You are currently viewing در میدان شورای شهر تهران چه گذشت؟  از بزرگداشت روز معمار گرفته تا انتقاد از نمای شیشه ای برخی بانک ها

در میدان شورای شهر تهران چه گذشت؟ از بزرگداشت روز معمار گرفته تا انتقاد از نمای شیشه ای برخی بانک ها


رئیس شورای شهر تهران با گرامیداشت روز شوراها از دعوت رسمی شورای ششم برای حضور تمامی اعضای شورای شهر تهران در جلسه یکشنبه هفته آینده خبر داد و در این خصوص گفت: در این جلسه به بررسی موضوعات می پردازیم. روز در تهران .

مهدی چمران با تاکید بر اینکه شورا یک اصل عقلانی است که آموزه های دین مبین اسلام در کتاب و سنت آن را تأیید می کند، با گرامیداشت 19 اردیبهشت که به دعوت رسمی ششم در تقویم رسمی کشور به عنوان روز شورا در تقویم رسمی کشور ثبت شده است. شورای تویی از حضور همه اعضای شورای شهر تهران در جلسه روز یکشنبه خبر داد و در این خصوص گفت: از همه اعضای شوراهای شهر تهران و شهرداران سابق دعوت به عمل می آید تا در این جلسه که در شهر تهران برگزار می شود، مسائل روز را بررسی کنیم. اتاق شورا فعلی

وی در ادامه سخنان خود موضوع حمل و نقل را یکی از مهم ترین موضوعات دانست و با اشاره به اعلام روز 18 اردیبهشت به عنوان روز ایمنی حمل و نقل، ضمن تبریک به تمامی فعالان این عرصه اظهار داشت: بیایید آن را به گونه ای انجام دهیم که سطح محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از حضور در جلسه بعدی مجلس شورا خبر داد.

وی همچنین فرا رسیدن 12 اردیبهشت ماه سالروز بزرگداشت شیخ بهایی و روز معمار را به همه معماران تبریک گفت و افزود: امیدواریم بتوانیم معماری اصیل ایرانی اسلامی را که دارای معماری ارزشمند و کهن است ترویج دهیم. جایگاه در معماری جهان

علیرضا نادعلی در سخنانی پیش از دستور خود گفت: سوم اردیبهشت ماه به مناسبت میلاد مرحوم شیخ بهایی بزرگ (ره)، فقیه، اندیشمند، حکیم، شاعر و معمار به تعمق به عنوان روز معمار اعلام شد. بر ثروتمندان گنجینه ای از میراث بزرگ به جا مانده از اجداد ما. میراثی که از سنت دیرینه این سرزمین کهن در ساخت بناهای بزرگ و کوچک، از خانه های مردم عادی گرفته تا کاخ ها و عمارت های باشکوه، مساجد زیبا و باشکوه، کاروانسراهای خارق العاده و … می گوید.

وی افزود: ایران عزیز ما زادگاه معماران بزرگی بوده است که چه در دوران قبل از اسلام و چه در دوران پس از اسلام شاهکارهای بی نظیری از خود به جای گذاشته اند و به همین دلیل در تاریخ ماندگار شده و شهرت جهانی به دست آورده اند. به ندرت می توان هنر فنی را یافت که به اندازه معماری با زندگی مردم ارتباط داشته باشد. معماری و فرهنگ دو واژه آشنا هستند که ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. معماری یکی از مقوله‌های مهم فرهنگ است و بر آن تأثیر می‌گذارد و آینه‌ای روشن از شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه در دوره‌های مختلف و زندگی و زندگی مردم در آن است.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه متأسفانه هیچ الگوی متناسب با میراث و سنت فرهنگی اجتماعی گذشته ما وجود نداشت و با تکیه بر الگوهای وارداتی، غربی، گاه گیج کننده و به دور از اندیشه های اسلامی، ایرانی و حتی شرقی معماری و شهرسازی، امروز ما وی با بیان اینکه شهرها به ویژه تهران از مسیر درست خود خارج شده است، گفت: این نشان دهنده خلأ الگوهای تاثیرگذار و الهام بخش با طعم فرهنگ ایرانی-اسلامی در معماری امروز ماست. مدل هایی که نه تنها در کتاب ها و کلاس های دانشگاه های ما تدریس می شود. بلکه در عمل نمای بیرونی و داخلی خانه ها و ساختمان های ما را شکل می دهد.

نادعلی ادامه داد: الگوی طرح های کلی موجود که امروزه نیز شهرسازی ما از آن پیروی می کند، هرچند از نظر معماری داخلی با معیارها و آموزه های فرهنگ و سبک زندگی اسلامی ایرانی فاصله دارد، در عین حال. او به شیوه ای خاص، منظر و مفهوم فرهنگی محیط را نادیده می گیرد. این امر منجر به اتفاقی متناقض شد که چرا کلان شهر تهران به عنوان مرکز سیاسی و اداری و پایتخت جمهوری اسلامی ایران شاهد چنین ناهنجاری و اختلال در سیما و منظر خود بود!؟ بسیاری از نماهای شهری چه در زمینه ساختمان های مسکونی خصوصی و چه در ساختمان های اجتماعی و حتی ساختمان های دولتی مانند وزارتخانه ها، ادارات، بانک ها و … در شأن و جایگاه یک شهر ایرانی اسلامی نیست، چه رسد به شأن ام الکرای که نظر خاصی در مورد آن داریم.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: نباید فراموش کرد که منظر شهری با توجه به اینکه شکل و فرم نماهای شهری بر افکار تأثیرگذار است، جزء مشاعات شهر است و جزو اموال شخصی مردم محسوب نمی شود. ، روح و روش زندگی در یک کلام فرهنگ مردم موثر است و باید نهایت مراقبت را داشت. تدوین سیاست‌های ارتقای کیفیت معماری ساختمان‌های شهر تهران و بهبود سیما و منظر شهر یکی از اهداف و مأموریت‌های اصلی است که کل مدیریت شهری باید در برنامه‌های خود قرار دهد. موضوع مهمی که البته در شهرسازی در سال های اخیر چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

