You are currently viewing راز زیبایی هزاره!  حنا یک میراث زنده از دوران باستان است

راز زیبایی هزاره! حنا یک میراث زنده از دوران باستان است


حنا از دیرباز به دلیل خواص درمانی شگفت انگیزش شناخته شده است. تاریخ استفاده از آن به مصر باستان باز می گردد.

از قدیم الایام روش هایی برای استفاده از حنا وجود دارد، به خصوص که در طب سنتی ما از آن بسیار استفاده می شود.

حنا معمولا به صورت موضعی استفاده می شود. در اینجا به خواص و به خصوص روش مصرف و نکات مهمی که از قدیم الایام برای حنا مورد توجه بوده است می پردازیم.

برخی از خواص حنا:

در زمان های قدیم برای درمان سردرد، معده درد، زخم های باز، تب، کرم حلقوی و حتی ریزش مو استفاده می شد. حنا به دلیل خاصیت ضد قارچی آن در طب باستانی آیورودا استفاده می شده است.

در روزهای اولیه آیورودا، حنا برای جلوگیری از از دست دادن آب از بدن شناخته شده بود. برای صاف کردن پوست و بهبود گردش خون استفاده می شود. خواص ضد میکروبی، قابض و ضد تحریک آن، آن را در محصولات پوستی مانند لوسیون های بدن و مرطوب کننده ها مفید می کند. در محصولات مو مانند شامپو، روغن مو و رنگ برای تقویت بازسازی مو و تحریک رشد مو استفاده می شود. همچنین به دلیل داشتن بوی مطبوع در عطرها و عطرها استفاده می شود.

در ادامه به خواص حنا برای مو، نحوه استفاده از حنا و نکاتی که هنگام خرید حنا باید بدانید می پردازیم.

چگونه از بی خطر بودن حنا برای استفاده مطمئن شوید؟

تنها راه برای اطلاع از کیفیت بالای خمیر حنا، خرید حنای طبیعی تایید شده است. خمیر باید غلیظ و قهوه ای مایل به قرمز با بوی خاکی باشد. اگر مواد نگهدارنده به پودر حنا اضافه شود تا ماندگاری بیشتری داشته باشد، ممکن است اثرات نامطلوبی بر روی پوست یا کیفیت آن داشته باشد. از دیگر انواع حنای طبیعی می توان به حنای «بی رنگ» و «سیاه» اشاره کرد.

چند روش استفاده از حنا که از زمان های قدیم مورد استفاده قرار می گرفته است:

نحوه استفاده از حنا برای مو:

یک قاشق آب به 1 فنجان حنا اضافه کنید تا خمیر غلیظی مانند خمیر پنکیک به دست آید.

به انتخاب خود مرطوب کننده اضافه کنید.

مقداری لیمو یا سرکه سیب اضافه کنید و هم بزنید.

بپوشانید و بگذارید یک شب بماند. اگر هوا گرم است، می توانید آن را در یخچال نگهداری کنید.

نحوه زدن حنا روی مو

شانه های خود را با یک حوله یا ملحفه کهنه بپوشانید تا از ایجاد لکه جلوگیری کنید. دست کش را بپوش

از وسط سرتان شروع کنید، چند تار مو را بردارید و با برس شروع به زدن حنا کنید. فراموش نکنید که پوست سر خود را با حنا بپوشانید.

پس از اتمام کار، سر خود را با کلاه دوش یا کیسه پلاستیکی بپوشانید.

4-5 ساعت یا یک شب بسته به رنگی که می خواهید بگذارید بماند.

در حالت ایده آل، آن را در طول روز بمالید و در صورت امکان از نور خورشید دور بمانید. همچنین می توانید زیر خشک کن بنشینید. گرما به نفوذ بیشتر رنگ کمک می کند. حنا را با دقت زیر آب ولرم بشویید. در این مرحله از شامپو زدن موهای خود برای به حداکثر رساندن اثر حنا خودداری کنید. اجازه دهید رنگ به مدت یک روز بماند و پس از 24 ساعت موهای خود را شامپو کنید. موهای خود را با حوله خشک کنید و بگذارید به طور طبیعی خشک شوند.

ماسک روشن کننده پوست حنا:

برای این کار مقداری پودر حنا یا حنای بی رنگ را با شیر یا ماست مخلوط کنید و بگذارید مدتی بماند. این مخلوط را بعد از چند ساعت روی پوست خود بمالید و بعد از حدود 20 دقیقه پوست خود را بشویید.

ماسک برای رفع جوش صورت:

مقداری پودر حنا که می تواند حنای بی رنگ باشد را با آب یا مقدار کمی ژل آلوئه ورا مخلوط کنید و اجازه دهید این مخلوط مدتی بماند. پس از چند ساعت، مخلوط را به مدت 20 دقیقه روی پوست قرار دهید و سپس پوست را بشویید.

ماسک مرطوب کننده پوست:

پودر حنای طبیعی یا حنای بی رنگ را با کمی روغن زیتون مخلوط کنید و مخلوط را کنار بگذارید. پس از چند ساعت، مخلوط را به مدت 20 دقیقه روی پوست قرار دهید و سپس آبکشی کنید.

