You are currently viewing تورم تولیدکننده در گروه خدمات افزایش یافت

تورم تولیدکننده در گروه خدمات افزایش یافت


به گزارش اکو ایران، یکی از شاخص های مهم اقتصادی، تورم تولیدکننده است که به آن «پیش بینی کننده تورم» یا «محرک تورم» نیز می گویند. مرکز آمار در آخرین گزارش خود این شاخص را برای بخش خدمات محاسبه و اعلام کرد. بر اساس این گزارش، تورم تولیدی گروه خدمات در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین افزایش یافت و از زیر 3 درصد به بالای 5 درصد رسید. تورم نقطه‌به‌نقطه نیز با کنار گذاشتن رفتار نزولی که در اسفند ماه سال گذشته داشت، به 40 درصد نزدیک‌تر شد. از سوی دیگر تورم سالانه از بالای 51 درصد به حدود 50 درصد رسیده است.

محرک های تورم یا تورم تولیدکننده

تورم قیمت تولیدکننده نشان می‌دهد که قیمت کالاها و خدمات درست پس از تولید و قبل از رسیدن به بازار مصرف، نسبت به گذشته چند درصد تغییر کرده است و نشان‌دهنده هزینه‌های تولید است. به دلیل فاصله زمانی کوتاه تولید و مصرف خدمات، تورم تولیدکننده در این گروه نزدیک به تورم مصرف کننده است. محاسبه ماهانه این شاخص برای گروه خدمات نشان دهنده تغییر بهای تمام شده خدمات برای هر ماه نسبت به ماه قبل است. درصد نقطه به نقطه آن نیز تغییرات هر ماه را نسبت به ماه مشابه سال قبل اندازه گیری می کند. همچنین تورم خروجی خدمات سالانه حاصل نسبت میانگین تغییرات بهای تمام شده تولید خدمات در «12 ماه منتهی به ماه مورد بررسی» و «12 ماه منتهی به ماه مورد بررسی در سال قبل» است. .

مه 1403 افزایش هزینه تولید خدمات

بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه تولیدکنندگان خدمات در اردیبهشت ماه امسال به 5.4 درصد رسید، در حالی که در فروردین ماه 2.6 درصد بود. بنابراین به نظر می رسد حداقل یک ماه است که روند نزولی این شاخص متوقف شده است. در میان مولفه های گروه خدمات، تورم ماهانه برای خدمات «بهداشت و درمان» بیشترین تورم را دارد.

تورم نقطه به نقطه نیز از 32.7 درصد در آوریل به 39.9 درصد در اردیبهشت رسید. بیشترین میزان این درصد در خدمات مربوط به تامین آب، مدیریت پسماند و تصفیه است.

از سوی دیگر، تورم تولید سالانه گروه خدمات از 51.7 درصد در فروردین ماه به 49.8 درصد در اردیبهشت کاهش یافت. بیشترین تورم سالانه تولید خدمات مربوط به خدمات اقامتی و غذایی است که همچنان بالای 70 درصد است.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)