You are currently viewing خیانت در ازدواج چه چیزی را شامل می شود؟

خیانت در ازدواج چه چیزی را شامل می شود؟


من گزارش میدم عصر ایران است: در بسیاری از کشورهای غربی ازدواج دیگر جزو ارزش های جامعه محسوب نمی شود. اما از آنجا که ازدواج سنت پیامبر است، ازدواج در جوامع اسلامی از جایگاه والایی برخوردار است و به همین دلیل تعهد به عقد باید با صداقت و رضایت زن و مرد انجام شود. اگر یکی از زوجین برای پوشاندن عیب با زن خود در مورد وضعیت تأهل، وضعیت روحی و جسمی، کار و غیره صادق نباشد، مرتکب جرم شده است; در مقاله “خیانت در ازدواج شامل چه مواردی است؟” به موضوع بر اساس مستندات قانونی و زیر نظر بهترین وکلا پاسخ داده خواهد شد.

جرم کلاهبرداری زناشویی چیست؟

از آنجا که هدف از ازدواج تشکیل خانواده عادل است و دو نفر را در طول زندگی به یکدیگر پیوند می دهد، باید با آگاهی کافی انجام شود. برای این منظور قبل از ثبت رسمی ازدواج، خواستگاری، مشاوره، نظرسنجی محلی و … انجام می شود تا اطلاعات کافی از خانواده طرفین، وجود یا عدم وجود مسکن، سطح تحصیلات، کار و درآمد به دست آید. ، مساحت و غیره به دست می آید.

مردان و زنان موظفند در شرح تمامی موارد فوق صداقت کامل داشته باشند. برای اطمینان از صداقت طرفین، این شرط مشمول قانون است. بنابراین هرگونه دروغی که برای جلب رضایت مردم باشد مانند کتمان به دلیل عدم عیب، ازدواج اجباری، خیانت به همسر و غیره جرم شناخته شده و پیگرد قانونی دارد.

بنابراین جرم تدلیس در نکاح که در دستگاه قضایی به تدلیس نیز معروف است به این معناست که زن یا مرد عالماً و بدون حسن نیت و صداقت دیگری را در امر ازدواج فریب دهد; در صورت وقوع این جرم علاوه بر مجازات قانونی، امکان فسخ قرارداد نیز ذکر شده است. فسخ نکاح با طلاق متفاوت است; فسخ نوعی فسخ نکاح است و لذا نیازی به صدور حکم طلاق و حضور دو شاهد عادل، عاقل و بالغ ندارد.

عوامل خیانت در ازدواج چیست؟

برای اعتراف به هر نوع جرم ابتدا باید عناصر آن ثابت شود. جرم کلاهبرداری زناشویی از این قاعده مستثنی نیست:

الف) عنصر مادی: این عنصر در واقع به انجام عملی اطلاق می شود که برای اثبات اطلاعات نادرست و کلاهبرداری به طرف مقابل به کار می رود. عمل می تواند شفاهی یا کتبی باشد. به عنوان مثال، کلاهبردار باید به طور شفاهی در مورد دارایی یا شغل خود دروغ بگوید یا اسناد اموال یا تحصیلات جعلی را به همسر خود ارائه دهد. بدترین وضعیت ممکن ازدواج با شناسنامه های جعلی است!

ب) عنصر معنوی: دومین عنصر جرم زنا، عمل آگاهانه دروغگو و وجود نیت شیطانی است. از آنجایی که این عنصر با ارائه مستندات و شهادت افراد قابل اثبات نیست، کارشناسان پزشکی قانونی باید با توجه به شرایط پرونده و اظهارات طرفین، این موضوع را ارزیابی کنند.

خیانت در ازدواج چه چیزی را شامل می شود؟

درست است که مصادیق جرم کلاهبرداری زناشویی در قوانین کشور ما وارد شده است، اما این مصادیق منحصر به مواردی که در کتب حقوقی نوشته شده است نیست. قانونگذار ضمن تصويب ماده 1128 قانون مدني، ويژگيهاي عمومي جرم زنا را ذكر كرده است:

«هرگاه در یکی از طرفین صفت معین شده باشد و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور فاقد وصف مقصود است، طرف دیگر حق فسخ خواهد داشت اعم از اینکه وصف مذکور در عقد تصریح شده باشد یا خیر. قرارداد بر اساس آن است.»

