You are currently viewing راهنما، منابع و استانداردهای جاوا اسکریپت برای سال 2023

راهنما، منابع و استانداردهای جاوا اسکریپت برای سال 2023


دوره آموزشی جاوا اسکریپت من نبودم این دوره به فصل تقسیم شده است و هدف آن کمک به یادگیری تدریجی زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت است. با تبدیل شدن به یک متخصص جاوا اسکریپت به تدریج به یک سری منابع و راهنماهای دیگر نیاز خواهید داشت. در این مقاله شما را با مهم ترین راهنماها و منابع بررسی جزئیات قسمت های مختلف جاوا اسکریپت آشنا می کنیم.

راهنمای استاندارد EMCA

کتابچه راهنمای ECMA-262 که با نام EMCA نیز شناخته می شود، حاوی عمیق ترین، دقیق ترین و معتبرترین اطلاعات در مورد جاوا اسکریپت است. ECMA مرجع رسمی برای بررسی جزئیات و نسخه های JS است، اما به دلیل رسمی بودن، درک مفاهیم آن در ابتدا دشوار است. بنابراین، اگر به معتبرترین منبع اطلاعاتی در مورد جزئیات زبانی نیاز دارید، راهنمای EMCA جایی است که می‌توانید به آن مراجعه کنید. اما برای برنامه نویسی روزمره مناسب نیست.

راهنمای استاندارد ECMA برای جاوا اسکریپت

هر سال EMCA نسخه‌ای را با مشخصات و ویژگی‌های جدید منتشر می‌کند که تمام جزئیات آن در برای خواندن ویژگی‌های جدید، از جمله مواردی که “نزدیک به استاندارد” هستند (به اصطلاح در مرحله 3 هستند)، به GitHub مراجعه کنید.

MDN (شبکه توسعه موزیلا)

یکی دیگر از منابع عالی برای درک دستورات جاوا اسکریپت، شبکه توسعه دهنده موزیلا است. مرجع جاوا اسکریپت MDN (Mozilla) یک راهنمای دقیق با مثال ها و اطلاعات دیگر است که برای دریافت اطلاعات عمیق در مورد ویژگی های زبان جاوا اسکریپت عالی است.

راهنمای توسعه جاوا اسکریپت موزیلا – MDN

البته توصیه می کنم به جای جستجوی خود MDN، ترتیب مورد نظر خود را در گوگل جستجو کنید و عبارت MDN را در انتهای متن جستجو قرار دهید.

جاوا اسکریپت یکی از زبان هایی است که خیلی سریع به روز می شود و ویژگی های جدیدی به آن اضافه می شود، بنابراین ممکن است برخی از مرورگرها دیرتر از بقیه از ویژگی جدیدی پشتیبانی کنند. به عنوان یک برنامه نویس جاوا اسکریپت، هنگام کار با دستورات و ویژگی های جدید، باید پشتیبانی مرورگرهای مختلف را بررسی کنید و تصمیم بگیرید که آیا از ویژگی های جدید اضافه شده استفاده کنید یا آنها را نادیده بگیرید.

برای مشاهده پشتیبانی از دستورات جاوا اسکریپت در بین موتورهای مبتنی بر مرورگر و سایر موتورها، وب سایت caniuse یکی از بهترین گزینه ها است. این وب سایت فرصتی را برای بررسی پشتیبانی همه مرورگرها از تمام توابع و دستورات جاوا اسکریپت فراهم می کند.

بررسی پشتیبانی مرورگرها و موتورهای مختلف رندر جاوا اسکریپت برای توابع و دستورات جاوا اسکریپت – Caniuse.com

برای استفاده از این راهنما، کافی است دستور یا تابع مورد نظر را در فیلد موجود در صفحه وارد کنید تا به صورت بصری قابلیت پشتیبانی در نسخه های مختلف همه مرورگرها را در یک جدول بررسی کنید.

سایر منابع و راهنماها برای یادگیری جاوا اسکریپت

w3schools : دوره آموزشی جامع جاوا اسکریپت به زبان انگلیسی

hellojavascript : راهنمای کامل سوالات مصاحبه طبقه بندی شده با جاوا اسکریپت

odinproject: یک دوره آموزشی جامع توسعه وب از ابتدایی ترین نکات به صورت خلاقانه

خلاصه درس

آنچه در این مقاله به آن پرداخته ایم مجموعه ای از معتبرترین راهنماها و استانداردهای جاوا اسکریپت است که هر برنامه نویس جاوا اسکریپت باید با آنها آشنا باشد. البته نه برای کدنویسی روزمره، بلکه برای درک عمیق تر از جزئیات دستورات و عملکردهای این زبان.

راهنمای آموزش ها و استانداردهای جاوا اسکریپت

1- سایت ECMA را بررسی کنید و ببینید در آخرین نسخه منتشر شده توسط این سازمان نسبت به نسخه قبلی چه تغییراتی ایجاد شده است.

2- دستور let که برای تعریف متغیرها در جاوا اسکریپت استفاده می شود را در هر سه مرجع MDN، ECMA و Caniuse بررسی کنید و تفاوت آنها را ببینید.

3- در دوره آموزشی رایگان جاوا اسکریپت در Udemy ثبت نام کنید و درس های اصلی مربوط به مبانی جاوا اسکریپت را ببینید.

تست درس

اگر مطالب بالا را به خوبی درک کرده اید و برای درس بعدی آماده هستید، بهتر است قبل از رفتن به درس بعدی خود را با تست ساده زیر محک بزنید.

آموزش با راهنمای آزمون و استانداردهای فرم گوگل جاوا اسکریپت