You are currently viewing درمان ریشه بدون عصب کشی در مشهد

درمان ریشه بدون عصب کشی در مشهد


ترمیم دندان و ریشه دندان یکی از مهمترین موارد در زمینه بهداشت دهان و دندان است. در بیشتر موارد، زمانی که نوبت به ترمیم دندان ها یا کانال های ریشه می رسد، دندانپزشکان عصب کشی را تجویز می کنند. اما مطمئنا این سوال برای همه پیش آمده که آیا می توان دندان یا ریشه آن را بدون عصب کشی ترمیم کرد؟ بنابراین در این مقاله به پاسخ این سوال می پردازیم تا بتوانید بهترین راه را برای درمان ریشه دندان خود بیابید.

چه زمانی دندان ما نیاز به عصب کشی دارد؟

زمانی که دندان یا ریشه آن قطعاً نیاز به کشیدن عصب یا کانال ریشه دارد، اگر این کار انجام نشود، حتی ممکن است پالپ دندان آسیب دیده و دچار التهاب یا آسیب جدی شود. زمان های لازم برای کشیدن دندان عبارتند از:

پوسیدگی عمیق

اگر پوسیدگی به قسمتی از سطح دندان برسد و به پالپ نزدیک شود باعث التهاب پالپ دندان می شود و فرد باید برای کشیدن عصب به دندانپزشک متخصص مراجعه کند. زیرا اگر دندانپزشک شما فردی با تجربه باشد از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری می کند و این فرآیند را به بهترین شکل ممکن انجام می دهد. به عنوان مثال برای کشیدن دندان در مشهد بهتر است با متخصصین مجرب و کلینیک های مجرب مانند دندانپزشکی درسا و … انجام شود.

ترمیم های چند مرحله ای

برخی از بیماران ترمیم های دندانی چند مرحله ای دارند و استفاده از تعداد زیادی ترمیم دندان می تواند آسیب جدی به پالپ دندان وارد کند و نیاز به کشیدن عصب داشته باشد.

شکستن دندان

در برخی موارد، شکستگی شدید دندان می تواند آسیب جدی به پالپ دندان وارد کند و منجر به خراب شدن آن شود و در این حالت فرد نیاز به کشیدن عصب دارد.

بیماری های لثه و بافت های اطراف

وجود بیماری هایی مانند التهاب لثه یا عفونت در بافت های اطراف دندان می تواند به پالپ دندان منتقل شود و فرد را مجبور به کشیدن دندان کند.

ضربه محکمی به دندان

یک ضربه قوی به دهان و دندان می تواند باعث آسیب جدی به پالپ دندان و آسیب عصبی شود.

موارد ترمیم ریشه دندان بدون عصب کشی

علاوه بر موارد ذکر شده، در نظر داشته باشید که همیشه برای درمان دندان و ریشه نیازی به عصب کشی نداریم. به عنوان مثال در موارد زیر می توان دندان را بدون کشیدن عصب ترمیم کرد:

پوسیدگی سطحی

اگر دندان شما پوسیده شده باشد و این پوسیدگی به قسمتی از دندان برسد که پالپ آن آسیب نبیند، احتمال زیادی وجود دارد که نیازی به کشیدن عصب نباشد. در این موارد ترمیم سطحی دندان ها به صورت کامپوزیت کافی خواهد بود.

شکستگی کوچک

در مواردی که دندان فرد کمی شکسته است و آسیب آنچنان شدید نیست، احتمالاً کشیدن عصب ضروری نیست و دندان یا ریشه با ترمیم طبیعی بهبود می یابد.

تعمیرات سطحی

اگر دندان های شما فقط نیاز به ترمیم سطحی دارند، نیازی به کشیدن عصب نیست. به عنوان مثال، زمانی که شخصی قصد دارد یک پرکننده قدیمی را جایگزین کند، نیازی به کشیدن عصب نداریم.

ترمیم دندان های جلویی

برای اکثر بیماران ترمیم و بهبود دندان های جلویی با استفاده از روکش یا لمینت انجام می شود و فرد نیازی به کشیدن عصب ندارد.

مزایای ترمیم دندان بدون کشیدن عصب

اگر بتوان ریشه دندان را بدون کشیدن عصب یا کانال ریشه درمان کرد، این کار مزایایی خواهد داشت که شامل موارد زیر می شود.

حفظ عصب دندان

ترمیم ریشه دندان بدون نیاز به تخریب می تواند عصب دندان را بیشتر حفظ کند. این به معنای حفظ عملکرد طبیعی دندان و جلوگیری از مشکلات بعدی است.

