You are currently viewing خروج سهام ایران در میدان فرزاد از عربستان

خروج سهام ایران در میدان فرزاد از عربستان


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم ، بررسی گزارش جواد اوجی وزیر نفت درباره آخرین وضعیت تولید بنزین و گازوئیل کشور از پالایشگاه ها و برنامه وزارت نفت برای کاهش هدر رفت سوخت و تولید پالایشگاهی. و مصرف در دستور کار نمایندگان جلسه علنی امروز است، وزیر به بیان دیدگاه های خود پرداخت که در ادامه می خوانیم:

* از کشور صادرکننده به کشور واردکننده بنزین تبدیل شدیم

محمد قاسم عثمانی نماینده بوکان با اشاره به گزارش وزیر نفت در جلسه علنی امروز گفت: بعد از پالایشگاه ستاره خلیج فارس توانستیم صادرکننده بنزین شویم اما در این دولت با کسری. 15 میلیون لیتر و رقمی معادل 4 میلیارد دلار، بنزین تناقض است.» رسیدیم و این یعنی نمی توانستیم به نسبت افزایش مصرف، افزایش تولید داشته باشیم.

وی افزود: موضوع دیگری که صنعت نفت را تحت تاثیر قرار می دهد، خروج کشورهای همسایه از میادین مشترک است و به نظر می رسد در این زمینه نیز عقب هستیم.

* حذف سهم ایران از میدان مشترک فرزاد توسط سعودی ها به دلیل انفعال وزارت نفت.

همچنین ابراهیم رضایی نماینده دشتستان در یادداشتی خطاب به وزیر نفت گفت: متأسفانه وزارت نفت به ستاد انتخاباتی تبدیل شده و باید جلوی مردم، کشاورزان، رانندگان و … گرفته شود. از وضعیت سوخت و نیرو و گازوئیل گلایه دارید اما معاونان شما در وزارت نفت مشغول کار سیاسی و انتخاباتی هستند و به دنبال تثبیت جایگاه خود در دولت بعدی هستند. این افراد سیاسی جنوب تا شمال را کنار بگذارید و کار مردم را انجام دهید. وزارت نفت جای همبازی نیست.

وی با پرداختن به موضوع افزایش فشار برای رفع گلایه به ویژه در پارس جنوبی افزود: متأسفانه کار عملیاتی خاصی انجام نشده است، این روند تا 3 سال و نیم آینده گاز منازل مردم را قطع می کند.

رضایی با اشاره به میدان نفتی فرزاد مشترک با عربستان گفت: اکنون سعودی ها فعال هستند و سهم ما را می گیرند اما تا امروز کاری انجام نداده ایم. آقای وزیر در کمیسیون انرژی مجلس یازدهم قول دادند که فعالیت خود را آغاز کنند اما متاسفانه تاکنون کاری انجام نشده است. علاوه بر این، برای رفع نارضایتی ها باید کارهای دیگری مانند توسعه حوزه های داخلی انجام شود که متاسفانه در این زمینه ضعیف هستیم.

حاجی دلیگانی: عدم اجرای قانون مجلس باعث عدم تعادل انرژی شد

بهسینعلی حاجی دلیقانی نماینده شاهین شهر نیز در تبصره ای بر اساس بند (11) اصل (22) قانون اساسی گفت: در 3 تیر 1397 قانون حمایت از توسعه پایین دستی صنعت نفت و گاز را تصویب کردیم. با سرمایه گذاری عمومی، اما تاکنون کمتر از 10 درصد محقق شده است. آنچه گزارش ها نشان می دهد عده ای از وزارت نفت مجوز گرفتند اما کاری را که وزارت نفت باید انجام دهد انجام ندادند یا مجوز را پس گرفتند یا مجبور به انجام کار کردند.

وی بیان کرد: یکی از دلایل مشکل عدم تعادل انرژی، عدم اجرای قانون مصوب مجلس است که شأن مجلس را زیر سوال می برد.

نماینده شاهین شهر با اشاره به اینکه ذخیره سازی گاز در قانون بودجه ۱۴۰۲ تصویب شده است، گفت: وزیر نفت توضیح دهد که برای اجرای این قانون چه اقداماتی انجام شده و چقدر گاز ذخیره شده است تا در زمستان با مشکل مواجه نشویم.

حاجی دلیگانی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: قانون دیگری که هم در بودجه سنواتی و هم در قانون برنامه توسعه وجود دارد این است که 14.5 درصد از میزان صادرات نفت و میعانات گازی در اختیار شرکت ملی نفت قرار دارد. سوال این است که آیا این 14.5 درصد واقعاً در اختیار وزارت نفت است یا خیر و اگر واقعاً در اختیار شما باشد آیا در زیرساخت های نفت و گاز سرمایه گذاری می شود یا اعلام می کنید تا چند سال دیگر نتوانستیم. سرمایه گذاری کنند، بنابراین میزان تولید نفت در کشور رو به کاهش است.

*سلیمی: وزارت نفت باید گزارشی از اقدامات خود در خصوص سیاست افزایش تولید سوخت در داخل ارائه کند.

بر اساس این گزارش، علیرضا سلیمی در این جلسه و پس از ارائه گزارش وزیر نفت گفت: دولت سیزدهم در دوران مدیریت رئیس جمهور شهید در حوزه انرژی پیشرفت هایی داشته است اما باید به برخی موارد اشاره کرد. در این رابطه.

