You are currently viewing خسارات باران به مزارع بزرگترین تولیدکننده گندم اروپا

خسارات باران به مزارع بزرگترین تولیدکننده گندم اروپا


به گزارش اکوایران؛ براساس داده‌های رسمی، بارش شدید باران در هفته‌های اخیر باعث نابودی بخشی از محصول گندم فرانسه به عنوان بزرگترین تولیدکننده اروپا شده است. کشاورزان فرانسوی در حالی خود را برای برداشت گندم آماده می‌کنند که سایه سنگین بارش‌های بی وقفه و کمبود آفتاب بر سر مزارع گندم این کشور احتمال نابودی بخش قابل توجهی از محصول را به همراه دارد.

به گزارش انجمن غلات ایران و به نقل از بلومبرگ، اریک تیروین، رئیس گروه تولیدکنندگان غلات فرانسوی AGPB، گفت: هم اکنون در بدترین وضعیت قابل تصور هستیم. پیش‌بینی در هفته اول ژوئن بسیار دشوار است، اما همه شاخص‌ها قرمز هستند.

به گفته تیروین، شرایط آب و هوایی نامساعد در فرانسه، خاطرات تلخ سال ۲۰۱۶، سالی که این کشور کمترین محصول گندم خود را در چند دهه اخیر برداشت کرد، را زنده کرده است. بارش‌های شدید و بی‌وقفه از ماه اکتبر تاکنون بین ۱۲ تا ۲۰ درصد از زمین‌های کشت شده با گندم نرم در این کشور را از بین برده است. کارشناسان هشدار می‌دهند که احتمال تکرار فاجعه سال ۲۰۱۶ در سال جاری وجود دارد.

هرچند دامنه دقیق نابودی محصول تا چند هفته دیگر مشخص می‌شود، اما کاهش قابل توجه محصول می‌تواند صادرات این کشور به ویژه به سراسر آفریقای شمالی و خاورمیانه محدود کند. البته شرایط بد آب و هوایی باعث آسیب به محصولات سایر صادرکنندگان بزرگ مانند روسیه می‌شود. از همین روی، معاملات آتی گندم آرد در بورس یورو نکست اخیرا به بالاترین سطح یک ساله خود رسیده است.

طبق گزارش اداره هواشناسی، بهار امسال چهارمین بهار مرطوب تاریخ بود که میزان بارندگی آن ۴۵ درصد بیشتر از میانگین ۱۰ ساله بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰ بود. این امر منجر به وقوع سیل و رانش زمین در سراسر کشور از جمله در مناطق کشاورزی شده است.

براساس اعلام اداره هواشناسی، این فصل همچنین شاهد کمبود تقریبا ۲۰ درصدی آفتاب در سراسر فرانسه در مقایسه با میانگین فصلی در سال‌های ۱۹۹۱-۲۰۲۰ بود.

اریک فوکو، از تولیدکنندگان گندم، جو، چغندر و کلزا، می‌گوید: «امسال ما را به یاد سال ۲۰۱۶ می‌اندازد که در طول دوره گلدهی بدون وقفه باران بارید. باران بیش از حد، به ویژه نزدیک به شروع برداشت در اوایل ژوئیه، می‌تواند به کیفیت غلات آسیب برساند یا محصولات را مستعد ابتلا به بیماری‌های قارچی کند.

بر اساس داده‌های FranceAgriMer، تنها ۶۱ درصد از محصول گندم نرم فرانسه تا ۲۷ مه در شرایط خوب یا بسیار خوب قرار داشت که بسیار کمتر از سطح ۹۱ درصدی سال گذشته بود. این رقم پایین‌ترین سطح در چهار سال گذشته است. شرایط گندم دوروم و جو نیز بسیار کمتر از میانگین سال گذشته است.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.

(کل: ۰ میانگین: ۰)