You are currently viewing دسته گل جدید از دولت ریاست جمهوری/ کره می دهیم چای می گیریم!

دسته گل جدید از دولت ریاست جمهوری/ کره می دهیم چای می گیریم!


یک فعال اقتصادی مدعی است: دولت رئیس جمهور در سال های اخیر تلاش کرده با دور زدن تحریم ها، مبادلات تهاتری یا مبادله کالا با کالا را با کشورهایی که نیاز ویژه به خرید نفت و انرژی دارند، افزایش دهد. یکی از این کشورها سریلانکا است که ۲۵۱ میلیون دلار بدهی نفتی به ایران دارد.

از آنجایی که این کشور به دلیل تحریم های مالی علیه ایران و همچنین کمبود شدید ارز در سریلانکا قادر به پرداخت این مبلغ نیست، از صادرات چای به ایران در ازای این بدهی استقبال می کند.

محمدهاشم اشجع زاده، سفیر کشورمان در سریلانکا در دفاع از دولت در برابر انتقادات از سیاست پاکسازی روغن در برابر چای گفت: اگر این کار را نمی کردیم مطمئن باشید سریلانکا برای پرداخت این مبلغ تلاش نمی کرد. بدهی ۲۵۱ میلیون دلاری به ایران در یک دوره زمانی طولانی.

به گفته وی، ایران سال ها پیش دو محموله نفتی به سریلانکا ارسال کرد، اما این کشور حدود یک دهه هزینه این دو محموله را پرداخت نکرد.

توافق مبادله چای با نفت ایران و سریلانکا در دسامبر 2021 منعقد شد، اما به دلیل بحران اقتصادی در سریلانکا، انتقال چای به ایران به تعویق افتاد. این بحران اقتصادی باعث شد که گوتابایا راجاپاکسا، رئیس جمهور وقت سریلانکا، در ژوئیه 2022 از سمت خود کناره گیری کند.

سریلانکا در آوریل 2022 بدهی خارجی 46 میلیارد دلاری خود را نکول کرد و سال گذشته 2.9 میلیارد دلار کمک از صندوق بین المللی پول دریافت کرد. با اجرای این قرارداد سهم چای سیلان در بازار ایران مجددا افزایش یافت که باعث خوشحالی تولیدکنندگان سریلانکا شد.

بر اساس این قرارداد قرار بود ماهانه پنج میلیون دلار چای سیلان به ایران صادر شود اما به گفته رسانه های سریلانکا، عجله دولت رئیس جمهور برای تسویه بدهی نفتی این میزان را به ده میلیون دلار در ماه رسانده است.

مدیر اجرایی سندیکای کارخانه چای شمال آذرماه گذشته گفته بود که طی چند ماه هزاران تن چای سیلان وارد ایران شده است. وی بار دیگر هشدار داد که واردات چای به جای بدهی نفت موجب زیان دهی تولیدکنندگان داخلی چای شده است.

تیم اقتصادی دولت ضعیف است. ضعف مدیریت اقتصاد!

یک نماینده مجلس در این باره گفت: اگر تیم اقتصادی دولت تغییر کند، گفت: تیم اقتصادی دولت ضعیف است، اما ضعیف‌تر از همه مدیریت اقتصادی دولت است، دولت فرمانده اقتصادی ندارد و آقای رئیس‌جمهور ندارد. تحصیلات اقتصادی، او از سیستم قضایی می آید.

جلیل رحیمی جهان آبادی درباره حامیان دولت سیزدهم که می گویند در صورت روی کار آمدن دولت دوازدهم قیمت ارز به دویست هزار تومان می رسد، اما با سیاست های این دولت قیمت ارز تا قیمت ارز بالا می رود. حد صد هزار تومان، آیا چنین اظهارنظرهایی توقعات تورمی ایجاد نمی کند، گفت: ارزش پول ملی ما و تعادل آن با دلار بحثی است که به نظر من چندان به این دولت و اینکه دولت و مجلس فعلی و آینده تعیین تعادل و ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی تحت تأثیر عوامل پیچیده اقتصادی، سیاسی و امنیتی است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی ادامه داد: شما در کجای اقتصاد دنیا قرار دارید و تعامل شما با اقتصاد جهان چقدر است؟ میزان پس انداز ارزی و ذخایر طلای شما، میزان سرمایه گذاری خارجی و امنیت سرمایه و غیره. عوامل زیادی دارند من فکر می کنم در این موضوع باید با دیدی همه جانبه مشاهده کنیم. اینکه انتظار دارید با تغییر یک نفر در بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و تغییر این و آن مجلس مشکل حل شود. نمی تواند تصمیم بگیرد

وی تاکید کرد: ما تحت فشار تحریم های بین المللی هستیم، این فشار واقعا بر اقتصاد ما و تعاملات اقتصادی ما تاثیر گذاشته است، اگرچه در طول این سال ها آموخته ایم که بسیاری از تحریم ها را دور بزنیم اما آثار اقتصادی، سیاسی و امنیتی این امر از جمله کاهش ارزش پول ملی ما وجود داشت. من معتقدم تنها کاری که می توان انجام داد این است که برای تقویت ارزش پول ملی و رسیدن به تعادل معقول بین ریال و ارز، اقداماتی انجام دهیم، چه در حوزه سیاست خارجی، چه در حوزه داخلی و چه در حوزه اقتصادی. دلار

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه آیا تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند یا خیر، گفت: تیم اقتصادی دولت ضعیف است اما ضعیفتر از همه مدیریت اقتصادی دولت است، دولت فرمانده اقتصادی ندارد و آقای رئیس جمهور زیربنای اقتصادی ندارد. . به تیم دولت در سطح معاون اول و وزرا نگاه کنید ممکن است یک فرد باتجربه و متخصص باشد اما تیم اقتصادی فرمانده یگانی می خواهد که به چشم نیاید.

منبع:

ایلانا

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)