You are currently viewing ساب دامنه چیست؟  – افرک: آژانس تبلیغاتی آنلاین

ساب دامنه چیست؟ – افرک: آژانس تبلیغاتی آنلاین


انتشار:
چهارشنبه 19 اسفند 1401

به روز رسانی:
یکشنبه 14 مارس 1401

اگر متوجه شده اید، گاهی اوقات هنگام بازدید از یک وب سایت، آدرس یا URL در نوار جستجو بسته به جایی که در سایت هستید و از کدام صفحه بازدید می کنید، می تواند کمی تغییر کند. به عنوان مثال می توانید از خدمات و ابزارهای یک سایت در صفحه اصلی بازدید کنید و همچنین می توانید از مقالات و وبلاگ های آن در همان سایت بازدید کنید. اگرچه هنوز در همان سایت هستید، اما می توانید به بخش های مختلف آن دسترسی داشته باشید. در این مقاله توسط آژانس تبلیغاتی افرک با ما همراه باشید تا بررسی کنیم ساب دامین چیست؟

نام ساب دامنه چیست؟

آن قسمت از آدرس سایت که تغییر می کند، ساب دامنه یا ساب دامنه نامیده می شود. نام دامنه معمولاً از دو قسمت تشکیل شده است: دامنه سطح بالا یا TLD که پسوندی مانند dot com یا dot org دارد و قسمت دوم دامنه سطح دوم یا SLD است که قسمت خاص و منحصر به فرد نام دامنه است و معمولاً افراد نام تجاری یا کسب و کار خود را روی آن قرار می دهند.

مقاله مرتبط
مهمترین فاکتورهای رتبه بندی در گوگل

اکنون زیر دامنه درست قبل از دامنه سطح دوم قرار می گیرد. معروف ترین ساب دامنه www. (مخفف World Wide Web). این ساب دامنه حاوی صفحه اصلی وب سایت و سایر قسمت های مهم وب سایت است و به قدری در بین مردم معروف و محبوب است که معمولاً افراد آن را به همراه دامنه های مختلف به فروش می رسانند. در همین حال، یک ساب دامنه معمولا بخشی از یک وب سایت را از صفحه اصلی آن جدا می کند.

در نهایت، وقتی یک پروتکل در ابتدای دامنه و نام زیر دامنه خود قرار می دهیم (مثلا HTTP یا HTTPS) و در صورت لزوم مسیر فایل را در انتهای آن قرار می دهیم، یک آدرس یا URL کامل داریم:

کاربرد ساب دامنه چیست؟

وظیفه اصلی ساب دامنه ها سازماندهی و ساده سازی هر چه بیشتر ویژگی های مختلف وب سایت و سهولت یافتن ویژگی های مشابه توسط کاربران در سراسر جهان است. به آن اینگونه نگاه کن:

شما میزبان یک مهمانی بزرگ هستید و طبیعتاً باید آدرس مهمانی را به مهمانان خود بدهید. دامنه سطح بالا (TLD) شهری است که در آن زندگی می کنید و دامنه سطح دوم (SLD) شماره خیابان و نام گروه شما است. حال اگر محل مهمانی در آپارتمان است، باید اطلاعات دقیقی در مورد آن به مهمانان خود ارائه دهید. شماره و آدرس آپارتمان و واحد شما ساب دامنه ای است که بخشی از ساختمان اصلی محسوب می شود.

مقاله مرتبط
آموزش وبلاگ نویسی: چگونه یک پست وبلاگ بنویسیم؟

اگر می‌خواهید ویژگی‌های بیشتری را به وب‌سایت خود اضافه کنید، مانند ایجاد فروشگاه، انجمن یا حتی وبلاگ، می‌توانید یک زیر دامنه اختصاصی به دامنه خود اضافه کنید تا در هنگام حضور در سایت، بخش‌های مختلف از صفحه اصلی جدا شوند.

