You are currently viewing تورم 27 درصدی مواد غذایی به دهک اول رسید

تورم 27 درصدی مواد غذایی به دهک اول رسید


به گزارش اکو ایران، داده های مرکز آمار از تورم سالانه سبد مصرفی خانوارها نشان داد که در اردیبهشت ماه امسال بیشترین تورم سالانه محصولات خوراکی و غیرخوراکی به دهک دهم رسیده است. این دهک نشان دهنده ثروتمندترین خانوارهای جامعه است. از سوی دیگر کمترین تورم مواد غذایی در دهه اول و کمترین تورم سالانه غیرخوراکی در دهه دوم مشاهده شد. این دو دهک نشان دهنده فقیرترین خانوارهای جامعه هستند.

به طور کلی نرخ تورم سالانه اقلام غیرخوراکی بیشتر از اقلام خوراکی است. یکی از دلایل این مشکل ممکن است پایین نگه داشتن قیمت مواد غذایی از طریق کانال هایی مانند قیمت گذاری اجباری و تنظیم بازار باشد.

تورم 27 درصدی در سبد غذایی فقرا

سبد مصرفی خانوار از دو نوع کالای خوراکی و غیرخوراکی تشکیل شده است. داده های مرکز آمار نشان می دهد که در اردیبهشت ماه امسال تورم سالانه مواد غذایی در سراسر کشور 33.7 درصد بوده است. این درصد برای محصولات غیر خوراکی 38.8 درصد برآورد شده است. این درصد مقدار متوسطی از تغییر قیمت این اقلام در سراسر کشور است و وضعیت برای دهک های مختلف متفاوت است.

اگر همه خانوارهای کشور بر اساس مخارج سالانه از کم به زیاد طبقه بندی شوند و هر 10 درصد در یک گروه قرار گیرند، دهک های هزینه ای ایجاد می شود. بر این اساس دهک اول 10 درصد فقیرترین و دهک دهم 10 درصد ثروتمندترین خانوارهای جامعه را تشکیل می دهند.

در اردیبهشت ماه امسال، تورم سالانه مواد غذایی در دهه اول 27.4 درصد کمتر از سایر دهه ها بود. به عبارت دیگر، میانگین تغییر قیمت مواد غذایی برای اقشار ضعیف در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت امسال نسبت به میانگین دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه سال گذشته 27.4 درصد افزایش داشته است.

تورم 39 درصدی سبد غیرخوراکی آگنیا

هرچه به سمت ثروتمندترین دهک ها حرکت کنیم، تورم مواد غذایی نیز افزایش می یابد. یکی از دلایل این امر ممکن است مربوط به قیمت گذاری اجباری و تنظیم بازار مواد غذایی برای فقرا باشد. به عبارت دیگر سبد غذایی فقرا با سبد غذایی ثروتمندان متفاوت است و بنابراین تورم تاثیر متفاوتی بر سبد این طبقات دارد. به عنوان مثال تورم سالانه مواد غذایی در دهه دهم 36.1 درصد بوده است.

بررسی ها نشان می دهد که تورم سالانه غیرخوراکی ها نیز در اردیبهشت ماه امسال در دهک های ثروتمند بالاتر بوده است. به عنوان مثال، این نرخ در دهه اول معادل 37.9 درصد و در دهه دوم 37.6 درصد بوده است، اما تورمی که در 12 ماه گذشته به سبد غیرخوراکی ثروتمندان ضربه زده، معادل 39 درصد بوده است.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)