You are currently viewing برچسب های جعلی را در نظر بگیرید

برچسب های جعلی را در نظر بگیرید


تولید تقلب

روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری اقتصاد دانش بنیان در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: دهقانی فیروزآبادی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه ایران هلث 1403 با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده در حوزه سلامت در کشور گفت: امنیت و سلامت دو حوزه ای است که کشور بیشترین سرمایه گذاری را در آن انجام داده است. در مراقبت های بهداشتی، ما معتقدیم که اگر موانع برداشته شوند، شرکت های مراقبت های بهداشتی می توانند افق های بزرگی را ترسیم کنند. در این میان بسیاری از تولیدکنندگان رقابت با واردکننده در بحث تخصیص ارز و تمایز آنها با سازنده نما را چالشی اساسی در مسیر توسعه خود می دانند. صامت در این گزارش به تشریح دقیق دو مشکل مذکور پرداخته است.

نمایشگاه های بدون تاثیر

احسان رادمنش یکی از فعالان عرصه تولید تجهیزات پزشکی در گفت و گو با صامت گفت: مشکل اصلی اخذ مجوز برای محصولات تولیدی است در حالی که رقبای که اکثر محصولات خود را از خارج وارد می کنند به دلیل اینکه برچسب محصول را تغییر داده اند شناخته می شوند. به عنوان تولید داخلی قابل انجام است و در اکسپوی ایران هلث نمایش داده خواهد شد. لازم به ذکر است که طیف تولیدکنندگان در صنعت تجهیزات پزشکی گسترده است. تولیدکنندگان واقعی باید چندین سال برای تولید یک محصول وقت بگذارند تا آن را به بازار عرضه کنند. این در حالی است که تولیدکنندگانی که عمدتا واردکننده هستند و فقط در داخل لیبل می زنند، ظرف 6 ماه محصول را به بازار تحویل می دهند.

وی گفت: هر ساله 2 نمایشگاه بزرگ در حوزه پزشکی و فناوری پزشکی در کشور برگزار می شود. یکی ایران فارما است که بیشتر دارویی است و دیگری ایران هلث که کم و بیش دستاوردهای خود را هم در نمایشگاه های تولیدکنندگان و هم در نمایشگاه های واردکننده به نمایش می گذارد، اما من واقعاً تفاوتی بین این دو نمی بینم.

رادمنش بیان کرد: موضوع مهم این است که عموما نمایشگاه هایی که برگزار می شود تاثیر لازم را ندارد چرا که محدوده بازدیدکنندگان محدود است و معمولا دانشجویان از این نمایشگاه بازدید می کنند. با توجه به اینکه ماهیت اصلی نمایشگاه ها در دنیا بازاریابی است، در نمایشگاه های برگزار شده در ایران به ویژه ایران هلث چنین اتفاقی نمی افتد.

به گفته این فعال دانش بنیان، به طور کلی بازاریابی در ایران غیررقابتی است و معمولا حضور در نمایشگاه ها جنبه نمایشی دارد. به طور کلی اکثر کالاهای مصرفی با یکدیگر رقابت می کنند و برندهای معروف معمولاً در این گونه نمایشگاه ها شرکت نمی کنند و یا حضور فعالی ندارند چرا که راه اصلی فروش آنها از مجاری دیگر شکل می گیرد.

وی با اشاره به عدم کیفیت محصولات مرتبط با تجهیزات پزشکی ادامه داد: مشکل اصلی در حوزه تجهیزات پزشکی طبقه بندی محصولات است. به نظر من باید بین تولید محصولات شرکت های داخلی یک طبقه بندی صورت گیرد تا با نشان دادن سطح کیفی محصولات داخلی که عیار بالاتری دارند، نسبت به محصولات وارداتی که سطح کیفی آنها پایین است حمایت بیشتری کنیم. .

رادمنش گفت: یکی دیگر از دغدغه های فعالان حوزه تجهیزات پزشکی، چالش های بروکراتیک است تا مسائل مربوط به بازار و تولید و فروش. چالش های بوروکراتیک زیادی وجود دارد که در بسیاری از موارد موانعی ایجاد شده است.

وی افزود: نمایشگاه ها محل استانداردی برای ایجاد رقابت بین همه تولیدکنندگان و واردکنندگان نیست. زیرا این یک فرصت منحصر به فرد برای همه اکوسیستم ها است.

