You are currently viewing سقوط آزاد سکه دلار/گرمی یک طرفه بود

سقوط آزاد سکه دلار/گرمی یک طرفه بود


رئیس کل بانک مرکزی در هفته جاری از تشکیل بازار ارز خبر داد که صادرکنندگان خرد بتوانند ارز خود را تامین کنند. این بازار به منظور بهبود و تسهیل تسویه بدهی های ارزی این گروه ایجاد شده است که از پایان خرداد ماه عملیاتی می شود.

مجلس ایران از احیای کمیته ارزی خبر داد. در گذشته این کمیته زمینه ایجاد زبان مشترک بین بازارساز و تولیدکنندگان فارکس را فراهم می کرد. به این معنی که در حین سیاست گذاری، دغدغه های تولیدکننده را به بازارساز اطلاع می دهد و به دنبال ایجاد زمینه و شرایطی است که خواسته های سیاست گذار را برآورده کند. با احیای کمیسیون ارز به نظر می رسد شرایط برای پیگیری دغدغه تولیدکنندگان فراهم شده است.

این هفته مجلس نیز تعطیلی روزهای شنبه را تصویب کرد تا در انتظار تایید شورای نگهبان بماند. فعالان اقتصادی از این تصمیم استقبال کردند و علی اصغر جمعه از اعضای هیئت نمایندگان مجلس ایران نیز این اقدام مجلس را مورد توجه قرار داد. مسئول

هفته گذشته هند و ایران در مورد توسعه بندر چابهار به توافق رسیدند و قراردادی 10 ساله امضا کردند. پس از این توافق، آمریکا روی هند خط و نشان کشید، اما هند اعلام کرد که این توافق به نفع کل منطقه است.

هند اولین کشور پرجمعیت جهان است که آینده اقتصادی روشنی دارد و ظرفیت ویژه ای برای تجارت با دیگر کشورها دارد، هندی ها از جمله کشورهای آسیایی هستند که روابط خوبی با غرب برقرار کرده اند. کشوری با این وسعت و ظرفیت اقتصادی و روابط خوب با غرب، زمانی که از توافق خود با ایران دفاع کرد، انتظار رشد در بازار ارز از بین رفت و شرایط برای کاهش قیمت ارز در بازار فراهم شد. چرا که بازار ارز این روزها تحت تاثیر انتظارات در حال رشد است و این خبر تحت تاثیر بهبود روابط با هند توانست انتظارات رو به رشد بازار ارز را کنترل کند.

در هفته کاری، دلار تحت فشار تتر و درهم قرار گرفت و حساب آمریکا حمایت 59500 را از دست داد.

اسکناس آمریکا با افت 3.2 درصدی بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد.

در شرایطی که بازار ارز نزولی بود، افزایش قیمت جهانی اونس طلا از کاهش هماهنگ دلار جلوگیری کرد و بازار طلا افت 2.2 درصدی را به ثبت رساند. سکه امامی نیز 2.1 درصد افت کرد، اما سکه یک گرمی با بیش از 4 درصد افزایش، تنها اقلام صعودی این هفته بود که پرچمدار صعود کرد.