You are currently viewing جلیلی: هر دانشگاهی باید دولتی در سایه باشد

جلیلی: هر دانشگاهی باید دولتی در سایه باشد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم ، سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران حضور یافت و در جمع اساتید دانشگاه حضور یافت.

در ابتدای این جلسه چند تن از اساتید منتخب دانشگاه به ایراد سخنرانی پرداختند و سوالات خود را مطرح کردند.

محمود شکریه، استاد دانشگاه علم و صنعت، اولین استادی بود که سخنرانی کرد. این استاد دانشگاه با اشاره به مدیریت دانشگاه بر اساس الگوی هیأت امنا گفت: در سیاست گذاری این مدل، اساتید دانشگاه نقش چندانی ندارند و گاهی شاهد حضور عده ای در هیئت امنا هستیم. اطلاعات کافی در مورد دانشگاه ندارند. به نظر من بهتر است وزارت آموزش و پرورش بر دانشگاه نظارت داشته باشد و در دانشگاه دخالت نکند. برای افزایش مشارکت اساتید در دانشگاه ها چه برنامه ای دارید؟

فاطمه جوادی، استاد دانشگاه تهران نیز اعلام سومین الگوی زنان مسلمان در سال 1398 توسط رهبری را یادآور شد و گفت: متأسفانه دولت های وقت این الگو را جدی نگرفتند. می خواهیم بدانیم دو دولت شما چگونه این موضوع را اجرا خواهند کرد؟

محمود بهمن آبادی استاد دانشگاه شریف با اشاره به اینکه 30 سال است که با نخبگان و المپیادهای کشور ارتباط تنگاتنگی داشته ام، گفت: بحث استقلال دانشگاه ها به ویژه بهترین دانشگاه های کشور می تواند. در دستیابی به اهداف آنا موثر و راهبردی باشید نظر شما در این مورد چیست؟

محمد بازرگان، استادیار دانشگاه شریف نیز در سخنانی در مورد افزایش رشد شرکت های دانش بنیان، امکان افزایش تولید داخلی و افزایش سطح کیفی محصولات ایرانی صحبت کرد.

محمدمهدی نصیری خوانساری، استاد دانشگاه تهران نیز گفت: آقای جلیلی برنامه مدون شما برای استخدام فارغ التحصیلان چیست؟ برنامه شما برای اسکان اساتید چیست؟
علی اکبر ابوالحسنی استاد دانشگاه شریف به عنوان آخرین سخنران به مشکلات جامعه دانشگاهی اشاره کرد.

هر دانشگاهی باید دولتی در سایه باشد

سعید جلیلی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع اساتید دانشگاه با اشاره به اینکه در سه سال اخیر این بزرگترین دیداری است که وی با اساتید دانشگاه های مختلف کشور داشته است، گفت: هر دو برای دانشگاه مناسب است. و این باید رسالت دانشگاه باشد که بر آنچه در کشور اتفاق می افتد تأثیر زیادی داشته باشد.

و ادامه داد: با توجه به ظرفیت دانشگاه و استعدادهای موجود در تخصص های مختلف، هر دانشگاه باید دولتی در سایه باشد. بسیاری از اساتید درباره دولت سایه ای که ما چند سال پیش پیشنهاد دادیم سؤالاتی دارند. من بارها گفته ام که این دولت یک سازمان نیست، اما همه باید در حد توان در کنار دولت باشند تا به آن کمک کنند، چه دولت رقیب شما و چه دولت دوست شما. ما به چنین فرهنگی نیاز داریم که افراد از جایگاه تخصص، علم و دانش مسیر کارها را دنبال کنند.

جلیلی خاطرنشان کرد: اگر کسانی در رهبری دولت فکر می‌کنند مشکلی وجود دارد باید به اصلاح آن کمک کنند یا اگر ناقص است به اتمام آن کمک کنند. یکی از فرصت های بسیار خوب برای چنین گفتمانی، دانشگاه است.