رادمنش با اشاره به عدم تفکیک محصولات وارداتی و تولیدی در ایران هلث گفت: در اکثر نمایشگاه های خارجی معادل مانند عرب هلث، هر شرکت با پرچم ملی و بخشی به محصولات داخلی ارائه می شود، اما وجود ندارد. چنین تقسیم بندی در ایران هلث و می تواند ایمن باشد. وی گفت: از 5 تولیدکننده حاضر در این نمایشگاه، همه آنها عمدتا واردکننده هستند. ما خط کش یا برچسبی برای سازنده واقعی نداریم، به این معنی که نمی توانیم مرز مشخصی بین تولید کننده و واردکننده ایجاد کنیم.

وی گفت: این عدم تمایز در نمایشگاه بهداشت و درمان ایران باعث می شود مسئولانی که برای بازدید و حمایت به نمایشگاه می آیند به این موضوع کشیده شوند که درصد زیادی از این محصولات وارداتی است. نکته اینجاست که واردات در نهایت یک تجارت است و اگر کشور یا شرکت مرجع بخواهد، محصول را می فروشد، اما تولیدکننده نه تنها می تواند نیاز داخلی را تامین کند، بلکه می تواند در زمینه صادرات نیز فعال باشد و ارز کسب کند. به طور کلی در کشور ما هیچ تفاوتی بین تولیدکنندگان واقعی و تولیدکنندگانی که محصولاتشان بیشتر وارداتی است و فقط برچسب داخلی دارند، وجود ندارد و به همه تولیدکننده می گویند.

قرار گرفتن در معرض، یک پل ارتباطی قوی

پیمان بخشنده نژاد یکی دیگر از فعالان دانش بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی در گفت و گو با صامت گفت: در نمایشگاه ایران هلث می توانید با سایر شرکت کنندگان همکاری و مشورت کنید و از آخرین پیشرفت ها به ویژه ارتباط با شهرهای کشور مطلع شوید. و همکاری با آنها، این نمایشگاه می تواند پل ارتباطی قوی به حساب آید، اما متاسفانه در چند سال اخیر کمتر مورد استقبال قرار گرفته است. وی افزود: در یکی دو سال اخیر اتفاقات موثر ذکر شده کمتر رخ می دهد و دلیل اصلی آن را می توان به وضعیت اقتصادی کشور مرتبط دانست. بی شک شرایط ناپایدار اقتصاد کشور به ویژه پس از اپیدمی کرونا، هر ساله جذابیت ایران هلث را کم می کند. بخشنده نژاد بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی در صنعت تجهیزات پزشکی، عدم شناسایی و دانش سازنده واقعی با این شرکت ها است که فقط محصولات خود را تولید داخل می دانند اما در واقع محصولات آنها وارداتی است. به عنوان مثال من چندین محصول را می شناسم که در چین تولید می شوند اما در ایران با برند ایرانی به فروش می رسند. اکثر مشتریان از آن اطلاعی ندارند.

وی افزود: چاره اندیشی برای تمایز تولیدکنندگان از افرادی که تولیدکننده هستند مهم است، البته این روند سختی است که باید به نهادهای بالادستی سپرده شود.

این فعال دانش بنیان گفت: به نظر من ایجاد راهکاری برای تشخیص تولیدکنندگان واقعی از تولیدکنندگان قلابی بر اساس اقتصاد دانش و فناوری است نه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. از آنجایی که دغدغه اصلی وزارت بهداشت تامین نیازهای جامعه است، معمولا در این حوزه رعایت نمی شود، بنابراین معاونت علمی که مسئولیت اکوسیستم دانش بنیان را بر عهده دارد باید با ایجاد ناظران فنی، این آزادسازی را دنبال کند.

به گفته وی، وزارت بهداشت فرصت تشخیص تولید از واردات را ندارد. به همین دلیل معاون پژوهشی باید با پشتوانه علمی و عواملی که برای تولید دارد، این فرآیند را تعریف کند. به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل خط پروژه ارزیابی فرآیند تولید است که دستیاران پژوهشی قادر خواهند بود بین یک سازنده واقعی و یک سازنده ساختگی تمایز قائل شوند.

