You are currently viewing توجه داشته باشید دست خالی بداخلاقی ها در انتخابات برنامه نیست

توجه داشته باشید دست خالی بداخلاقی ها در انتخابات برنامه نیست


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم ، ناصر ایمانی کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی که خبرگزاری تسنیم ارائه کرده است به موضوع بداخلاقی در انتخابات، تأثیرات آن بر مشارکت و راه های پیشگیری از آن پرداخت.

ایمانی در این یادداشت نوشت:

بحث غیراخلاقی بودن انتخابات و جهت گیری اخلاقی آن مشکل اساسی است. اگر می‌خواهیم این کار را ریشه‌ای انجام دهیم و صرفاً به مشاوره و مشاوره نپردازیم، باید برنامه‌های رادیکال بلندمدت در مورد قانون انتخابات و نحوه حضور نامزدها در انتخابات داشته باشیم. این پیشگیری ها باید انجام شود تا کار به اینجا ختم نشود.

اگر بخواهم دو پارامتر را مطرح کنم که باعث بداخلاقی در انتخابات می شود، پارامتر اول این است که شاید در این دوره یا دوره های قبل افرادی ثبت نام کنند که در خود توانایی قبول مسئولیت مرد دوم دولت را نمی بینند. اما برای یافتن شکوه سیاسی، نامزد انتخابات می شوند.

این افراد به طور طبیعی برای اثبات وجود خود، چه قبل از تایید صلاحیت ها و چه بعد از اینکه شورای نگهبان اعلام کرد چه کسانی تایید و چه کسانی رد می شوند، تهاجمی می شوند. دلیلش این است که اینها در سطح ریاست جمهوری نبودند، آمدند و ثبت نام کردند. برای نوعی تبلیغات سیاسی آمده بودند.

پارامتر دوم این است که برخی دلیل وجود خود را در نفی دیگران می دانند. قاعدتاً مجبورند به فسق روی آورند; تهمت زدن، تهمت زدن و ایجاد شبهه. زیرا آنها هیچ چیز قابل توجهی برای ارائه و کسب رای ندارند. محبوب ترین راه برای به دست آوردن آرای عمومی، پرخاشگری نسبت به دیگران است.

چنین فردی چیزی از خود ندارد و تنها راهی که می خواهد افکار عمومی را جلب کند، پرخاشگری نسبت به دیگران است. این یکی از عوامل مهم در رفتار بد سیاسی است. مثلاً در مناظره یا فضای مجازی نمی‌گوید چه برنامه‌های دولتی را می‌خواهم شکل دهم و از چه مدیرانی استفاده خواهم کرد. و از سیاست خارجی، سیاست داخلی، حوزه اقتصادی و … حرفی نمی زند، اما از طرفی می گوید که فلان نامزد دیگر مشکلاتی دارد.

کار چنین شخصی این است که از اثبات خود به دیگران امتناع کند. این نفی دیگران راه حلی جز پرخاشگری ندارد. بنابراین او شروع به پرخاشگری می کند و ما این را در تمام انتخابات گذشته دیدیم. در این مرحله فردی که مورد تهاجم قرار می گیرد ساکت نمی ماند و مجبور به پاسخگویی می شود. وقتی جواب داد این بی ادبی دو چندان شد.

نتیجه اینکه در انتخابات ریاست جمهوری 1387 بی اخلاقی در مناظره کاندیداها به وجود آمد که باعث التهاب شدید سیاسی پس از انتخابات شد و نظام اسلامی تاوان آن را به جان خرید. به خاطر همین موضوع تجاوز، افترا و شرمساری طرف مقابل بود. در حالی که بحث ریاست جمهوری اصلا جای آن حرف ها نیست.

چرا این اتفاقات می افتد؟ من فکر می کنم باید یک بار دیگر قوانین خود را بررسی کنیم، چرا 80 نفر برای رای دادن ثبت نام کردند؟ (بسیار خوب است، اگر همه می خواستند بیایند، بالای 200-250 نفر مراجعه می کردند!) چرا قانون به مردم اجازه ثبت نام می دهد که منجر به این نوع بی اخلاقی سیاسی می شود؟

خوب است فکر کنیم که چرا قوانین ما فقط بر ماهیت سیاسی نامزد تأکید دارد. چرا توجه نمی شود که آیا فرد دارای سوابق مدیریتی، اجرایی و کافی برای درک حاکمیت کلان کشور است؟ یعنی قانون به این موضوع اشاره نکرده است. بنابراین به راحتی می تواند فردی را که یکی دو دوره نماینده مردم بوده و هرگز در قوه مجریه کار نکرده یا سال ها مثلاً رئیس یا دبیر یک کمیته بوده است، بخرد. برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری زمانی که در عمر خود یک بار در وزارتخانه حضور داشت. او نماینده مجلس نبود.

اینگونه است که این افراد می آیند و تعدادی از آنها رد صلاحیت می شوند، سپس اعتراض می کنند و شورش می کنند و شورای نگهبان را تضعیف می کنند و افکار عمومی را ملتهب می کنند. حتی در صورت تایید، در مرحله انتخابات برای اثبات وجود خود به سایر کاندیداها حمله می کنند. بنابراین نتیجه این است که فسق پیش می آید. به نظر من بداخلاقی با مشاوره حل نمی شود بلکه باید از ریشه حل شود تا کسانی که برنامه و سوابق اجرایی کافی ندارند نتوانند در این عرصه که منجر به بداخلاقی می شود قدم بگذارند.

انتهای پیام