You are currently viewing در مورد تجار طلا/مالیات باید از دولت تقاضای جدی کرد

در مورد تجار طلا/مالیات باید از دولت تقاضای جدی کرد


همزمان با ادامه اعتراض طلافروشان به اجرای قوانین مربوط به ثبت سرمایه و معاملات در سامانه کل معاملات، ۲۶ دفتر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل از رئیس جمهور درخواست کرده اند با این طلافروشان مقابله کند.

دانشجویان این انجمن ها از رئیس جمهور خواستند با موضع گیری قاطع در برابر اعتراض طلافروشان از اجرای قوانین مربوط به سامانه جامع معاملات حمایت کند.

آقای خجت الاسلام والمسلمین آقای رئیسی
رئیس جمهور محترم
سلام

یکی از وعده های مهم دولت سیزدهم برای جلوگیری از قاچاق و مبارزه با فساد، ایجاد کامل سامانه جامع تجارت بود و وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت قول داد تا پایان سال 1400 سامانه مذکور را تکمیل کند، اما متاسفانه این امر وعده تا کنون عملی نشده است. در روزهای اخیر اعتصاب طلافروشان در اعتراض به دستورالعمل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر اتصال این مشاغل به سامانه کلی معاملات، بحث هایی را به راه انداخته است.
همانطور که می دانید یکی از علل نابسامانی بازار، ناتوانی دولت در نظارت بر چرخه معاملات کالاهاست، اما سامانه جامع معاملات با ایجاد بانک اطلاعاتی به دولت اجازه می دهد تا چرخه یک کالا را از زمان تولید یا تولید رصد کند. واردات تا رسیدن به آن کاربر نهایی باید نظارت داشته باشد و در هر مرحله در صورت مشاهده پدیده مشکوک، مراجع نظارتی و قضایی برای بررسی بیشتر وارد شوند.
«طلا» از جمله فلزات گرانبهایی است که طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، خرید و فروش آن تنها با ثبت در سامانه جامع معاملات قانونی است و همچنین برای شفافیت کامل، ملیت خریداران طلا قید شده است. در سامانه مذکور اعلام شده است، اما متأسفانه طلافروشان در تعدادی از شهرها اعتصاب کردند و متقاضیان خرید طلا را چند روزی به تاخیر انداختند. این وضعیت تاسف بارتر می شود زیرا در نتیجه مذاکراتی که وزارت حریم خصوصی با معامله گران طلا انجام داد، دولت عملاً موضع خود را رها کرد و تاجران طلا را از ثبت معاملات و دارایی ها در سیستم کل معاملات معاف کرد.

ناتوانی در مدیریت بازار طلا و سکه، اطلاعات ضعیف برای مبارزه با قاچاق طلا، تداوم پولشویی و فرار مالیاتی از پیامدهای مهم امتیاز دهی این دولت به طلافروشان است. بر اساس بررسی ها میانگین مالیات پرداختی در سال 1402 بالغ بر 9 میلیون و 900 هزار تومان بوده است و به همین دلیل دولت با طلافروشان مماشات کرده در حالی که میزان مالیات پرداختی آنها حتی از کارمندان دولت نیز کمتر بوده است. بر اساس اظهارات وزیر صمت، تنها 3 درصد طلافروشان اطلاعات خود را در سامانه کل معاملات ثبت نکرده اند، اما همین تعداد اندک نیز می تواند نظارت دولت بر بازار طلا و سکه را خدشه دار کند.

اگر دولت اعتصاب را به دلیل عدم شفافیت تشخیص دهد، اتحادیه های دیگر نیز به جمع اعتصاب کنندگان اضافه خواهند شد. لذا از جنابعالی تقاضا می شود ضمن تاکید بر رعایت بخشنامه های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کلیه فعالان اقتصادی حوزه سکه و طلا را که تا کنون از ورود اطلاعات خودداری کرده اند موظف به ثبت معاملات و اطلاعات در سامانه جامع تجارت .

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تربیت مدرس
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شیراز
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه رازی
انجمن اسلامی دانشجویان و معلمان مستقل دانشگاه فرهنگیان هرمزگان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل علوم پزشکی رفسنجان
انجمن اسلامی دانشگاه علوم دریایی و دریایی چابهار
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه کاشان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه یاسوج
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل پزشکی بابل
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل پزشکی آبادان
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شهید چمران اهواز
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد یزد
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد مشهد
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی دزفول
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان

منبع:

حرکت می کنیم

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)