وی در ادامه سخنان پیش از دستور خود با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از ساختمان هایی که شهرداری تهران در دوره های گذشته مسئولیت ساخت آنها را بر عهده داشت، شباهت چندانی با معماری ایرانی اسلامی نداشتند، گفت: این در حالی است که مصوبه «تنظیم وضعیت شهر تهران» سیما و «منظر شهری و کیفیت محیطی شهر تهران» بر تدوین سندی جامع در راستای تحقق اهداف سیما و منظر در چشم‌انداز برنامه راهبردی شهر تهران و شهرداری تهران تاکید دارند. این سند ظرف شش ماه از تاریخ تصویب این مصوبه که متأسفانه تاکنون انجام نشده همچنان خالی است.

سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد: با توجه به لزوم توجه و تمرکز بر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و جایگاه ویژه معماری در فرهنگ زندگی و سبک زندگی مردم شهر، باید موضوع را برای تصویر در نظر گرفت. و منظر شهری به طور جدی و به جای هویت نیازمند پاسداری از گذشته و میراث فرهنگی خود در معماری شهری هستیم و برای این منظور اگر به دنبال موفقیت در اجرا هستیم، نیازمند همکاری شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران و مدیریت شهری هستیم. گروه در خصوص اجرای این مصوبه و مصوبات مشابه باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مهدی چمران پس از صحبت های نادعلی گفت: متاسفانه با وجود تذکرات گذشته شاهد ساخت و ساز ساختمان ها و نماهای شیشه ای هستیم. به عنوان مثال می توان به ساختمان شیشه ای وزارت نیرو اشاره کرد که قطعا برای تامین این انرژی در این ساختمان به بودجه و انرژی زیادی نیاز است.

وی افزود: ساختمان دیگری با نمای شیشه ای به ساختمان بانک مرکزی متصل است و با وجود اینکه هشدار داده ایم ساختمان دیگری با این نما ساخته نشود اما شاهد ساخت ساختمان دیگری با نمای شیشه ای هستیم. “

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: بانک های دیگر از جمله بانک ملت و تجارت نیز از نمای شیشه ای برای ساختمان های خود استفاده کرده اند، بنابراین نمای شیشه ای روی این ساختمان ها در خیابان طالقان وجود دارد که قطعا خلاف اصول معماری است.

وی با اشاره به فعالیت کمیته نما در تهران تاکید کرد: این مجموعه توانسته تا حدودی این موارد را کنترل و اصلاح کند و انشاالله این امر ادامه داشته باشد.

در جلسه امروز شورای شهر تهران، اعضای شورای شهر تهران طرح یک فوریتی تشکیل هیات مدیره سلامت شهر تهران را بررسی کردند، سود نجفی با تشریح دلایل فوریت این طرح گفت: بر اساس سیاست های کلی سلامت و لزوم ایجاد سلامت کل نگر و پیروی از افراد سالم همچنین با استناد به قانون شوراها و با عنایت به بندها، تبصره‌ها و مصوبات برنامه چهارم توسعه، این طرح پیشنهاد شد.

وی افزود: بر این اساس پیشنهاد می شود برای استقرار مدیریت یکپارچه سلامت شهری، شهرداری تهران با مشارکت سازمان های دولتی و غیردولتی و سازمان های مردم نهاد کمیته مدیریت سلامت شهر تهران را تشکیل دهد.

اعضای شورای شهر تهران با رای مثبت خود طرح یک فوریتی تشکیل هیات مدیره سلامت شهر تهران را تصویب کردند.

اعضای شورای شهر تهران نیز در جلسه علنی امروز صلاحیت 25 معاون مسئول مناطق و سازمان ها در شورا را در دستور کار خود داشتند و در این خصوص میشم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران گفت: این دوره کار حرفه ای در زمینه ارزیابی کارشناسی حسابداران، کلیه افراد پیشنهادی در آزمون کتبی فنی تخصصی مورد بررسی هیئت مدیره شرکت کرده و در صورت کسب حداقل امتیاز لازم به مصاحبه حضوری دعوت شدند.

وی افزود: آشنایی با قوانین و مقررات، آشنایی با شرح وظایف و اختیارات معاونین، تسلط بر بودجه مصوب سالانه، بررسی سوابق گذشته و دریافت استعلام از نهادهای نظارتی و گذراندن دوره های آموزشی حرفه ای از جمله مواردی بود که فرآیند ارزیابی معاونان مسئول.

در نهایت ارزیابی نهایی 25 نفر از واجدین شرایط برای تصدی مسئولیت معاونت های مسئول در مناطق، سازمان ها و شرکت های شهرداری تهران به صورت جداگانه به شورای شهر تهران ارائه و با اکثریت آرای اعضای واجد شرایط آنها به تصویب رسید.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)