خطر عفونت را کاهش دهید

استخراج عصب یا کانال ریشه در برخی موارد می تواند منجر به خطر عفونت دهان و به خطر افتادن سلامت دهان و دندان شود. با انجام یک ترمیم ساده دندان، بدون درمان ریشه، خطرات احتمالی عفونت به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

صرف زمان کمتری در مطب دندانپزشکی

ترمیم دندان بدون درمان ریشه و عصب کشی معمولاً به زمان کمتری نسبت به عصب کشی نیاز دارد. طبیعتا این سوال برای همه افراد به خصوص برای کسانی که وقت کافی ندارند بسیار مهم خواهد بود.

معایب احتمالی درمان ریشه بدون عصب کشی

درمان ریشه بدون عصب کشی با همه مزایای خوبش در برخی موارد می تواند باعث ایجاد یک سری مشکلات احتمالی شود که در ادامه به آن ها پرداخته ایم.

درد و حساسیت بیشتر

ترمیم دندان و ریشه بدون عصب کشی می تواند درد و حساسیت را در برخی افراد افزایش دهد زیرا عصب دندانی برداشته نشده و همچنان به محرک های خارجی حساس است.

او نیاز به بهبودی دارد

اگر ترمیم ریشه دندان به درستی و توسط دندانپزشک مجرب و بدون انجام عصب کشی انجام نشود، این امکان وجود دارد که فرد در آینده مجبور به ترمیم مجدد شود و حتی گاهی مجبور به کشیدن عصب شود. برای جلوگیری از این امر بهتر است از همان ابتدا به دندانپزشک مجرب مراجعه کنید تا دچار چنین مشکلاتی نشوید. برای درمان ریشه در مشهد بهتر است از همان ابتدا با متخصص اندودنتیست مشورت کنید تا بتواند ریشه شما را به بهترین نحو درمان کند.

محدودیت در برخی موارد

ترمیم دندان بدون درمان ریشه در صورت وجود عوارض شدید در عصب دندان غیرممکن است.

روش های درمان ریشه بدون عصب کشی

ترمیم ریشه دندان بدون نیاز به عصب کشی با توجه به وضعیت دهان و دندان فرد به روش های مختلفی انجام می شود که شامل موارد زیر می شود.

تعمیرات یا پر کردن ساده

اگر ریشه یا دندان به دلیل پوسیدگی یا شکستگی در حال ترمیم باشد و نواحی عمیق دندان آسیبی ندیده باشد، می توان از ترمیم های ساده مانند کامپوزیت (پر کردن) استفاده کرد. این مواد در قالب مونومرهای مختلف ارائه شده و پس از بازیابی با استفاده از نور مخصوص تثبیت می شوند.

ترمیم خاتم و منبت

اگر میزان آسیب به حدی باشد که نتوانیم از ترمیم های ساده استفاده کنیم، می توان از ترمیم هایی به نام اینله و منبت استفاده کرد. این روش ها ابتدایی تر بوده و به ترتیب بر روی سطوح داخلی و خارجی دندان ها قرار می گیرند.

ترمیم پوسته (ونیر و لمینت)

این روش ها معمولا برای ترمیم دندان های جلویی استفاده می شوند. روکش ها و لمینت ها ترمیم های نسبتا نازکی هستند که روی سطح دندان قرار می گیرند و شکل و زیبایی خاصی به دندان شما می دهند.

ترمیم های تدریجی (پل و ایمپلنت)

اگر دندان شما به طور کامل از بین رفته است، می توانید از ترمیم های اضافی مانند بریج یا ایمپلنت استفاده کنید. بریج از طریق دندان های مجاور در فضای خالی قرار می گیرد و ایمپلنت با قرار دادن پیچ تیتانیومی مخصوص در استخوان فک نقش یک ریشه دندان مصنوعی را ایفا می کند.

با وجود تمام ویژگی ها و توصیه های ذکر شده، بهتر است برای درمان ریشه بدون عصب کشی یا روش دیگری با دندانپزشک مشورت کنید تا با کمک او بهترین روش ترمیم برای وضعیت دندان شما مشخص شود.

نکات مهم بعد از ترمیم دندان

پس از ترمیم ریشه و دندان بدون عصب کشی بهتر است تا چند روز از مصرف غذاهای بسیار گرم و سرد خودداری شود. همچنین به یاد داشته باشید که بهداشت دهان و دندان را رعایت کرده و از محافظ دهان استفاده کنید.

نتیجه

ترمیم کانال ریشه بدون عصب کشی یک گزینه مطمئن و موثر برای حفظ دندان های آسیب دیده است. با در نظر گرفتن مزایا و معایب این روش و همچنین مشاوره با دندانپزشک می توانید در مورد ترمیم دندان ها و ریشه های خود تصمیم بهتری بگیرید.