You are currently viewing بهترین راه برای مقابله با تحریم، منصرف کردن آمریکا از اجرای آن است

بهترین راه برای مقابله با تحریم، منصرف کردن آمریکا از اجرای آن است


به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم ، محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در گفت وگویی اظهار داشت: وقتی هدف توافق به هر قیمتی باشد، توافق ضعیف با شکست مواجه می شود و با مشکل اجرایی مواجه می شوید. و منافع آن به جامعه نمی رسد».

وی افزود: پس از خروج آمریکا از برجام، جلسه ای در دانشگاه تهران تشکیل شد و اساتید معتقد بودند بزرگ ترین مشکلی که آقای روحانی در مورد برجام کرد این بود که در آن بزرگنمایی کرد.

جمشیدی گفت: اگر توافق به طور کامل اجرا می شد و آمریکا به آن پایبند بود باز هم سود اقتصادی عمده ای نداشت.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور ادامه داد: دولت آقای روحانی قصد داشت با اغراق به دستاوردهایی در سیاست داخلی برسد. برجام یک توافق اقتصادی نبود، بلکه توافقی برای خلع سلاح و کنترل تسلیحات ایران بود.

جمشیدی ادامه داد: در دولت قبل که تیم جدید مذاکره کننده 1+5 وارد گفت وگو شد، مقدماتی را که از قبل ایجاد شده بود کنار گذاشتند و گفتند از پایه مذاکره کنیم.

وی تصریح کرد: مقاومت امروز یکی از مولفه های قدرت ملی و شاید یکی از امتیازات نسبی ماست و این به دلیل وجود عنصر الهام بخش در انقلاب اسلامی است. ما نمی توانیم بگوییم که من فقط قدرت معنایی دارم یا فقط قدرت مادی، باید یک جفت آنها را با هم داشته باشیم.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور افزود: قدرت هوشمند به معنای ترکیب متناسب قدرت سخت و نرم است. جوهره انقلاب اسلامی قدرت نرم است و باید قدرت سخت را هم داشته باشیم تا دشمن از آن منصرف شود.

وی ادامه داد: وزیر سابق امور خارجه در یکی از مصاحبه های یکی از کاندیداها، آیه ای از قرآن خواند و توضیح داد که من هم قرآن آوردم و آیاتی را که او نخوانده خواندم.

جمشیدی گفت: طرف می گوید شما برای مذاکره و توافق می آیید اما من اصلا تحریم را بر نمی دارم. ما نمی گوییم مذاکرات را متوقف کنیم، اما نباید همه تخم ها را در سبد طرف غربی گذاشت.

وی افزود: آقای رئیسی با همه کار کرد و آزادی ایجاد شد و ابزاری برای شکست طرف مقابل شد. برخی از دوستان گفته اند که آقای بایدن ما را آزاد کرده است در حالی که آمریکایی ها حداقل سه دور به چینی ها فشار آورده اند که نفت ایران را نخرند.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: در زمان توافق برجام در آلمان، شرکت های هواپیمایی به بهانه تحریم به هواپیمای وزیر امور خارجه سوخت نمی دادند. من منکر تلاش مردان نیستم و قطعا تلاش کردند، اما وقتی تو دنیا را نادیده می گیری و آنها تو را نادیده می گیرند.

جمشیدی با بیان اینکه رفع تحریم ها می تواند یکی از اهداف سیاست خارجی باشد اما همه چیز نیست، گفت: دوقطبی شدن جامعه و گمراه کردن مردم اصلا کار درستی نیست و مردم حافظه تاریخی خوبی هم دارند.

وی افزود: هدف گرفتن قدرت نیست، هدف تامین رفاه مردم است. وقتی همه چیز را در مورد کشور به صورت علنی افشا می کنید، طرف مقابل (آمریکا و کشورهای متخاصم) از شما احساس ضعف می کند.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: اولین بازدارندگی در زمان حضرت آدم (ع) اتفاق افتاد و در فطرت انسان و فطرت است. ما نباید تفسیر و نظریه خودمان را ارائه کنیم.

جمشیدی گفت: بحث مقاومت ظرفیت بزرگی است و کسانی که سنبل و نماد مقاومت هستند مورد احترام هستند، اولویت ما اسلام، مقاومت و استقلال است، این ایده اصلی حضرت امام (ره) بود پشت او به ما، فقیر شده است.

وی افزود: شهید امیر عبداللهیان محور مقاومت بود، او بود که در دوره گذشته از وزارت امور خارجه اخراج شد و خودش هم می گفت که وزیر خارجه غربی گفته در کارها آشوب می کنم. منطقه

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور ادامه داد: معتقدم به لحاظ گفتمانی و سیاست خارجی در رقابت بین گفتمان ها استقلال را ترجیح می دهیم. وی افزود: زنجیره رشد و ثروت جهانی خوب است اما وابستگی خطرناک است. عده ای در کشور اعتقادی به افزایش قدرت ندارند و این یک واقعیت است و افزایش قدرت ملی را خطرناک می دانند.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور گفت: همه دنیا به هویت ملی و قدرت ملی خود توجه دارند، حتی اروپا هم می گوید نمی توان به آمریکا وابسته بود. این مولفه های قدرت ملی در بخش های اقتصادی، فناوری و امنیتی وجود دارد.

