You are currently viewing ردپای افزایش تعرفه در تورم اردیبهشت;  از ویزیت پزشک گرفته تا بلیط مترو

ردپای افزایش تعرفه در تورم اردیبهشت; از ویزیت پزشک گرفته تا بلیط مترو


به گزارش اکو ایران، تورم بر اساس سبد مشخصی از کالاها و خدمات مورد استفاده خانوارها محاسبه می شود. این سبد شامل مواد غذایی، غیر خوراکی و خدمات می باشد. در اردیبهشت ماه امسال در گروه محصولات غذایی بیشترین تورم ماهانه مربوط به «سبزیجات و حبوبات» و کمترین در «گوشت ماهی و صدف ماهی» بوده است. همچنین تورم «شیر، پنیر و تخم مرغ» منفی شده که حکایت از کاهش قیمت این محصولات نسبت به فروردین ماه دارد.

در گروه کالاها و خدمات غیرخوراکی، بیشترین تورم ماهانه مربوط به «خدمات حمل و نقل عمومی» است که به نظر می رسد متاثر از افزایش قیمت تاکسی و قیمت بلیت مترو و اتوبوس باشد. در مقابل، تورم «آب، برق و سوخت» منفی شده و قیمت این اقلام و خدمات مربوطه نسبت به فروردین ماه کاهش یافته است. نکته قابل توجه دیگر در این آمار تورم 9 درصدی بهداشت و درمان است که نسبت به ماه اول سال افزایش چشمگیری داشته است.

تغییر قیمت سبد غذایی اردیبهشت ۱۴۰۳

تورم ماهانه کل کشور در اردیبهشت ماه امسال به 2.8 رسید که 0.2 درصد بیشتر از فروردین ماه است. این درصد به کل سبد مصرفی خانوار و میانگین کل کشور مربوط می شود. اگر سبدهای غذایی و غیرغذایی جداگانه بررسی شوند، نتایج متفاوتی به دست می آید.

گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که تورم ماهانه سبد غذایی، آشامیدنی و دخانی خانوار از 2.9 درصد در فروردین ماه به 1.8 درصد در فروردین کاهش یافته است. در بین اقلام این سبد، بیشترین نرخ تورم ماهانه مربوط به سبزی و حبوبات 5.1 درصد بوده است. از سوی دیگر کمترین تورم ماهانه مربوط به گوشت ماهی و صدف است که نرخ آن زیر نیم درصد است. همچنین شیر، پنیر و تخم مرغ تورم منفی 0.4 درصدی را تجربه کرد. به عبارت دیگر هزینه خرید این کالاها برای خانوارهای سراسر کشور در اردیبهشت ماه امسال 0.4 درصد کمتر از فروردین ماه بوده است. دخانیات به جز برخی مواد غذایی نیز با تورم فزاینده ای مواجه است و تورم ماهانه آن به 3 درصد می رسد.

بررسی ها نشان می دهد که تورم ماهانه مواد غذایی در 10 قلم اصلی از آوریل در 5 قلم کاهش یافته و در بقیه اقلام افزایش یافته است.

حمل و نقل شهری، پیشرو در سبد کالاهای غیرخوراکی

تورم کالاها و خدمات غیرخوراکی در سراسر کشور در اردیبهشت ماه امسال به 3.3 درصد رسید در حالی که در فروردین ماه 2.5 درصد بود. بنابراین به نظر می رسد علت افزایش تورم ماهانه کل کشور در فروردین ماه عمدتاً متاثر از افزایش قیمت کالاها و خدمات غیرخوراکی بوده است.

در میان تمامی اقلام سبد کالاهای غیرخوراکی و خدمات خانوار، بیشترین تورم ماهانه 11.7 درصد مربوط به «خدمات حمل و نقل عمومی» بوده است. این درصد نسبت به فروردین ماه 4.6 واحد درصد افزایش داشته است. به نظر می رسد دلیل این اتفاق افزایش کرایه تاکسی ها و قیمت بلیت مترو و اتوبوس در پایان فروردین ماه امسال بوده است. قیمت بلیت یک طرفه مترو از 3300 تومان به 4300 تومان افزایش یافت و همچنین شاهد افزایش 30 درصدی قیمت بلیت مترو به شهرهای پرند و هشتگرد هستیم. قیمت بلیت اتوبوس‌های تندرو و معمولی ۲۲ درصد افزایش یافته است، اما به ازای هر کیلومتر طی شده اتوبوس‌های تندرو ۲۰ درصد و اتوبوس‌های معمولی ۴۰ درصد افزایش قیمت دارند. همچنین کرایه تاکسی ها نسبت به سال قبل تا 45 درصد افزایش داشته است.

در رتبه دوم خدمات «بهداشت و درمان» قرار دارند که تورم ماهانه آن به 9 درصد رسیده است. این درصد نسبت به فروردین ماه 7.9 واحد درصد افزایش داشته است. می توان گفت یکی از دلایل این اتفاق افزایش هزینه های ویزیت پزشکان در سال جدید است. تومانی، پزشک متخصص 189 هزار تومان، پزشک متخصص و بورسیه 241 هزار تومان و روانپزشک 251 هزار تومان که تقریبا 40 درصد بیشتر از سال قبل است.

تورم ماهانه اجاره مسکن نیز از 1.7 درصد در آوریل به 2.6 درصد رسید. به نظر می رسد نزدیک شدن به فصل جابجایی و تابستان یکی از دلایل افزایش تورم ماهانه اجاره بها باشد. نکته جالب در آمار تورم اردیبهشت ماه، تورم منفی «آب، برق و سوخت» است. به طور دقیق تر، قیمت این گروه کالایی نسبت به فروردین ماه 1.8 درصد کاهش داشته است.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)