یکی دیگر از موارد استفاده از زیر دامنه ها ایجاد محتوای محلی است. حالا معنی اون چیه؟

به عنوان مثال، اگر صاحب یک رستوران زنجیره ای بزرگ هستید که بیش از یک یا دو شعبه دارد، می توانید یک وب سایت برای رستوران خود ایجاد کنید و منوی هر شعبه را با استفاده از زیر دامنه ها جدا کنید.

نحوه ایجاد یک زیر دامنه ها چطوره؟

برای هر موضوعی که فکرش را بکنید می توان ساب دامین ایجاد کرد. شما فقط باید از افرادی که میزبانی وب ارائه می دهند کمک بگیرید. به یاد داشته باشید، در اینجا ما مراحل کلی ایجاد یک زیر دامنه را طی می کنیم. بنابراین، بسته به خدمات شما، مراحل هر فرد ممکن است تفاوت های جزئی داشته باشد:

  • یک نام برای ساب دامنه خود انتخاب کنید

ابتدا فکر کنید و ببینید چه نامی را برای ساب دامین خود انتخاب کنید که کاملاً با بخشی از سایتی که می خواهید به آن اختصاص دهید مطابقت داشته باشد. زیر دامنه های رایج تر وبلاگ، فروشگاه، پشتیبانی و رویدادها هستند.

مقاله مرتبط
Screaming Frog چیست؟

نیازی نیست خیلی روی این مرحله تمرکز کنید، فقط نامی را انتخاب کنید که زیر دامنه شما را به خوبی توصیف کند. همچنین بهتر است سعی کنید نام زیر دامنه ها را در یک کلمه خلاصه کنید تا آدرس سایت شما منظم تر و کوتاه تر به نظر برسد تا بازدیدکنندگان و کاربران به خاطر بسپارند.

  • وارد کنترل پنل خود شوید

اکنون برای ایجاد یک ساب دامین، باید وارد پنل های میزبانی وب سایت خود شوید و به مدیریت فایل خود دسترسی داشته باشید. به راحتی می توانید مدیریت فایل را در کنترل پنل نام یا سی پنل پیدا کنید. هر ارائه دهنده هاستینگ صفحه ورود و کنترل پنل مخصوص به خود را دارد که باید استفاده از آنها را به خوبی یاد بگیرید. اما معمولاً باید با صفحه ای مانند زیر روبرو شوید:

تب subdomains را پیدا کرده و وارد آن شوید

در این مرحله باید به بخش «Subdomains» یا «Add Subdomains» بروید. اکنون می توانید زیر دامنه مورد نظر را وارد کنید. یک زیر دامنه اضافه کنید، فقط مطمئن شوید که نام دامنه اصلی را انتخاب کرده اید:

یک DNS جدید ثبت کنید

اکنون که ساب دامنه خود را ایجاد کرده اید، زمان ایجاد یک «سیستم نام دامنه» یا DNS جدید است. به بخش DNS رفته و گزینه «افزودن» را انتخاب کنید. اکنون هر گزینه ای را که می خواهید زیر دامنه خود را به آن پیوند دهید، انتخاب کنید، فرقی نمی کند که انتخاب شما یک آدرس IP، نام سرور یا حتی یک دامنه عام باشد.

5. بر روی گزینه “Create” کلیک کنید و منتظر بمانید تا ساب دامین مورد نظر ساخته شود

در مرحله آخر بر روی گزینه “Create” کلیک کرده و منتظر بمانید تا ساب دامین شما ساخته شود. ایجاد و استفاده از یک زیر دامنه معمولا بین 30 دقیقه تا 24 ساعت طول می کشد.

پایان سخنرانی

در این مقاله سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیمساب دامنه چیست؟اجازه دهید پاسخ دهیم و نکات لازم برای ساب دامنه را به شما آموزش دهیم. اگر مطمئن نیستید که آیا باید از زیر دامنه عمومی www برای صفحه خود استفاده کنید یا خیر، به این فکر کنید که هدف اصلی شما از ایجاد این زیر دامنه چه بوده است. اما به طور کلی می توانید با ایجاد یک ساب دامنه برای وب سایت خود به راحتی خدمات و محتوای مختلف وب سایت خود را بدون نیاز به ایجاد دامنه جدید در هر بار جدا کنید.