You are currently viewing جریان از سر تورم پرید

جریان از سر تورم پرید


به گزارش اکوایران، مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود از تورم رانندگان بخش برق اعلام کرد که تورم تولیدکنندگان برق در فروردین ماه سال 1403 نسبت به اسفند 1402 کاهش یافته است و بر اساس آمار، تورم تولید ماهانه در این بخش تقریباً بوده است. صفر است و تورم نقطه به نقطه به شدت کاهش یافته است. همچنین بر اساس این آمار، تورم سالانه تولیدکننده در بخش برق نیز با کاهش بیش از 5 واحد درصدی مواجه است.

هزینه های تولید برق در مقایسه با مارس تقریبا ثابت مانده است

قبل از معرفی و بررسی تورم تولیدکننده در بخش برق، باید دانست که تورم تولیدکننده در واقع تغییرات در هزینه تولید یک محصول یا تغییر در قیمت مواد اولیه یک محصول است. به عبارت دیگر، وقتی از تورم تولیدکننده برق در کشور صحبت می کنیم، به معنای تغییرات قیمت مواد اولیه تولید برق در ابتدای زنجیره تولید است.

حال با توجه به این تعریف می توان به تورم تولیدکننده برق در فروردین ماه امسال نگاه کرد. بر اساس آخرین آمار تورم منتشر شده از سوی مرکز آمار، تورم ماهانه تولیدکنندگان برق در فروردین ماه امسال از 1.5 درصد در اسفندماه سال گذشته به 0.2 درصد رسید. تورم 0.2 درصدی نشان می دهد که قیمت مواد اولیه تولید برق در فروردین ماه امسال نسبت به اسفندماه تقریبا ثابت بوده و تنها با افزایش جزئی قیمت مواجه بوده است.

کاهش شدید تورم نقطه ای در ماه آوریل

همچنین تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در این بخش نیز با کاهش شدید مواجه شد، به طوری که تورم تولیدکنندگان بخش برق در اسفندماه سال گذشته معادل 43 درصد بود که با کاهش شدید به 8.8 درصد و به عبارتی 34.3 رسید. درصد کاهشی در این تورم داشته است. به عبارت دیگر، قیمت مواد اولیه بخش برق در فروردین 1403 نسبت به فروردین 1402 تقریباً 7/8 درصد افزایش یافته است.

تورم سالانه تولید برق به حدود 44 درصد رسید

این کاهش ها به نقاط تورمی و ماهانه کاهش نمی یابد. تورم سالانه در فرودین نیز در این ماه نسبت به اسفند سال گذشته کاهش داشته است. بر اساس آمار، تورم تولید سالانه بخش برق در اسفندماه سال گذشته 49.8 درصد بوده و در فروردین ماه امسال با 5.4 واحد درصد کاهش به 44.4 درصد رسیده است. این آمار نشان می دهد که میانگین قیمت مواد اولیه در بخش برق در 12 ماهه منتهی به فروردین ماه امسال نسبت به میانگین قیمت این مواد اولیه در مدت مشابه سال قبل 44.4 درصد کاهش داشته است.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)