You are currently viewing تورم ۱۲ استان به زیر ۳۰ درصد رسید

تورم ۱۲ استان به زیر ۳۰ درصد رسید


به گزارش اکو ایران، در فروردین ماه 1403 تورم نقطه به نقطه کل کشور از اسفندماه کاهش یافت و به 30.9 درصد رسید. در بین استان های کشور این درصد در 12 استان به زیر 30 درصد می رسد. کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه در این تعداد استان به زیر 30 درصد مشاهده‌ای بی‌سابقه از اسفند 1397 بوده است. در بین این 12 استان، کمترین تورم نقطه‌به‌نقطه مربوط به سیستان و بلوچستان و بالاترین نرخ مربوط به آن بوده است. مرتبط با آذربایجان شرقی

نگاهی به تورم استانی در فروردین 1403

بر اساس گزارش مرکز آمار، در فروردین ماه امسال تورم نقطه به نقطه کشور به 30.9 درصد رسید و نسبت به اسفند کاهش یافت. در بین استان های کشور بیشترین نرخ تورم مربوط به استان اردبیل 35.4 درصد بوده است. از سوی دیگر کمترین تورم ثبت شده 20.3 درصد بوده که به نام استان سیستان و بلوچستان ثبت شده است.

تغییرات تورم در فروردین امسال از آن جهت حائز اهمیت است که برای اولین بار از مارس 2019، تورم نقطه ای در بیش از پنج استان به زیر 30 درصد رسیده است.

رکورد استان ها در کاهش تورم

در بین 31 استان کشور، تورم نقطه ای 12 استان در فروردین ماه امسال به زیر 30 درصد رسید.

این استان ها عبارتند از آذربایجان شرقی، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، زنجان، سیستان و بلوچستان، قم، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد. در بین این استان ها بیشترین تورم ثبت شده 29.9 درصد است که مربوط به استان آذربایجان شرقی است. سپس استان های چهارمحال و بختیاری، مرکزی و یزد قرار می گیرند.

استان های میانی در این طبقه بندی لرستان و بوشهر بودند که تورم نقطه به نقطه به ترتیب به 28.6 و 26.1 درصد رسید. در سوی دیگر استان سیستان و بلوچستان است که تورم نقطه به نقطه آن حتی از 35 درصد به 20.3 درصد کاهش یافته است.

البته در ماه های گذشته تورم نقطه ای در یک یا چند استان به کمتر از 30 درصد می رسید، اما در فروردین ماه امسال برای اولین بار از اسفند 1397، تورم در بیش از 10 استان کمتر از این نرخ بود.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)