نماینده مردم تهران افزود: یکی از نکات قانون مربوط به اصل 45 در خصوص نوسازی پالایشگاه ها است. اصل 45 منابع را تامین کرده است اما هنوز گزارشی در این باره به مجلس نرسیده است و اقدامات انجام شده نیز باید پیگیری شود.

وی افزود: نکته دوم اصل 46 است که از هدر رفت گاز طبیعی به میزان 66 میلیون متر مکعب در روز جلوگیری می کند همچنین در رابطه با گازهای فلر مجاور که در نیروگاه ها تخلیه شده است چه اقدامی صورت گرفته است که وزیر گزارشی در این زمینه ارائه دهد.

سلیمی تصریح کرد: همچنین در بحث مدیریت مصرف، سیاست افزایش تولید بود، بنابراین باید در این زمینه تسریع شود اما آنچه می بینیم تسریع در این زمینه نیست و واردات در این زمینه وجود دارد. لذا لازم است وزیر گزارشی در این خصوص ارائه نماید

* بیل مکانیکی: صادرات نفت چگونه و توسط چه کسانی انجام شد؟

همچنین محمد باقری نماینده بناب در مجلس گفت: وزیر نفت امروز گزارشی ارائه کرد و در آن به سه برابر شدن صادرات نفت و رسیدن به 2 میلیون بشکه اشاره کرد. از او می خواهم توضیح دهد که چگونه این اتفاق افتاده و این صادرات به کدام کشورها و توسط چه کسانی انجام شده است و آیا ارز به کشور برگشته است و اگر بله کجا واریز شده است؟

نماینده مردم بناب در شورای اسلامی با بیان اینکه از مسئولان وزارت نفت در مورد موارد فوق سوال پرسیدم، گفت: نمایندگان نیز اطلاعات کافی در این زمینه نداشتند اما اطلاعات را به ما ندادند. و گفت: وزیر نفت پاسخ صریح نحوه صادرات را داد. به نظر می رسد ما بیشتر به چین صادرات داریم. این کشور در زمینه صادرات نفت برای کشور چه کرده است و سرمایه گذاری آن چه تاثیری بر ما داشته است؟

* واردات 14 میلیون لیتری بنزین خسارت اقتصادی زیادی به کشور وارد می کند

بر اساس این گزارش، عبدالواحد فیاضی نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس با اشاره به گزارش وزیر نفت در جلسه علنی امروز گفت: روند صدور کارت سوخت با وجود آماده سازی دستگاه های مختلف متوقف شده است، بنابراین یک توضیح در این مورد و همچنین سرمایه گذاری در بخش نفت لازم است و گاز به 200 میلیارد دلار بودجه و سرمایه نیاز دارد، بنابراین سوال این است که با توجه به تحریم ها چگونه می خواهید این مبلغ را تامین کنید، زیرا در غیر این صورت ما خواهیم داشت. چالش ها و مسائل. در تامین گاز خانگی در 10 سال آینده.

وی با اشاره به کمبود شدید بنزین در کشور گفت: در حالی که با کمبود بنزین مواجه هستیم، در دولت نهم این محصول را صادر می کردیم اما در دولت دوازدهم واردکننده بنزین شدیم و در حال حاضر 14 میلیون لیتر از یک لیتر بنزین را وارد می کنیم. در مجموع 116 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است، آیا وزارت نفت می تواند توضیح دهد که چه برنامه ای برای اصلاح عدم تعادل بنزین دارد؟

نماینده نور و محمود آباد افزود: مشکل بعدی مدیریت مخازن مشترک با همسایگان است مانند میدان گازی آزادگان که قرار بود سهم ایران از این میدان گازی تا پایان سال 1402 به 320 هزار بشکه برسد که این امر محقق شد. محقق نمی شود. آنها حل نشده باقی می مانند.

* چرا دهک های محروم که خودرو ندارند باید از یارانه سوخت محروم شوند

در پایان این جلسه ولی الله بیاتی نماینده تفرش در مجلس پس از ارائه گزارشی به وزیر نفت در جلسه علنی امروز گفت: مهمترین چالش پیش روی کشور عدم تعادل در تولید و مصرف انرژی و انرژی است. سوخت، به طوری که طبق آمار موجود روزانه 115 میلیون لیتر بنزین مصرف می شود و روزانه 30 میلیون لیتر به قیمت هر لیتر 20 هزار تومان وارد می شود. این مغایرت ساخت باید اصلاح شود.

وی افزود: چرا کسانی که خودرو ندارند از یارانه سوخت محروم می شوند و کسانی که توان مالی دارند از این عدم تعادل تولید و مصرف بهره ببرند، امروز در تولید و توزیع سوخت به ورشکستگی رسیده ایم و امروز قیمت یک لیتر است. آب دو برابر است با قیمت سوخت. چرا باید این وضعیت ادامه پیدا کند؟

بیاتی اضافه کرد: مردمی که در دهک های پایین و روستاها زندگی می کنند شاید توان خرید خودرو را نداشته باشند اما افرادی هستند که 4 یا 5 خودرو دارند و از این بنزین یارانه ای استفاده می کنند. باید برنامه ای برای اصلاح این وضعیت وجود داشته باشد.

انتهای پیام/