You are currently viewing خرس آباد و رازهای نمادهای باستانی آن

خرس آباد و رازهای نمادهای باستانی آن


تفسیر جدیدی از مجموعه ای از نمادهای معبد که برای بیش از یک قرن دانشمندان را متحیر کرده بود توسط یک آشوری ارائه شده است. این نمادهای باستانی که در معبدی 2700 ساله در شهر دور شاروقین در خرس آباد عراق کنونی یافت شده است شامل شیر، عقاب، گاو نر، درخت انجیر و گاو نر آهنی است.

طبق تاریخ ماشهر باستانی «دور شاروکین» یا «قلعه سارگون» محل سکونت پادشاه سارگون دوم، فرمانروای آشور از 721 تا 704 قبل از میلاد بوده است. او به عنوان یک پادشاه بزرگ که سلسله سارگونید تاسیس شد، مورد احترام قرار گرفت. این سلسله قبل از فروپاشی یک قرن دیگر دوام آورد امپراتوری نئوآسوری ادامه داد. او حامی هنرها بود و به ویژه به برپایی ساختمان های عظیم علاقه داشت.

نمادهای باستانی معمولاً در یک دنباله شیر، عقاب، گاو نر، درخت انجیر و گاوآهن ظاهر می شوند. این نمادها به طور برجسته در معابد این شهر باستانی خودنمایی می کنند. کاشفان فرانسوی که در اواخر قرن نوزدهم از این مکان دیدن کردند، اولین کسانی بودند که این نمادها را ثبت کردند.

پس از کشف این نمادها، بسیاری از محققان تلاش کردند تا معنای آنها را تفسیر کنند. برخی بر این باورند که مانند هیروگلیف های مصری، آنها بیانگر اقتدار امپراتوری هستند یا حتی ممکن است تلفظ نام پادشاه باشند، اما چگونگی ایجاد این ارتباطات همچنان یک راز باقی مانده است.

نقاشی‌هایی از درختان کیش و نمادهای اواخر قرن نوزدهم توسط کاشف فرانسوی ویکتور پلاس منتشر شد.

اکنون یک آشوری از کالج ترینیتی دوبلین به نام دکتر مارتین ورتینگتون تحلیلی جذاب از این نمادها ارائه کرده است که پتانسیل تغییر کامل درک ما از شمایل نگاری بین النهرین باستان را دارد.

دکتر ورتینگتون در مقاله اخیر خود یک فرضیه ابتکاری ارائه کرد: دنباله این پنج نماد احتمالاً تلفظی از نام سارگین (šargīnu) است و در عین حال بیانگر یک صورت فلکی خاص است.

همچنین، به گفته دکتر ورتینگتون، هر یک از این پنج نماد می تواند a صورت فلکی بنابراین شیر نمایانگر صورت فلکی است اسد و یک عقاب هم نماد صورت فلکی عقاب (صورت های فلکی ما بیشتر از بین النهرین از طریق یونانیان به ارث رسیده اند، بنابراین بسیاری از آنها یکسان هستند).

نقاشی اواخر قرن 19 از نماد شیر که توسط کاشف فرانسوی ویکتور پلاس منتشر شد

«تأثیر پنج نماد ماندگاری نام سارگون در بهشت ​​بود، روشی هوشمندانه برای ماندگاری نام پادشاه. البته، ایده درج نام افراد بر روی ساختمان‌ها منحصر به آشور باستان نیست.»

اگرچه دکتر ورتینگتون اذعان می‌کند که نظریه‌اش را نمی‌توان بدون تردید اثبات کرد، اما این واقعیت که هم برای توالی طولانی‌تر سه نماد و هم برای دنباله پنج نماد صادق است، نشان می‌دهد که این نظریه بیش از یک تصادف است.