متداول ترین موارد کلاهبرداری در ازدواج که منجر به امکان فسخ می شود در مواد قانون مدنی معرفی شده است:

الف) مواردی که در مورد زوجین صادق است: فقط یک چیز رایج است که زن و مرد در مورد آن دروغ می گویند، آن را از مصادیق خیانت در ازدواج می دانند. در ماده 1121 قانون مدنی آمده است:

«جنون هر یک از زوجین در صورت احراز، اعم از مستمر یا متناوب، موجب حق فسخ برای طرف مقابل می شود».

یعنی اگر ثابت شود که یکی از زوجین قبل از ازدواج دچار جنون دائم یا متناوب (بیش از یک روز و کمتر از یک سال) شده است، حتی اگر فریب خورده حق طلاق نداشته باشد، ممکن است عقد نکاح منحل شود. از طرف او.

ب) مواردی که در مورد زوجین صادق است: طبق آخرین اصلاحیه ماده 1122 قانون مدنی در سال 1370، عیوب مرد موجب حق فسخ برای زن می شود:

1. خاصه: اگر مرد اخته شده (خواجه) این مشکل را پنهان کند، در صورت تمایل زن، عقد باطل می شود.

2. عنان به معنای ناکارآمدی جنسی است که مانع از رسیدن به اوج لذت می شود. البته به شرطی که یک بار هم عقد را انجام نداده باشد.

3. قطع آلت تناسلی تا حد غیرممکن برای آمیزش جنسی.

ج) مواردی که در مورد زوجه صادق است: مرجع قضایی در ماده 1123 قانون مدنی تقصیرات زوجه را که موجب حق فسخ زوج می شود معرفی می کند:

1. شاخ: نوعی ناهنجاری در آلت تناسلی زن که مانع از آمیزش جنسی می شود. البته با جراحی می توان آن را بهبود بخشید. اگر عمل ناموفق باشد، در صورت تمایل شوهر، نکاح منحل می شود.

2. جذام: یک بیماری ویروسی است که بین 5 تا 20 سال باعث ناهنجاری های پوستی و ریوی می شود و از طریق قطرات تنفسی قابل انتقال است.

3. جذام: به معنای پیدایش لکه های سفید در نواحی مختلف پوست است.

4. افازا: دریدن پشت و جلوی زن; یعنی ترکیب حیض با یکی از دو راه بالا یا پایین که شوهر از عمد حرام است.

5. زمین زدن: به معنای فلج از گردن به پایین است که توانایی انجام هر عملی را از زوجه می گیرد.

6. نابینایی در هر دو چشم.

7. عدم باکره بودن زوجه: در صورتی که در عقد نکاح باکره بودن دختر شرط باشد، هر چند این شرط با شرایط اجتماعی و فرهنگی موجود درک شده باشد و در عقد ذکر نشده باشد، در صورتی که شوهر خلاف آن را بداند. او حق فسخ دارد.

چگونه تقلب در ازدواج را ثابت کنم؟

فردی که به جرم زنای محصنه تقاضای طلاق می کند باید بتواند در جلسات دادگاه با ارائه مدارک و شهادت افراد بی طرف و بالغ تقلب خود را ثابت کند. به عبارت دیگر، اثبات عدم آگاهی فرد از اشتباهات همسرش الزامی است.

مجازات خیانت در ازدواج چیست؟

بر اساس ماده 647 قانون مجازات اسلامی هرگاه یکی از زوجین قبل از عقد به امور خلاف واقع از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و موقعیت خاص، تجرد و امثال آن، طرف مقابل را فریب دهد، محکوم خواهد شد. به محرومیت از سه ماه تا یک سال.

آخرین کلمه

جرم کلاهبرداری در ازدواج زمانی اتفاق می افتد که زن یا مردی با تدلیس و کتمان عیب طرف مقابل را متقاعد به ازدواج کند. برای تشخیص جرم باید دو عنصر مادی (ارائه سند جعلی یا دروغ شفاهی) و عنصر معنوی (وجود سوء نیت) وجود داشته باشد که در این مقاله تمامی موارد را به طور کامل بررسی کرده ایم.