این کاندیدای ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه هر دانشگاهی باید دولتی در سایه باشد و این یک تعارف نیست، بلکه یک ضرورت است، تصریح کرد: دانشگاه دو رویکرد دارد. دیدگاه، نگاه حداقلی به دانشگاه و فقط آموزش دانشجو و تدریس استاد در دانشگاه است. اما یک نگاه به دانشگاه; با توجه به فرصت و سرمایه بزرگ کشور نباید از آن غافل شد. من شدیداً معتقدم که اگر می‌خواهیم کشور را اداره کنیم، باید نگاهی دوباره بیندازیم.

وی با اشاره به اینکه دانشجو بهترین سرمایه خود را که جانش است به کشور می دهد، گفت: ما یک دنیا فرصت داریم و این یک شعار نیست بلکه خلاصه ای از رویکرد دولت برای اداره کشور در چهار سال آینده است. امروز ما در یک لحظه تاریخی هستیم و دنیایی از فرصت ها برای ما در داخل، منطقه و بین المللی وجود دارد. اگر کسی با این موضوع مشکلی دارد، آماده هستیم که با او در میان بگذاریم.

جلیلی ادامه داد: ثمره این فرصت چیست؟ ایران به عنوان یک پرش. اگر اینطور نیست مشکل وجود دارد و اینجا نقش دولت و رئیس جمهور مهم می شود. اگر بخواهید به این هدف برسید محقق نمی شود مگر اینکه به نقش فاخر برای مردم کشور نگاه کنیم و ایفای آن نقش را مشخص کنیم و بستری برای بروز استعدادهای آن ایجاد کنیم.

کاندیدای ریاست جمهوری در نشست اساتید دانشگاه گفت: اولین قدم در این مسیر دانشگاهیان و اساتید هستند. ظرفیت آنها می تواند به دولت در حل مشکلات کمک کند. سپس می توانید به قله برسید، اما چگونه؟ گاهی اوقات ما نه تنها در ایجاد این بستر شکست می خوریم، بلکه مکانیسم هایی را تعریف می کنیم که از ظهور استعدادها جلوگیری می کند یا مکانیسم ها ناقص هستند.

وی با تاکید بر اینکه راهکارهای نقطه به نقطه در اینجا مفید است، افزود: به عنوان مثال در بحث ارز یا اشتغال، سهم دانشگاه و رسالت آن را مشخص کنیم. اگر از رشد 8 درصدی صحبت می کنیم باید بدانیم که در برنامه هفتم مشخص شده است و به گفته من راه اندازی دولت با برنامه هفتم می تواند بسیار خوب باشد و باید این رشد 8 درصدی محقق شود.

جلیلی گفت: اگر این هدف یک ضرورت است، چه کسی برای این ضرورت برنامه دارد و می تواند آن را دنبال کند؟ سوال این است که چگونه می توان به چیزی دست یافت؟ آیا همین روند است؟ یکی از بحث های مهم و جدی در کنار بهره وری، منابع انسانی است. منابع انسانی ارزشمند و نخبه در کنار دانش و فناوری داریم. اما باید بدانیم که نه تنها سرمایه کمک می کند، بلکه مدیریت نیز مهم است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه سخنان خود گفت: این نگاه گاهی باعث می شد کسانی که در حوزه کاری خود مانند اقتصاد پول داشتند اما مدیریت نداشتند و وارد کار شدند به هیچ نتیجه ای نرسیدند. نیز به وضعیت اسفناکی منجر شده است.

