You are currently viewing بدهی نجومی این وزارتخانه به معلمان/مجلس دست دولت را برگردانده است

بدهی نجومی این وزارتخانه به معلمان/مجلس دست دولت را برگردانده است


به گزارش مرکز تحقیقات مشاورهکل بدهی 1402 و بدهی انباشته وزارتخانه تا پایان سال گذشته تحصیلات این رقم بیش از 44 هزار میلیارد تومان است که معادل 16 درصد کل بودجه سال جاری این وزارتخانه است.

بیشترین بدهی وزارت آموزش و پرورش مربوط به معوقات «فوق ترم دوم 1400» است. معلمان و- سپس رقم قابل توجهی که یکی از وظایف این وزارتخانه است و پرداخت آن با تأخیر مواجه است «تفاوت پاداش مدت خدمت و مرخصی ذخیره ۱۴۰۰» است.

هفته گذشته علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که در مهرماه 1402 203 هزار معلم کمبود داشتیم. وی افزود: نتایج آزمون استخدامی معلم با تاخیر اعلام شد و راهکارهای متعددی برای کنترل کمبود معلم در مهر 1403 اتخاذ کرده ایم.

وی افزود: امسال حدود 105 هزار ردیف شغلی برای آموزش و پرورش اختصاص داده شده است و بر این اساس 32 هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و 72 هزار نفر از طریق آزمون استخدامی جذب خواهند شد.

فرهادی ادامه داد: پذیرفته شدگان مرحله اولیه آزمون استخدامی در ماه های خرداد و تیر در مراکز سنجش غربالگری می شوند و سپس نتایج نهایی در روز اول مهرماه در کلاس های درس اعلام می شود.

پایان چالش کمبود معلم از مهرماه امسال

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: اضافه کاری معلمان شاغل و بازنشسته در قالب ساعات تدریس یکی از راه های جبران کمبود معلم و تمدید تدریس آنها است.

فرهادی گفت: تلاش می کنیم معلمان علاوه بر 24 ساعت تدریس اجباری، 24 ساعت در هفته به عنوان حق التدریس مشغول به کار شوند هزینه تدریس معلمان 40 تا 50 هزار تومان است، بنابراین انگیزه مالی لازم را ندارند.

وی افزود: به هیئت حقوق و دستمزد پیشنهاد دادیم که حق الزحمه ساعت تدریس به معلمان افزایش یابد که با افزایش دو برابری حق التدریس معلم پذیرفته شد. ارتباط خوبی بین وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری استخدامی ایجاد شده است که به دلیل شفافیت و ارائه آمار دقیق است.

همچنین چندی پیش علی فرهادی با اعلام اینکه سال گذشته مقرر شد بر اساس تصمیم سران قوا مجوز بازنشستگان صادر شود، اظهار داشت: در این تصمیم ظرفیت بکارگیری 70 هزار بازنشسته با 24 نفر معلم شد. – ساعت فعالیت هفتگی در مدارس دولتی.

وی با بیان اینکه از 70 هزار مجوز ظرفیت فقط 35 تا 34 هزار نفر آن را پذیرفته اند افزود: دلیل این استقبال کم پایین بودن درصد حق التدریس است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه پرداخت حق التدریس در مدارس دولتی انجام می شود، ادامه داد: افزایش دو برابری حق الزحمه معلمان برای ساعات اضافه کاری در دستور کار شورای حقوق و دستمزد قرار دارد.

وی پیش از این گفته بود: افزایش دو برابری اضافه کار معلمان تصویب می شود زیرا سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه توافق دارند که معلمان ماده 28 کمتری را استخدام کند چرا که مدارس از روش های تدریس به معلم نیاز دارند.

نمایندگان شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه بودجه سال 1403 کل کشور، به وزارت آموزش و پرورش اجازه دادند تا در صورت لزوم معلمان بازنشسته و افراد دارای تجربه در خرید حق الزحمه خدمات و تدریس در وزارت آموزش و پرورش منصوب شوند. وزارت آموزش و پرورش و دستیاران آموزشی و مربیان سوادآموزی، معلمان طرح امین و معلمان قرآن در قالب حق التدریس اقدام و با تصویب بند 15 تبصره 15 این لایحه به شرح زیر موافقت کردند:

ک- وزارت آموزش و پرورش در صورت لزوم حق دارد معلمان بازنشسته (حداکثر 24 ساعت در هفته) و افراد دارای تجربه در خرید خدمات و حق تدریس در وزارت آموزش و پرورش و معلمان و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی، معلمان را تعیین کند. از طرح آمین و معلمان قرآنی، در قالب حقوق تدریس عمل کنند.

رضوان حکیم زاده معاون سابق وزیر آموزش و پرورش روز گذشته در پاسخ به این سوال که عدالت آموزشی در حال حاضر در نظام آموزشی کشور چگونه است؟ وی گفت: برای پرداختن دقیق به مفهوم برابری آموزشی، هم باید به دسترسی به آموزش و هم دسترسی به فرصت های یادگیری با کیفیت بالا بپردازیم. دسترسی به آموزش یکی از ابعاد عدالت آموزشی است و از نظر دسترسی پیشرفت خوبی داشته ایم، به خصوص در دوره ابتدایی که نرخ پوشش پیش دبستانی ما بالای 98 درصد است.

