You are currently viewing روند نزولی نرخ زاد و ولد در 7 سال گذشته / هشدار درباره رکوردهای بدتر

روند نزولی نرخ زاد و ولد در 7 سال گذشته / هشدار درباره رکوردهای بدتر


به گزارش اکو ایران، آمارهای جمعیتی نشان می دهد که وضعیت جمعیت کشور خوب نیست. در سال های اخیر دولت و مجلس با ارائه بسته های محرک اقتصادی و ایجاد قانون جمعیت جوانان سعی در افزایش جمعیت کشور داشته اند اما واقعیت این است که روند جمعیت کشور همچنان رو به کاهش است.

اخبار مرتبط

مشکل بچه دار شدن در بیان رئیس

آژانس بین‌المللی انرژی از افزایش 50 هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران خبر داد و اعلام کرد در چهارمین ماه سال یعنی آوریل، تولید روزانه نفت ایران به 3.3 میلیون بشکه در روز رسیده است.

فاطمه محمدبیگی، رئیس فراکسیون حمایت از جمعیت و خانواده مجلس شورای اسلامی در جلسه 9 اردیبهشت به مناسبت هفته ملی جمعیت در مجلس گفت: از سال 1401 تا 1402 تعداد ولادت ها بیش از سه هزار نفر بوده است که نشان می دهد جهش در روند تغییر “اجرای سیاست های جمعیتی و حرکت های مردمی، دولتی و نظارتی باعث شده است که در گفتمان سازی درباره جمعیت موفق ظاهر شویم.”

حسین فرشیدی، معاون وزیر بهداشت، معتقد است که قانون جوانان موفق به کاهش شیب کاهش زاد و ولد شده است و در سوم اردیبهشت ماه اظهار داشت: اگر این قانون و اقداماتی که اکنون برای افزایش در حال انجام است، نبود. جمعیت و نرخ زاد و ولد اتفاق نمی افتاد، شاهد کاهش بودیم. ما زاد و ولد بسیار شدیدی داشتیم به طوری که در سال 1401 نسبت به سال قبل 40 هزار تولد کمتر داشتیم و اگر اقدامی نمی شد این رقم در سال 1402 به 70 هزار تولد کمتر می رسید. و کاهش شدید زاد و ولد با حمایت دولت صورت گرفته است.

قانون تصویب شد اما بودجه نرسید

اما رئیس فراکسیون حمایت از جمعیت و خانواده مجلس نظری متفاوت با وزارت بهداشت دارد. فاطمه محمد بیگی ۲۳ فروردین امسال در این خصوص گفت: برخی ادارات قانون جمعیت جوانان را به خوبی رعایت نمی کنند. مشکل عدم اجرای قانون چالش های بودجه است و متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار 50 درصد این قانون اجرایی نشده است.

وی همچنین درباره وعده وزارت اطلاعات برای اهدای خودرو به مادران گفت: وزارت اطلاعات خودرو به مادران نمی دهد. تاکنون 270 هزار مادر خودرو سوار شده اند و تقریباً دو برابر این تعداد در صف منتظر هستند. قرار بود 50 درصد خودروهای خانگی در اختیار مادران قرار گیرد و مادران بدون صف و قرعه کشی خودرو دریافت می کنند اما تاکنون کمتر از 20 درصد ظرفیت خودرو در اختیار مادران قرار گرفته است.

روند کاهش موالید در کشور

حسین فرشیدی، معاون وزیر بهداشت، 22 اردیبهشت گفت: وزارت بهداشت در اجرای قانون جمعیت جوانان 95 درصد موفقیت کسب کرده و توانسته جلوی کاهش شدید تعداد موالید را بگیرد.

آمارهای سازمان ثبت احوال خلاف این را می گوید; بر اساس این آمار، شاهد روند کاهشی تعداد موالید در کشور هستیم.

نرخ رشد جمعیت در سال 1415: صفر درصد!

پیش از این صالح قاسمی، پژوهشگر تغییرات جمعیتی در ایران و جهان و دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور به همشهری آنلاین گفته بود: «اگر روند کاهش زاد و ولد در ایران ادامه پیدا کند، قطعاً شاخص های جمعیتی ما وضعیت بدتری را ثبت خواهند کرد. در حال حاضر نرخ رشد جمعیت کشور 70 درصد است که در تاریخ ایران کم سابقه است و قطعا این رقم به کمتر از این عدد خواهد رسید و در سال 1415 به صفر درصد رشد خواهیم رسید.

این محقق با بیان اینکه در صورت تداوم این روند طی سه دهه آینده رکوردی در جمعیت سالمند کشور به ثبت خواهیم رساند، می گوید: این آمار در سه دهه آینده به 30 درصد افزایش می یابد. یعنی در 30 سال آینده از یک جامعه 92 میلیون نفری، نزدیک به 30 میلیون نفر بالای 60 سال خواهند بود که رقم زیادی است.

مرکز پژوهش های مجلس نیز در گزارشی به وضعیت بحرانی سالمندی در ایران پرداخت. این گزارش حاکی از آن است که سرشماری های سال های اخیر نشان می دهد که جمعیت سالمندان ایران رو به افزایش است. تعداد سالمندان در چهار دهه گذشته از پنج به 10 درصد افزایش یافته است و پیش بینی می شود این رقم در سال 1420 به 20 درصد برسد و جمعیت سالمند ایران تا سال 1430 به 30 میلیون نفر برسد.

حال باید دید سیاستمداران چه راه حل های دیگری برای غلبه بر این وضعیت دارند که به گفته کارشناسان می تواند بحرانی شود.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)