You are currently viewing دیدنی های شیراز یا اصفهان!

دیدنی های شیراز یا اصفهان!


باغ های زیبا و سرسبز یا بناهای باستانی با معماری شگفت انگیز، انتخاب شما کدام است؟ شیراز و اصفهان دو شهر توریستی ایران هستند که به دلیل مکان های دیدنی فراوانی که دارند هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی هستند. اگر به طبیعت و باغ های زیبا علاقه دارید شیراز بهترین مقصد برای سفرتان است اما اگر به تاریخ علاقه دارید اصفهان را برای سفر انتخاب کنید.

معرفی جاهای دیدنی شیراز و اصفهان

شیراز، شهر شعر و ادب، با باغ‌های سرسبز و مقبره‌های شاعران نامدار، در کنار اصفهان، پایتخت باشکوه عصر صفویه، با میدان نقش جهان و بناهای تاریخی‌اش، دو نگین درخشان گردشگری ایران هستند. انتخاب بین این دو شهر برای هر گردشگری سخت است. اما نگران نباش! مقایسه آثار تاریخی شیراز و اصفهان در مقاله به طور کامل مورد بحث قرار گرفته و در زیر سفری به بهترین جاذبه های شیراز و اصفهان خواهیم داشت تا برنامه ریزی سفر شما را تکمیل کنیم.

نکات برجسته شیراز، شهر اسرار پنهان در قلب تاریخ

شیراز یکی از زیباترین شهرهای ایران است که به عنوان پایتخت فرهنگی ایران نیز شناخته می شود. این شهر به خاطر باغ‌های سرسبز، آثار تاریخی، مقبره‌های شاعران مشهور و عطر شگفت‌انگیز بهار نارنج در سراسر جهان مشهور است. شیراز را همه ما با آرامگاه حافظ و سعدی می شناسیم. در اینجا تعدادی از معروف ترین مکان های دیدنی شیراز را معرفی می کنم.

باغ های شیراز

باغ‌های تاریخی شیراز با عطر بهار نارنج و سروهای بلندشان نمونه‌های بی‌نظیری از هنر باغبانی ایران است. قدم زدن در این باغ ها و احساس طراوت و آرامش تجربه ای فراموش نشدنی برای شما خواهد بود. با خرید بلیط هواپیما شیراز برای بازدید از این باغ ها در اسرع وقت به شهر شیراز بروید.

مقبره های تاریخی شیراز

مقبره های شیراز با اشعاری حک شده بر سنگ قبرشان زیارتگاه دوستداران شعر و ادب فارسی است. بسیاری از بزرگان و شاعران در سرزمین شیراز می خوابند.

اماکن مذهبی و مساجد شیراز

مساجد و اماکن مذهبی شیراز از دیگر آثار تاریخی و مکان های دیدنی شیراز هستند که با معماری منحصر به فرد و کاشی کاری های زیبا مکانی مناسب برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ اسلامی ایران زمین هستند. این مکان های تاریخی با قدمتی بیش از 1000 سال مقصد اصلی گردشگران خارجی و داخلی هستند.

ارگ کریم خان شیراز

قلعه تاریخی کریم خان زند در دوره زندیه ساخته شده و محل سکونت کریم خان زند، بنیانگذار سلسله زندیه بوده است. ارگ کریم خان با معماری منحصربه‌فرد و برج‌ها و استحکامات بلند، مکانی مناسب برای آشنایی بیشتر با تاریخ ایران است.

دروازه قرآن شیراز

دروازه قرآن در ورودی شمال شرقی شهر شیراز است و به عنوان نماد آن شهر شناخته می شود. دروازه قرآن با معماری سنتی ایرانی و روکش‌کاری زیبا در دوران آل بویه ساخته شده که تاکنون چندین بار تخریب و بازسازی شده است.

مجموعه بار شیراز

مجموعه وکیل شامل آب انبار، حمام، مسجد و بازار است که در دوران زندیه ساخته شده و یکی از زیباترین آثار تاریخی ایران است. این مجموعه با معماری منحصر به فرد و نقاشی های دیواری زیبا مکانی مناسب برای آشنایی با فرهنگ و معماری ایرانی است. بازار وکیل یکی از بزرگترین بازارهای شیراز است که در آن انواع صنایع دستی، فرش، ادویه جات و سوغاتی در آن یافت می شود.

بازار وکیل یکی از بزرگترین بازارهای شیراز است.

