You are currently viewing راهنمای قونیه، شهر مقبره مولانا – داستان ما

راهنمای قونیه، شهر مقبره مولانا – داستان ما



شهر اسب علاوه بر این، جاذبه های گردشگری طبیعی، تاریخی و مذهبی بسیاری وجود دارد که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

ترکیه کشوری چند وجهی و جذاب است که در تقاطع شرق و غرب واقع شده است. این کشور دارای ویژگی های زیر است:
موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد دو قاره آسیا و اروپا آن را به پلی بین شرق و غرب تبدیل کرده است.
تاریخ کهن و غنی با آثار باستانی و میراث فرهنگی گسترده مانند 19 اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو.
تنوع فرهنگی و چند ملیتی با تلفیقی از سنت و مدرنیته.
جاذبه های گردشگری مختلف از جمله شهرهای تاریخی مانند استانبول، معابد باستانی، سواحل زیبا و مناظر طبیعی.
اقتصاد در حال توسعه و توسعه یافته با سیستم آموزشی پیشرفته.
زبان رسمی ترکی و حضور اقلیت های قومی و زبانی است.
اکثریت جمعیت مسلمان هستند، اما این کشور یک کشور سکولار با آزادی مذهب است.
از این رو ترکیه با تاریخ غنی، موقعیت استراتژیک و تنوع فرهنگی یکی از کشورهای جذاب و چند بعدی منطقه است که شهرهای مهم و زیبای زیادی دارد که یکی از آنها قونیه است.

شهر زیبای قونیه

شهر قونیه در ترکیه شهری مذهبی و تاریخی است که در مرکز این کشور واقع شده است. قونیه به دلیل وجود آرامگاه مولانا و مراسم بزرگداشت او یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری ترکیه به شمار می رود. این شهر همچنین دارای جاذبه های گردشگری طبیعی، تاریخی و مذهبی فراوانی است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. قونیه دارای یک فرودگاه بین المللی است که شهرهای مهم ترکیه مانند استانبول، آنکارا و آنتالیا را به هم متصل می کند. این شهر به عنوان یک مرکز صنعتی در ترکیه نیز شناخته می شود.

مردم قونیه

ساکنان قونیه مردمانی مهمان نواز هستند که سعی می کنند با همه مهربان باشند. این عامل با توجه به قدمت کشور و فرهنگ این شهر کاملاً صادق است. ساکنان قونیه به وجود گردشگران در میان خود عادت کرده اند و با مراسم عرفانی، آیین های درویشی و رقص با لباس سفید، جذب گردشگران می شوند.

آب و هوای شهر زیبای قونیه

قونیه شهری در ترکیه با آب و هوای معتدل قاره ای است. بر اساس اطلاعات موجود دمای هوای قونیه حدود 28 درجه سانتیگراد است. پیش بینی هوای 10 روزه نشان می دهد که در این مدت دمای هوای قونیه بین 28 تا 30 درجه سانتی گراد خواهد بود. همچنین احتمال بارندگی در این شهر حدود 9 درصد است. سرعت باد در قونیه حدود 14 کیلومتر بر ساعت و جهت آن شمال است.

چیدمان زیبا از شهر قونیه

قونیه شهری تاریخی و فرهنگی در ترکیه است که در دوران سلجوقیان روم به اوج شکوفایی خود رسید. این شهر به دلیل وجود مولانا، شاعر و عارف بزرگ پارسی زبان، مورد توجه عارفان، دوستداران شعر و علاقه مندان به فرهنگ عرفانی است. قونیه دارای بناهای تاریخی و معماری مانند مسجد مناره، موزه مدرسه اینس مناره و مقبره مولانا است. این شهر محل زندگی مولانا نیز هست و سالانه هزاران نفر را به این شهر می کشاند. قونیه در منطقه آناتولی مرکزی قرار دارد و به شهرهای مهمی مانند آنکارا، استانبول و آنتالیا متصل است. برای رفتن به شهرهای دیگر ترکیه از اتوبوس یا قطار استفاده می شود.

دیدنی ها و مکان های باستانی شهر زیبای قونیه

قونیه شهری تاریخی و جذاب است که گردشگران ایرانی و خارجی را به خود جذب می کند. برخی از نقاط دیدنی قونیه عبارتند از:
آرامگاه مولانا جلال الدین محمد بلحی: این مقبره در کنار موزه ای زیبا در شهر قونیه قرار دارد و یکی از دیدنی ترین جاذبه هاست.
مقبره ملا نصرالدین: این مقبره در داخل قبرستان منطقه آکشهیر قرار دارد و به همراه پارک ملا نصرالدین و مقبره بلوار هستان قابل دسترسی است.
مسجد: این مسجد از سنگ های تراشیده ساخته شده و دارای هشت گنبد بزرگ و کوچک است. در بازسازی مسجد از سنگ های قلعه قونیه استفاده شده است.
خانه، مقبره و موزه مولانا: این قسمت از قونیه مهمترین جاذبه است و شامل اقامتگاه سابق چرخان درویش و نمایشگاه آثار مولانا می باشد.
این مکان ها در کنار سایر جاذبه های گردشگری قونیه مانند بازار و غذا، قونیه را به شهری تاریخی و جذاب تبدیل کرده است.
موزه مولانا: این موزه در آرامگاه مولانا قرار دارد و دارای نمایشگاه هایی از نسخه های خطی قرآنی، لباس رومانا و آثار دیگر است.
موزه آتاتورک: این موزه در صدمین سالگرد تولد آتاتورک بازسازی شده و دارای آثار عتیقه و تاریخی است.
تپه علاءالدین: این تپه در مرکز شهر قونیه قرار دارد و کاوش های انجام شده در آن نشان می دهد که این محل سه هزار سال قبل از میلاد مسیح محل زندگی مردم بوده است.
غارها، دخمه ها، کلیسا، مسجد و پل: این آثار باستانی در روستای قونیه قرار دارند و برای دیدن همه این مناظر باید خود را برای بازدید آماده کنید.
این آثار باستانی قونیه نشان می دهد که این شهر یکی از قدیمی ترین مراکز شهری جهان است و دارای تاریخ و فرهنگ غنی است.
موزه فرهنگی: این موزه فرهنگ، هنر و علم قونیه را به نمایش می گذارد.
مسجد سلیمیه: این مسجد در منطقه عزیزیه قونیه واقع شده و بازدید از آن رایگان است.
تپه علاءالدین: این تپه در مرکز شهر قونیه قرار دارد و بازدید از آن رایگان است.
صومعه مولانا: این خانقاه دارای معماری سلجوقی است و مقبره دراویش در صحن آن قرار دارد.
موزه باستان شناسی قونیه: این موزه گنجینه ای عظیم از تاریخ را در خود جای داده و آثار تمدن های مختلف را به نمایش می گذارد.
این جاذبه ها نشان می دهد که قونیه شهری با تاریخ و فرهنگ غنی است و جاذبه های فراوانی برای گردشگران دارد.

رستوران های مهم در شهر زیبای قونیه

رستوران های مهم قونیه در ترکیه عبارتند از:
رستوران علی بابا
رستوران آرنا
رستوران قندیل
رستوران کوفته چیست؟
رستوران آسایا لاهمکان
رستوران بولو لوکانتاسی
رستوران کوناک موتفاگی در قونیه