You are currently viewing رای دهندگان نتیجه نهایی انتخابات را تعیین می کنند

رای دهندگان نتیجه نهایی انتخابات را تعیین می کنند


به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های شورای اسلامی، بابک نگاری رئیس مرکز پژوهش ها گفت: مشارکت سیاسی یکی از ارکان مهم حاکمیت مردمی محسوب می شود و خوشبختانه بر اساس نظرسنجی های مردمی مشارکت در روزهای اخیر افزایش یافته و هم اکنون با احتساب حاشیه خطای 3 درصد، مشارکت معین 48.6 درصد برآورد شده است. البته پیش بینی می شود با افزایش هیجانات پیش از انتخابات در جامعه، این تعداد افزایش یابد.

نگاری افزود: از بین کسانی که گفته اند قطعا یا احتمالاً در انتخابات شرکت می کنند، 23.9 درصد بلاتکلیف بوده اند و به همین دلیل می توان گفت بلاتکلیف ها تعیین کننده نتیجه نهایی انتخابات هستند. همچنین آقایان مسعود بیزیکیان 29.9 درصد، سعید جلیلی 18.8 درصد، محمد باقر کلیباف 16.8 درصد و مصطفی پورمحمدی 0.6 درصد از این آرا را به خود اختصاص دادند. علاوه بر این، 1.6 درصد اعلام کرده اند که رای سفید یا باطل می دهند و 8.5 درصد نیز نمی خواهند پاسخ دهند.

نگداری در پاسخ به این سوال که انصراف آقایان قاضی زاده هاشمی و زاکانی بر رای چهار کاندیدای دیگر تاثیر داشته است، گفت: در این نظرسنجی از پاسخ دهندگان این سوال پرسیده شد که اگر کاندیدای مورد نظر شما شرکت نمی کند. انتخابات به هر دلیلی اگر انصراف دهد در رتبه دوم به چه کسی رای می دهید؟» با توجه به پاسخ مردم به این سوال، آرای آقایان قاضی زاده هاشمی و زاکانی به صندوق های سایر کاندیداها که در اولویت دوم پاسخگویان قرار داشتند، اختصاص یافت.

نگری همچنین خاطرنشان کرد: از بین کسانی که برای شرکت در انتخابات مردد هستند، 23.9 درصد به «مسعود مزیکیان»، 16.4 درصد به «محمد باکر کلیباف»، 10 درصد به «سید جلیلی» و 1.3 درصد به «مسعود مزیکیان» رأی می دهند. مصطفی «پورمحمدی». همچنین 24.6 درصد از این پاسخ دهندگان هنوز بلاتکلیف هستند و هنوز نامزد مورد نظر خود را انتخاب نکرده اند. در نهایت 6.3 درصد گفتند که در این انتخابات رای سفید یا باطل خواهند انداخت و 8.5 درصد حاضر به پاسخگویی نبودند.

وی افزود: با توجه به نتایج این نظرسنجی می توان گفت که برنده نهایی انتخابات در دور اول مشخص نخواهد شد و انتخابات برای دور دوم ادامه خواهد داشت. این در حالی است که آقای مدشیان با حدود 30 درصد آرا به عنوان کاندیدای اول شانس بیشتری برای ورود به دور دوم دارد و آقایان جلیلی و کلیباف با اختلاف کمی در حاشیه خطای نمونه گیری قرار دارند. به همین دلیل ماردین می تواند در تعیین نامزد دوم بسیار موثر باشد.

استاندار در پایان با دعوت از مردم به حضور پرشور در انتخابات ابراز امیدواری کرد که نتیجه نهایی انتخابات به نفع مردم، انقلاب و کشور باشد.

ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان

پژوهشکده افکار عمومی ملت پنجمین موج پنجمین نظرسنجی خود را از افراد بالای 18 سال کشور به روش نمونه گیری تصادفی ساده بر اساس جامعه و به صورت تلفنی از تاریخ 15 تا 16 خرداد 1403 انجام داد. خاطرنشان کرد: حجم نمونه در این پژوهش 1200 نفر با حداکثر خطای 9/2 درصد بوده است. همچنین میزان همکاری افراد در این پژوهش 60 درصد است.

در این مطالعه، 50.3 درصد از پاسخ دهندگان مرد و 49.7 درصد زن بودند، بنابراین 40.1 درصد در سنین 18 تا 35 سال (جوان)، 46.1 درصد در سنین 36 تا 60 سال (میانسال) و 13.8 درصد در رده سنی بالای 60 سال (سالمندان) قرار دارند. . همچنین 40.3 درصد از پاسخگویان در مراکز منطقه، 36.9 درصد در شهرهای تابعه و 22.8 درصد در مناطق روستایی ساکن هستند.

نمودار 1. تصمیم مردم برای شرکت در 14 انتخابات ریاست جمهوری (درصد)

انتهای پیام/