بخشنده نژاد گفت: در بازدیدهای وزارت بهداشت از شرکت ها هیچ گاه روند تولید گفته نمی شود و در بازه زمانی یک ساعته می توان فرآیند را به گونه ای نشان داد که محصول تولید می شود اما ناظران سازمان علمی معاونت آموزشی با توجه به ارزیابی های دقیق می تواند با تست ها و اندازه گیری های دقیق تری مشکلات را حل کند. مسئله این است. وی با اشاره به تفاوت نمایشگاه ایران هلث با نمایشگاه خارجی مشابه، گفت: موضوعی که باید به آن توجه کنیم این است که مردم در ایران هلث معمولا برای بازار داخلی شرکت می کنند. برای جذب مشتری از شهرها و استان های دیگر؛ ضمن شرکت در نمایشگاهی مانند ArabHealth، با جامعه جهانی در ارتباط هستیم و در نهایت شرکت ها از شرکت در این نمایشگاه سود بیشتری می برند و رشد می کنند.

این فعال دانش بنیان گفت: اگر بتوانیم مشتریانی از کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان و کشورهای آفریقایی به این نمایشگاه ها جذب کنیم، قطعا به صنعت تجهیزات پزشکی کمک می کند و می توان شاهد اتفاقات خوبی از ورود نمایندگان این کشورها به این نمایشگاه ها بود. سلامت ایران.

وی گفت: در اداره کل تجهیزات پزشکی و بخشنامه آن تعریفی از تولیدکننده وجود دارد و آن این است که تولیدکننده فردی است که مسئولیت محصول را بر عهده دارد اما در شرایط فعلی کشور که صادرات انجام می شود. ضعیف است و ما می خواهیم خط تولید خود را تقویت کنیم، نمی توانیم. به این بیانیه اشاره می کنیم. به همین دلیل باید به سراغ افرادی برویم که واقعا از صفر تا 100 محصول تولید می کنند.این فعال دانش بنیان گفت: در چند سال گذشته بیش از 10 میلیارد تومان برای تحقیق و توسعه یک محصول هزینه کرده ایم تا بتوانیم یک محصول را تولید کنیم. در کشور تولید می شود و خوشبختانه به خط تولید رسیده و وارد بازار شده است، اما ما نمی توانیم در بازار رقابت کنیم زیرا واردکننده همان ارز دولتی را می گیرد، محصول را وارد می کند، اما تولیدکننده باید محصول خود را با ارز کشور تولید کند. روز، و این قدرت رقابت را از تولیدکنندگان واقعی و دانش بنیان می گیرد.

وی گفت: بنابراین یکی از مشکلات اصلی فعالان و تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی توزیع نامناسب ارز است که آفتی در دامان تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی است. این روند معیوب منجر به نابودی صنعت می شود. بارها برای حل این مشکل تلاش کرده ایم اما متاسفانه هر بار با در بسته برخورد کرده ایم و راه حلی برایمان پیدا نشده است.

بخشنده نژاد گفت: این در حالی است که از نظر کیفیت بسیاری از محصولات وارداتی تفاوت چندانی با تولید ندارند. در این شرایط، محصولات ایرانی با قیمت بالاتری به بازار می‌رسند، اما باید ارزان‌تر فروخته شوند، در حالی که کالاهای وارداتی با هزینه‌های تولید کمتر خریداری می‌شوند و با قیمت بیشتری فروخته می‌شوند. در اینجا باید گفت که تولید تجهیزات پزشکی در ایران ناقص است و سیاست های موجود بیشتر به نفع واردات است تا تولید.

آخرین کلمه

با توجه به موارد مشخص شده؛ عدم تخصیص به موقع ارز برای تامین مواد اولیه، چند نرخی بودن نرخ ارز بین تولیدکننده و واردکننده و نوسانات آن و همچنین مطالبات انباشته شرکت ها از دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز درمانی وابسته به آنها، از عمده ترین مشکلات در این زمینه است. حوزه فناوری پزشکی

بدون شک نمایشگاه ایران هلث می تواند محلی برای بیان این مشکلات باشد تا به گوش مسئولان برسد، اما عدم تشخیص تولیدکنندگان واقعی از تولیدکنندگان قلابی مشکل دیگری است که می تواند مسیر حمایت از صنعت تجهیزات پزشکی را به هر حال از مسیر خارج کند. ، آنها باید به برچسب های جعلی فکر کنند.

منبع:

روزنامه صمت

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)