You are currently viewing خودروها، جویندگان اصلی ارز ارزان در فروردین 1403

خودروها، جویندگان اصلی ارز ارزان در فروردین 1403


به گزارش اکوایران و بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی بانک مرکزی، از ابتدای فروردین تا پایان روز سه شنبه بیست و هشتم ماه جاری در مجموع دو میلیارد و 484 میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو، تجارت و کالاهای تجاری، خدمات و واردات در مقابل صادرات تضمین می شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد عمده‌ترین بخش دریافت‌کننده ارز در 28 روز نخست سال، تولیدی است و در بین صنایع، گروه حمل‌ونقل و خودرو بیشترین دریافت‌کننده ارز اسمی و قراردادی است.

تخصیص ارز خارجی سالانه حدود 2.5 میلیارد دلار

بررسی ها نشان می دهد در 28 روز اول سال 1403 حدود 463 میلیون دلار ارز نیمایی با نرخ 28 هزار تومان بابت گندم، دانه های روغنی و مواد اولیه دامی پرداخت شده است. همچنین 70 میلیون دلار برای دارو، مواد اولیه و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته است.

این در حالی است که در دوره مورد بررسی حدود 88 میلیون دلار پرداخت ارزی با میانگین 43 هزار و 500 تومان برای خدمات ارائه شده و سهم تأمین ارز برای کالاهای تجاری و بازرگانی حدود یک میلیارد و 378 میلیون دلار بوده است. میانگین نرخ فروش 41 هزار تومان رسیده است.

همچنین میزان ارز پیش بینی شده برای قانون صادرات واردات نیز با نرخ توافقی 485 میلیون دلار انجام شده است.

گروه خودرو، دریافت کنندگان اصلی ارز اسمی و توافقی

با توجه به اینکه بیشترین ارز حاصل از 2 میلیارد و 484 میلیون دلار ارز اختصاص یافته به صنایع توزیع می شود، می توان میزان ارز دریافتی هر بخش صنعتی را به صورت جداگانه بررسی کرد.

داده ها نشان می دهد که مجموع ارز دریافتی صنایع حدود یک میلیارد و 863 میلیون دلار است که از این میزان 485 میلیون دلار به صورت واردات برای صادرات و مابقی به صورت نصف به نرخ ارز تامین می شود. 28 هزار و 500 تومان .

مشاهده می شود که بدون احتساب سایر صنایع، بیشترین ارز پرداختی مربوط به گروه حمل و نقل موتوری با 305 میلیون دلار است. در رتبه دوم گروه نساجی 126 میلیون دلار ارز دریافت کرد.

از سوی دیگر، آمارها حاکی از آن است که بیشترین نرخ ارز توافقی واردات در مقابل صادرات مربوط به بخش حمل و نقل و خودرو به ارزش 158 میلیون دلار بوده و پس از آن بخش معدن با 111 میلیون دلار قرار دارد. ارز دریافت کرده است.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)