You are currently viewing سهم دهک اول کمترین فشار تورمی را دارد

سهم دهک اول کمترین فشار تورمی را دارد


به گزارش اکو ایران، تورم یکی از مهم ترین متغیرهای اقتصادی در زندگی مردم ایران به ویژه قشر آسیب پذیر جامعه است. دهک اول به همین دلیل هرچه تورم تاثیرگذار بر این دهک کمتر از متوسط ​​تورم جامعه باشد، به این معنی است که کالاهای اساسی مورد نیاز این گروه افزایش قیمت کمتری داشته و رفاه این گروه آسیب کمتری دیده است.

تجزیه و تحلیل آمار تورم سالانه از ابتدای سال 1396 تا اردیبهشت 1403 نشان می دهد که در 29 ماه از 74 ماه، تورم سالانه دهک اول جامعه بالاتر از میانگین تورم سالانه کشور بوده و اوج این میزان است. تفاوت تورم در اسفند 1401 است

از سوی دیگر در 45 ماه مورد بررسی شکاف تورمی سالانه به نفع سبد مصرفی دهک اول است. به عبارت دیگر تورمی که به سبد مصرفی دهک اول جامعه وارد شد کمتر از تورمی بود که به میانگین کشوری رسید. بر اساس این آمار بیشترین شکاف تورمی به نفع دهک اول مربوط به اردیبهشت 1403 بوده است.

تورم به قشر ضعیف فشار وارد می کند

بر اساس داده های مرکز آمار ایران از تورم سالانه دهک اول و متوسط ​​ارزش خانوارهای کشور، تفاوت تورم سالانه دهک اول با تورم سالانه کل کشور نشان دهنده میزان دو برابری است. فشار تورمی دهک اول به عنوان مثال، هر چه این تفاوت مثبت‌تر باشد، نشان‌دهنده آن است که تورم سالانه تأثیرگذار بر دهک اول جامعه بالاتر از میانگین تورم سالانه کشور است. از سوی دیگر، هرچه این اختلاف در جهت منفی حرکت کند، تورم کمتری نسبت به میانگین کشوری بر دهک اول وارد می‌کند.

همچنین لازم به ذکر است با توجه به ویژگی های سبد مصرفی دهک اول که سهم اقلام اساسی در آن بیشتر است؛ هر چه تورم تحمیل شده بر این گروه بیشتر از میانگین تورم کشور باشد، به معنای افزایش بیشتر قیمت کالاهای اساسی و هر چه تورم تحمیل شده بر این دهک کمتر از میانگین تورم کل کشور باشد، به معنای کاهش قیمت برای کالاهای اساسی نان، گوشت مرغ و سبزیجات است.

لغو ارز ترجیحی و فشار تورمی بر دهک اول جامعه

آمار شکاف تورمی سالانه 74 ماه گذشته نشان می دهد که در 29 ماهه تورم سالانه موثر بر دهک اول بالاتر از میانگین تورم سالانه کل کشور بوده است. یعنی در این ۲۹ ماه فشار تورم بیشتر بر کالاهای اساسی و ضروری سبد مصرفی اقشار ضعیف جامعه بوده است. تحلیل این داده ها نشان می دهد که در دو ماهه اول سال 1396 و از تیر 1400 تا مرداد 1402، تورم سالانه دهک اول بیشتر از تورم سالانه کل کشور بوده است. بر اساس این آمار، بیشترین میزان شکاف تورمی بین این دو متغیر در اسفند ماه 1401 به دست آمد که بر اساس آمار، تورم سالانه دهه اول 9/5 واحد درصد بیشتر از تورم سالانه کل کشور در آن ماه بوده است.

دلیل شکاف تورمی بالای سالانه در سال 1401 را می توان «حذف ارز ترجیحی» دانست. بنابراین با حذف این ارز اقلام مهم مصرفی سبد دهک اول با افزایش قیمت مواجه شد و میانگین تورم سالانه آن دهک افزایش یافت.

تجربه کمترین فشار تورمی در دهه اول اردیبهشت 1403

بر اساس آمار منتشر شده می توان گفت در 45 ماه از 74 ماه در نظر گرفته شده، تورم دهک اول کمتر از تورم سالانه کل کشور بوده است. بررسی دقیق نشان می دهد که از خرداد 1397 تا خرداد 1400 و همچنین از مهر 1402 تا اردیبهشت امسال، نرخ تورم سالانه دهک اول کمتر از نرخ تورم سالانه کل کشور بوده است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از تورم سالانه کشوری، تورم سالانه دهک اول اردیبهشت ماه امسال بیشترین فاصله را با تورم سالانه کشور دارد. به این ترتیب تورم سالانه در دهه اول 4.3 واحد درصد کمتر از تورم سالانه کل کشور بوده است.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)