وی افزود: تلاش های زیادی برای آزادی حمید نوری انجام شد که شهید رئیسی سه بار با خانواده اش ملاقات کرد و شهید امیر عبدالخیان شبانه روز از طریق برادران وزارت امور خارجه تحت تعقیب قرار گرفت.

جمشیدی با بیان اینکه برخی کار نمی کردند اما به اسناد مهم دسترسی داشتند، گفت: شهید امیر عبداللهیان شکایتی داشت و می گفت فردی با استفاده از ماده 20 و اختیارات وزیر در دوره قبل به این وزارتخانه منصوب شده اما کار نکرده است. اصلاً و من می خواهم او را بیرون کنم.

و ادامه داد: ما آمده ایم به این مرد حمله کنیم. از بیرون زنگ زدند که این مرد کتاب های ما را می نویسد. واقعاً خیانت است که کسی در وزارت امور خارجه باشد، کار نمی‌کند، اما به اسناد دسترسی دارد و از آنها در کتاب‌ها استفاده می‌کند.» در سراسر جهان، اسناد با فاصله حداقل 30 سال منتشر می‌شوند.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور گفت: ظریف در جلسه میزگرد سیاسی پزشکان آیه 56 انفال را نقل کرد. به تفسیر المیزان نگاه کردم. در آینده هر بار به دشمن قول بدهید و آن وقت به وعده خود عمل کنند.

وی ادامه داد: خداوند در آیات بعدی به پیامبر (ص) می‌فرماید که اگر دشمن عهدشکنی کرد و شروع به جنگ کرد، آن‌ها را طوری بزنید که حامیانشان به شما تکیه کنند و دیگر علیه شما ائتلاف نکنند. در آیه ای دیگر خداوند به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می گوید اگر می ترسی دولت یا ملتی به تو خیانت کند، پیمان را بر سر آنها بینداز، اما ظریف این آیه را نخواند.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور ادامه داد: خداوند می فرماید قدرت نظامی خود را تقویت کنید و احتمالاً دشمنان شکست می خورند که در این صورت شما (ای پیامبر) نیز شکست خواهید خورد.

جمشیدی افزود: هرکس اعلام کند دستور کار ما فقط مذاکره است، آمریکا را نشناخته است. بهترین راه مقابله با تحریم ها، منصرف کردن آمریکا از اعمال تحریم است.

وی گفت: در رویارویی افراطی و غیرمنطقی با غرب، دیگر قدرت های جهانی نادیده گرفته شدند و قطعنامه ها را همراهی کردند. پس از ترور شهید سلیمانی، وزیر امور خارجه وقت در مصاحبه با اشپیگل تایید کرد که آیا پس از شهادت شهید سلیمانی آماده مذاکره با آمریکا هستید؟ یعنی حاضری با قاتل حاج قاسم مذاکره کنی، این خلاف عزت ملی است. ترامپ پاسخ داد: نه ممنون!

جمشیدی افزود: توجه به دیپلماسی امنیتی این ظرفیت را ایجاد کرد که ضربه مهمی به منافقین زدیم و حمید نوری را آزاد کردیم و باعث سربلندی ایران شدیم. باید از ابزارهای مختلف استفاده کرد.

وی گفت: شخصی آمد و گفت قانون اقدامات راهبردی مجلس که رهبری آن از دستاوردهای مجلس محسوب می شود به ضرر کشور است. قانون مجلس باید اعمال شود. در دولت شهید رئیسی این قانون اجرا شد، در دولت قبل اجرا نشد و به آن توجهی نکردند.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور افزود: قانون اقدامات راهبردی که ابزار قدرت بود منجر به مذاکرات توافق شد. اعتقاد به قدرت ملی مهم است. هر کس می گوید قدرت ملی برای دولت ضرر دارد اشتباه می کند.

جمشیدی گفت: زمانی که در دولت سیزدهم بودیم این قانون را مانعی نمی دیدیم. اعتقاد به قدرت ملی مهم است. هرکس بخواهد بگوید قدرت ملی برای کشور بد است، فقیر خواهد شد. اگر ما نداشتیم، اگر او قدرت داشت، داعش منطقه را تصرف می کرد.»

و افزود: در دانشگاه از ما پرسیدند مدافعان حرم چه نامیده می شوند؟ زمانی که داعش حمله کرد، فرصت برای تصرف کاظمین کربلا و نجف فراهم شد، لذا کسانی که به جنگ داعش رفتند، اول از همه به پاسداری از حرم امیرالمومنین(ع) و اباعبدالله(ع) رفتند و سپس. نوبت ایران بود اگر مرز نداشتیم، داعش متوقف نمی شد. ایران داعش را متوقف کرد این را شهید رئیسی هم که عکس حاج قاسم را در سازمان ملل نشان می داد صراحتا گفته بود.

جمشیدی تصریح کرد: اگر این ابزارها را رها کنید و فکر کنید تنها با صحبت با کشور غربی می توانید امنیت خود را ایجاد کنید، قطعا این یک تفکر خطرناک است و آینده کشور را به خطر می اندازد. ما باید با مردم صادق باشیم و کل ماجرا را بگوییم نه اینکه سهم کوچکی داشته باشیم و بگوییم تمام ماجرا همین است.

انتهای پیام/