وی با اشاره به پایان نامه و آثار ارزشمند جامعه دانشگاهی گفت: دانشگاه ارتباط بسیار خوبی با رشد و پیشرفت ما دارد و از همه شما معلمان تقاضا دارم که سازوکارهای اشتباه را اصلاح کنید دانشگاه شریف تبریز و غیره ن.؟ سپس، اگر معلم و شاگرد ببینند، می توانند نقش با شکوهی ایفا کنند. آیا فکر می کنید در آن زمان شاهد مهاجرت خواهیم بود؟

وزارت علوم باید به وزارتخانه های دیگر جهش کند

جلیلی وزارت علوم را در کنار سایر وزارتخانه ها وزارتخانه نمی داند و خاطرنشان می کند: وزارت علوم وزارتخانه ای است که باید پشتوانه آن قرار گیرد و از همه وزارتخانه ها پیشی بگیرد و سازوکار آن مشخص شود. پس از انتخابات ریاست جمهوری، اگر انتخاب مردمی چنین دیدگاهی باشد; این کار را از ترم آینده شروع خواهیم کرد. مطالعات آن انجام شده و تا چند سال دیگر معطل نمی شود و آیین نامه تصویب نمی شود. این پیشرفت و رسیدن به قله در دستان اساتید دانشگاه محقق خواهد شد.

این کاندیدای ریاست جمهوری یادآور شد: در دوران دفاع مقدس نیز همین اساتید و دانشجویان نقش خود را در حد توان خود ایفا کردند. پل های ساخته شده بر روی اروندرود توسط این افراد ساخته شده است. اینها کارهای عمیق علمی بود که این گروه در کشور انجام دادند که البته به دلیل سازوکاری بود که بسته نشد. حالا آیا این ظرفیت زیاد در حوزه های دیگر قابل استفاده نیست؟ آیا این مشکلات باید فقط به چند نفر در بوروکراسی محدود شود؟ نه حتی آنها باید راه را برای استفاده از ظرفیت دانشگاه هموار کنند.

وی تاکید کرد: مسائل فرهنگی، اقتصادی، روستایی و… ماست. نیاز به تحقیقات آکادمیک گسترده بخش زیادی از جوانان ما معتقدند که ما نیازی به علوم انسانی نداریم و یکی از مهم ترین منابع کشور علوم انسانی است.

دولت ها کسانی هستند که به دانشگاه نیاز دارند

جلیلی خطاب به اساتید دانشگاه گفت: آنها بیش از دانشگاه به دولت نیاز دارند. این دولت ها هستند که به دانشگاه نیاز دارند. بنابراین، برخی افراد قطعاً از برخی برنامه های نویسندگی خوششان نمی آید و برخی دیگر مقاومت می کنند و بهانه می گیرند. پس عزم جدی و همان تصمیمی که گفتم می خواهد.

این کاندیدای ریاست جمهوری ادامه داد: اگر شناخت لازم را در عرصه و عرصه بزرگ جهانی نداشته باشیم حضور لازم و موثر را نخواهیم داشت و این تفکر باعث می شود مردم از امکانات غافل شوند و خود را گم کنند.

ما نباید دنیا را به دو یا سه کشور محدود کنیم و ببینیم چه کسی به ما لبخند خواهد زد

وی با اشاره به فرصت بی نظیر کشور در عرصه بین المللی گفت: نباید بگوییم دنیا فقط به دو یا سه کشور محدود شده است و ببینیم چه کسی لبخند می زند نه؛ نه. این چنین نیست. 200 کشور در جهان با فرصت های عالی برای تعامل با آنها وجود دارد. این اولین بار در دهه های اخیر است که در جایگاهی قرار می گیریم که غیبت نداریم، بنابراین حضورمان باید موثر باشد. هر وقت فرصت خوبی بود به خاطر رژیم های فاسدی مثل قاجار و… غایب بودیم اما حالا با تکیه دانشمندان و اساتید و علمایی که کشور دارد این غیبت تاریخی تکرار نشود.

اگر تصمیمات قاطعی نداشته باشیم، چهار سال عقب نمی مانیم، بلکه چهل سال عقب می مانیم

جلیلی در پایان سخنان خود گفت: اگر تصمیم قاطع نگیریم چهار سال عقب نمی مانیم بلکه 40 سال عقب می مانیم. از شما خواهشمندم اگر کلیت سخنان من را می پذیرید، این کلام علت و حرکت عظیم جامعه دانشگاهی می خواهد و وظیفه دولت است که در این راستا زمینه را فراهم کند.

انتهای پیام