You are currently viewing بررسی طرح «حمایت از مالکیت صنعتی» به پایان رسید.

بررسی طرح «حمایت از مالکیت صنعتی» به پایان رسید.


اقتصاد ایران: بررسی طرح حمایت از مالکیت صنعتی در کمیته قضایی و حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست رئیس قوه قضائیه به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، کمیته حقوقی و قضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه روز چهارشنبه 20 مرداد 1402، طرح هایی را برای «حفاظت از مالکیت صنعتی» و «الزام ثبت رسمی املاک» بررسی کرد. معاملات ملکی به ریاست خجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌جی.
در ابتدای این جلسه مقرر شد موضوع ماده 71 «طرح حمایت از مالکیت صنعتی» مصوب شورای اسلامی که شورای نگهبان آن را خلاف موازین شرعی اعلام کرده بود، بررسی شود.
پس از بحث و تبادل نظر اعضاي كميسيون و استماع نمايندگان نهادهاي ذيربط، با اكثريت اعضا، هدف مورد نظر مجلس در اصل 71 به تصويب رسيد.
خاطرنشان می شود: در آخرین جلسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، مواد 40 و 82 «طرح حمایت از مالکیت صنعتی» مورد بحث و بررسی قرار گرفت که به تصویب اعضا نرسید.
کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در جلسه امروز طرح «الزام ثبت رسمی معاملات ملکی» را در دستور کار قرار داد و رحمانی، دبیر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز گزارشی از روند بررسی ارائه کرد.
وی با اشاره به 9 ایراد شورای نگهبان به این مصوبه، گفت: کمیته حقوقی و قضایی دبیرخانه مجلس در یک ماه گذشته 23 جلسه با حضور تمامی نهادهای ذیربط از جمله نمایندگان مراجع سه گانه و ولی فقیه برگزار کرد. شورا و سه جلسه تخصصی با حضور قضات دیوان عالی کشور و قضات دادگاه تجدیدنظر و نظر کتبی 18 دستگاه بررسی های لازم را در خصوص مفاد مصوبه مجلس انجام دادند.
رحمانی پس از اشاره به بیانات 15 تیر 1402 مقام معظم رهبری مبنی بر بی اعتباری معاملات غیررسمی املاک مبنی بر اینکه «پیروی از این قانون به نفع نظام و کشور است» ادامه داد: اعضای کمیسیون و نمایندگان نهادهای مرتبط به این بحث پیوستند. و تبادل نظر کردند.
حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی آذهی با اشاره به اهمیت بی اعتباری اسناد عادی برای معاملات ملکی گفت: اسناد عادی در کشور مفسده است و اثبات جعل و عدم جعل آنها کار سختی است.
وی با اشاره به اینکه سال ها از تهیه برخی از این اسناد می گذرد و عدم حضور برخی از مالکان و شاهدان مردم را به سمت پرونده های پیچیده سوق داده است، افزود: بدون شک باید شرایط و قوانین تغییر کند.
در ادامه، اعضای کمیته حقوقی و قضایی مجمع ابتدا به مصلحت عمومی مجمع رای دادند و سپس دستور بررسی مجدد اعضای آن صادر شد.
اعضای کمیسیون تغییرات کتبی و قانونی ماده 1 (لغو اسناد غیررسمی معاملات املاک) را به پیشنهاد کمیته حقوقی و قضایی دبیرخانه مجمع شنیدند.
محمدبکر ذوالقدر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حجم زیاد تغییرات و اصلاحات پیشنهادی این کمیسیون در مصوبه مجلس، گفت: تاکید ما این است که اگر مصوبه مجلس را مصلحت بدانیم، حداقل بیشترین – تغییرات و اصلاحات لازم
در آن جلسه اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به متن ماده یک مصوبه مجلس رأی مثبت دادند و کلمه «باطل» را به «باطل و بی اثر» تغییر دادند.
همچنین در بررسی تبصره 1 ماده 1 (در مورد اموال غیرمنقول در مرحله ثبت و مجهول المالک، فسخ و همچنین تخفیف) اقدام مورد نظر به تصویب مجلس رسید و طرح بررسی شد. «الزام ثبت رسمی معاملات با املاک» تا جلسه بعدی کمیسیون حقوقی و قضایی ادامه دارد.
در این دیدار آیت الله محسن اراکی، آیت الله دری نجف آبادی، محمدبکر ذوالقدر، علی لاریجانی، عباسعلی کدایی، محمدرضا بهنر، حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری، سید مرتضی نبوی از اعضای مجمع، رحیمی وزیر دادگستری، ابوالفضل ابوترابی، از کمیسیون و شوراهای امور داخلی کشور. مجلس با حضور حجت الاسلام والمسلمین نوروزی نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، عبدالمالکی معاون قانونگذاری شورای اسلامی، پورسید معاون حقوقی قوه قضاییه و بابایی رئیس مجلس برگزار شد. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)