پرسپولیس

جمشید تخت 2500 ساله شیرازی که در زمان داریوش بزرگ دستور ساخت آن صادر شد و ساخت آن چندین سال به طول انجامید، یکی از شاهکارهای معماری هخامنشی است که در نزدیکی شیراز قرار دارد. تخت جمشید، پایتخت سلسله هخامنشیان، نماد عظمت ایران باستان، در فهرست آثار ملی و میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

دیدنی های اصفهان، نیمه راه دور دنیا

اصفهان، پایتخت سابق ایران در دوران صفویه، در نیمه راه جهان شناخته شده و یکی از زیباترین و تاریخی ترین شهرهای ایران است. این شهر به دلیل داشتن میدان نقش جهان، یکی از مهم‌ترین بناهای اصفهان، عمارت‌های باشکوه، پل‌های تاریخی و مساجد زیبا در سراسر جهان شهرت دارد و مانند نگینی در مرکز ایران می‌درخشد.

میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان با مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله، عالی قاپو و عمارت سردار قیصریه تصویری از شکوه معماری دوران صفویه را به نمایش می گذارد. میدان نقش جهان به عنوان قلب تاریخی اصفهان شناخته می شود که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

مساجد تاریخی اصفهان

مسجد امام با گنبد عظیم فیروزه‌ای و مسجد شیخ لطف‌الله با مناره‌های فوقانی، با روکش‌کاری منحصربه‌فرد و معماری منحصربه‌فرد از مهم‌ترین مساجد تاریخی اصفهان هستند.

پل های اصفهان

  • سی و سه پل یکی از پل های تاریخی و معروف اصفهان است که بر روی زاینده رود با شاهکارهای مهندسی ایرانی خودنمایی می کند. قدم زدن روی این پل ها و نگاه به زاینده رود آرامش خاصی را به همراه دارد.
  • پل خواجو از دیگر پل های تاریخی اصفهان بر روی زاینده رود است که یکی از نمادهای شهر اصفهان است. پل خواجو با معماری منحصر به فرد و نقاشی های دیواری زیبا، مکان مناسبی برای عکاسی است.
  • پل چوبی با معماری سنتی ایرانی بر روی زاینده رود قرار دارد که قدم زدن روی آن و نگاه به زاینده رود آرامش خاصی را به همراه دارد.

کاخ های سلطنتی اصفهان

کاخ های سلطنتی اصفهان با معماری جذاب و تالارهای مزین به هنر سنتی ایرانی، شکوه دربار صفوی را به یاد می آورند. این کاخ ها معماری منحصر به فردی دارند و در گذشته محل اقامت شاهان صفوی بوده اند.

  1. کاخ عالی کاپو
  2. کاخ چهل ستون
  3. کاخ هشت بهشتی
  4. کاخ چهارباغ

کاخ های اصفهان شکوه و جلال دربار صفوی را به یاد می آورند.

منارجنبان اصفهان

این مناره تاریخی یکی از شگفتی‌های معماری ایران به شمار می‌رود که دو مناره در آن می‌لرزند. بنای اصلی جنبان منار در دوره ایلخانی ساخته شده است اما ساخت مناره ها به دوران صفویه بازمی گردد.

سوالات متداول در مورد جاذبه های شیراز و اصفهان

مساجد تاریخی اصفهان کدامند؟ مسجد امام و مسجد شیخ لطف الله از مساجد مهم و تاریخی اصفهان هستند.

شیراز چند باغ معروف دارد؟ باغ هفت تنان، باغ نظر، باغ دلگشا، باغ ارم، باغ عفیف آباد، باغ نارنجستان کوام، باغ جهان نما

شگفتی های معماری منارجانبان چیست؟ کنار هم قرار گرفتن دو مناره یکی از شگفتی های معماری جانبان منار است.

در اصفهان چه کاخ هایی برای بازدید وجود دارد؟ کاخ عالی قاپو، کاخ چهلستون، کاخ هشت بهشت ​​و کاخ چار باغ

دروازه قرآن شیراز کجاست؟ دروازه قرآن در ورودی شمال شرقی شهر شیراز است.

نتیجه

علاوه بر دیدنی های معروف شیراز و اصفهان که در این مطلب به آنها اشاره شده است، مکان های دیگری نیز برای گشت و گذار و تفریح ​​در این دو شهر وجود دارد که می تواند سفر شما را لذت بخش تر کند. اگر برای سفر خود نیاز به رزرو آنلاین بلیط هواپیما دارید به سایت کسادک 24 مراجعه کنید.