You are currently viewing بزرگترین مانع در برابر تمایل به دلاری کردن اقتصاد: پزو در بازار سیاه سقوط کرد

بزرگترین مانع در برابر تمایل به دلاری کردن اقتصاد: پزو در بازار سیاه سقوط کرد


به گزارش اکوایران، پزو آرژانتین پس از ماه‌ها ثبات در این هفته در بازار سیاه این کشور سقوط کرد و باعث شکست احتمالی برنامه‌های خاویر میلی، لیبرال‌ترین رئیس‌جمهور کشور، برای «حفظ کنترل ارز» شد.

طبق گزارش فایننشال تایمز، پزو در هفته گذشته بیش از 15 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است و به پایین ترین سطح بازار سیاه رسیده است. جایی که آرژانتینی ها برای فروش پزوهای بی ارزش شده خود می روند.

این افت سریعترین کاهش در یک دوره هفت روزه از زمانی بود که بازار برای مدت کوتاهی پس از روی کار آمدن او دچار نوسان شد.

به گفته تحلیلگران، این نوسانات عمدتاً نتیجه «کاهش تهاجمی نرخ بهره» توسط بانک مرکزی کشور است که تنها در یک ماه، نرخ بهره معیار را از 70 درصد به 40 درصد کاهش داد.

این کاهش نرخ بهره در راستای استراتژی میلی برای پایان دادن به چاپ پول است که عامل اصلی تورم مزمن آرژانتین است. تورم سالانه کشور در فروردین ماه به 289 درصد رسید.

در یک بازار مالی موازی که توسط معامله گران و برخی مشاغل مورد استفاده قرار می گیرد، پزو 12 درصد در هفته کاهش یافت و به 1247 پزو در برابر دلار رسید.

این کاهش شدید به این معناست که اختلاف نرخ ارز در بازار موازی با نرخ رسمی مبادلاتی که در حال حاضر 873 پزو برای هر دلار است، به حدود 40 درصد رسیده است.

مایلی حذف کنترل های سخت گیرانه مبادلاتی را هدف اصلی برنامه اقتصادی خود قرار داد، زیرا این کنترل ها مانع بزرگی برای رشد اقتصادی بود. اما او تنها زمانی می تواند این کار را انجام دهد که تفاوت بسیار کوچک باشد.

رئیس‌جمهور آرژانتین این هفته وعده اصلی مبارزات انتخاباتی خود مبنی بر «ترک کردن کامل واحد پول آرژانتین و جایگزینی آن با دلار آمریکا» را احیا کرد و به رهبران تجاری گفت که اجازه خواهد داد زوردی با پزو و دلار رقابت کند.

به گفته ملی، “پزو مانند یک قطعه موزه می شود و روزی بسیار کمیاب می شود. ما دلاری سازی می کنیم و به این ترتیب پزو از بین می رود.”

نرخ‌های بهره پایین در آرژانتین، افراد و شرکت‌ها را از نگهداری ابزارهای پزو دلسرد کرده و تقاضا برای دلار را به عنوان پوششی در برابر تورم افزایش داده است.

به گفته یکی از تحلیلگران، این آشفتگی نشان می دهد که لوئیس کاپوتو، وزیر اقتصاد این کشور، باید برای حل بحران بلندمدت کشور اقدام کند. وزیر اقتصاد عمداً بازار را با کاهش سریع نرخ بهره آزمایش کرد (تا ببیند تقاضا برای پزو چقدر قوی است). این محدودیت‌های این برنامه اقتصادی را نشان می‌دهد: آرژانتین تنها در صورتی می‌تواند به سمت حذف کنترل ارز حرکت کند که اقداماتی را برای دریافت دلارهای بیشتر به بانک مرکزی انجام دهد، در غیر این صورت کاهش ارزش پزو ادامه خواهد داشت.

میلی گفت که می خواهد 15 میلیارد دلار از وام دهندگان خارجی مانند صندوق بین المللی پول وام بگیرد تا از طرح خود برای حذف کنترل ارز حمایت کند.

کاپوتو همچنین در برابر فشار بازرگانان برای تسریع کاهش ارزش نرخ ارز رسمی پزو مقاومت کرد. هر ماه 2 درصد ارزش آن را در برابر دلار کاهش می دهد در حالی که تورم ماهانه 4 برابر بیشتر است. در همین حال، کاهش سریعتر ارزش نرخ ارز رسمی پزو می تواند باعث افزایش تورم در آرژانتین شود.

به گفته یکی از تحلیلگران، سقوط پزو چراغ زرد زردی برای طرح میلی است. تفاوت نرخ رسمی ارز با بازار سیاه در حال حاضر بسیار زیاد است، اما نسبت به دولت های قبلی بیشتر بود. به گفته وی، باید منتظر ماند و دید که آیا بازار به تعادل می رسد و دلایلی برای این اتفاق وجود دارد. تفاوت 40 درصدی نرخ ارز تغییری در طرح ایجاد نمی کند. اما بزرگتر از این داستان دیگری است.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)