نکاتی که هنگام خرید حنا باید بدانید:

حنا اغلب به صورت پودر فروخته می شود که می توان آن را یک شبه خیس کرد و روی موها مالید. با این حال، هر حنا بسته بندی شده خرید خوبی نیست. برخی از محصولات می توانند باعث ایجاد واکنش های آلرژیک در پوست سر شوند. تحقیقات نشان می دهد که محصولات حنا به دلیل عدم کنترل کیفیت اغلب حاوی آلاینده هایی هستند. این آلاینده ها می توانند باعث آلرژی و اسکار دائمی شوند. پس بهتر است از فون مورد تایید استفاده کنید.

سه نوع محصول حنا در بازار وجود دارد:

حنا در بسیاری از محصولات مراقبت از موی ایرانی استفاده می شود. اما این محصول خود طرفداران زیادی دارد. 2 نوع حنای طبیعی وجود دارد که یکی به مو و پوست رنگ می دهد و دیگری که به آن حنای بی رنگ می گویند هیچ رنگی به مو نمی دهد.

در واقع این نوع حنا تمام خواص حنای طبیعی را دارد اما هیچ رنگی به موها نمی دهد و شاید دلیل محبوبیت حنای بی رنگ همین باشد.

نوع سومی نیز وجود دارد که در اینجا به بررسی آن خواهیم پرداخت.

حنای طبیعی: از برگ های طبیعی حنا تهیه شده و رنگ قهوه ای به مو می دهد.

حنای بی رنگ: این محصول بدون رنگ کردن به موها درخشندگی می بخشد و موها را تقویت می کند. این محصول تمام خواص حنای طبیعی را دارد اما موها را رنگ نمی کند.

حنای رنگی: این محصول که ماده اصلی آن حنا است به همراه سایر گیاهان و مواد دیگر باعث رنگ مو می شود و تا حدودی مانند رنگ موی گیاهی عمل می کند.

چه افرادی نباید از حنا استفاده کنند؟

افرادی که موهای خشک و مجعد دارند نباید از حنا استفاده کنند. با این حال، اگر همچنان می خواهند از آن استفاده کنند، باید آن را با یک مرطوب کننده طبیعی مخلوط کنند تا تعادل هیدرولیپیدی مو حفظ شود.

توجه:

بسیاری از انواع بسته بندی پودر حنا حاوی آلاینده هایی هستند. مواد تشکیل دهنده را به دقت بخوانید و قبل از استفاده در مورد محصول تحقیق کنید. زیرا رنگ های حاوی پارافنیلن دیامین ممکن است باعث تحریک یا زخم شدن پوست سر شوند و باید از مصرف آنها خودداری شود. حتما محصولاتی را بخرید که تاییدیه دارند. یکی از راه‌های دریافت گواهی حنا، خرید حنای طبیعی از یک خرده‌فروش آنلاین مانند سایت است عطار نمناک انواع حنای طبیعی و حنای بی رنگ موجود است.

سوالات متداول در مورد استفاده از حنا برای مو:

تا چه مدت می توان حنا را روی سر نگه داشت؟

حنا یک رنگ موی دائمی است و رنگ آن زنده ترین رنگی است که می تواند بین 4 هفته یا کمتر ماندگار شود. بسته به موهایتان، ممکن است نیاز به رنگ کردن دو بار در ماه داشته باشید. همیشه به یاد داشته باشید که پاک کردن حنا از روی مو بسیار دشوار است. بنابراین اگر می خواهید موهای خود را دیرتر رنگ کنید، ممکن است نتوانید رنگ روشن تری برای موهای خود انتخاب کنید.

تفاوت حنای طبیعی با حنای سیاه و حنای بی رنگ چیست؟

در حالی که حنای طبیعی به رنگ سبز مایل به قهوه ای یا سبز تیره است و بوی تند دارد، حنای سیاه رنگ مشکی دارد و رایحه شیمیایی کمی دارد یا اصلاً رایحه ای ندارد. حنای طبیعی پس از استفاده نارنجی می شود و در عرض 24 تا 48 ساعت شروع به تیره شدن می کند. اما حنای سیاه بلافاصله بر روی پوست یا مو رد سیاهی باقی می گذارد. در حالی که حنای طبیعی محصول گیاه حنا است، حنا سیاه از مخلوط حنا با چندین گیاه دیگر و تا حدودی ممکن است از مواد شیمیایی تهیه شود. همچنین اگر دوست دارید از خواص حنا استفاده کنید اما نمی خواهید موهایتان رنگ شود، می توانید از حنای بی رنگ استفاده کنید.

آیا حنا می تواند شما را بیمار کند؟

حنا وقتی روی مو یا پوست استفاده شود برای اکثر بزرگسالان بی خطر است. اما گاهی اوقات اگر طبیعی نباشد عوارضی مانند درماتیت (التهاب پوست)، خارش، تورم، قرمزی، لایه برداری، سوزش، شکستگی پوست و اسکارهای پوستی ایجاد می کند. به ندرت می تواند باعث برخی واکنش های آلرژیک مانند آبریزش بینی، خس خس سینه، کهیر و آسم شود. توصیه می کنیم از حنا برای کودکان به خصوص نوزادان استفاده نکنید.