وی افزود: البته باید توجه داشت که این رقم یک میانگین است و وقتی استان های مختلف کشور را با هم مقایسه می کنیم برخی استان ها از نظر پوشش تحصیلی دانش آموزان وضعیت نامناسبی دارند که می توان آن را به استان هایی مانند سیستان و بلوچستان نسبت داد. ، هرمزگان، آذربایجان غربی و مناطق جنوبی استان کرمان.

حکیم زاده تصریح کرد: در زمینه دسترسی برابر دختران و پسران پیشرفت هایی را شاهد بوده ایم و نسبت فرصت های برابر بسیار نزدیک است، اما مشکل اصلی در عدالت آموزشی جنبه کیفی برابری آموزشی است. فرصت های یادگیری مطلوب معلوم می شود که فراتر از ثبت نام و رفتن به مدرسه است.

موانع برابری آموزشی در ایران

حکیم زاده درباره موانع بر سر راه عدالت آموزشی در کشور گفت: در حال حاضر فاصله بین یادگیری در مناطق برخوردار و کم برخوردار بسیار زیاد است. در حاشیه شهرها تراکم کلاس بسیار زیاد است که فرصت یادگیری دانش آموزان را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی خاطرنشان کرد: تصمیم به استفاده از معلمان خریدار خدمت، سرباز معلم یا معلم راهنمایی و رانندگی در مناطق کم برخوردار، حاشیه شهری، روستایی و عشایری منجر به افزایش نابرابری در آموزش و پرورش شده است زیرا این دانش آموزان باید کمبودهای زیست محیطی خود را جبران کنند. برای منابع آموزشی، آنها باید این شکاف ها را با معلمان آموزش دیده با کیفیت پر کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سیستم مدارس ما به یک سیستم کلاسی تبدیل شده است و تنوع زیادی در مدارس وجود دارد، بسیاری از افراد ثروتمند برای دسترسی به آموزش با کیفیت هزینه می کنند. این امر باعث می شود بیشتر دانش آموزانی که در مدارس دولتی هستند در کلاس های پرجمعیت درس بخوانند و در مرکز توجه قرار نگیرند.

معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش با اشاره به راهکارهای جذب معلمان مجرب در مناطق محروم خاطرنشان کرد: قطعا مشوق ها برای جذب نیروهای کارآمد و توانمند می تواند موثر باشد. اصلاح سیاست های جذب نیروی انسانی، بکارگیری فارغ التحصیلان دانشکده علوم تربیتی که متاسفانه در حال حاضر مشغول به کار نیستند، می تواند راهکار مناسبی باشد. بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر واقعاً علاقه مند به ارائه خدمات در مناطق محروم در صورت امکان هستند.

حکیم زاده شرایط استخدام معلمان را با برخی مشاغل دیگر مقایسه کرد و گفت: رعایت شرایط استخدامی معلمان دارای مشاغلی مانند پزشکانی که طرح های خود را منتقل می کنند یا مهندسانی که برای کار در بخش صنعتی به برخی مناطق اعزام می شوند نشان می دهد که به آنها داده می شود. حمل و نقل، اسکان و حقوق های متعدد، اما هیچ یک از این مشوق ها به معلمان در هنگام اعزام به مناطق محروم تعلق نمی گیرد. بسیاری از معلمانی که در مناطق محروم شاغل هستند مجبورند سفرهای بسیار سختی را طی کنند، به عنوان مثال مجبورند هر روز پیاده تا مدرسه بروند یا برای مدت طولانی در محل کار خود بمانند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر کیفیت یادگیری در مناطق محروم نگران‌کننده شود، مانند بسیاری از مشاغل، اقداماتی انجام می‌شود و مشوق‌هایی در نظر گرفته می‌شود تا نیروهای مجرب در مناطق استخدام شوند که در این صورت دوری از کار است. بین امکانات دانش آموزان مناطق محروم و دانش آموزان مناطق برخوردار کاهش می یابد.

توجه به فرهنگ های مختلف برای دستیابی به عدالت آموزشی

حکیم زاده در پاسخ به این سوال که آیا می توان برای رویکرد عدالت آموزشی به فرهنگ های مختلف توجه کرد؟ وی گفت: قطعا اگر بتوانیم اختیارات تفویضی بیشتری داشته باشیم و از استان ها و مناطق آموزش و پرورش کشورمان بخواهیم مشارکت بیشتری داشته باشند و مقتضیات زیست محیطی و محلی را در نظر بگیرند، می توانیم شرایط مساعدتری داشته باشیم.

معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش همچنین یادآور شد: زمانی که من معاونت آموزش ابتدایی را بر عهده داشتم، تجربه در این زمینه وجود داشت، بنابراین چارچوب برنامه درسی پیش دبستانی را آماده کرده بودیم، اما تهیه محتوا و منابع آن است. مسئولیت استان های مختلف با علاقه در این کار شرکت کردند. زمانی که فرصت ایفای نقش پیش می آید و این فرصت فراهم می شود، انگیزه ذینفعان افزایش می یابد و احساس می کنند که می توانند نقش مهمی ایفا کنند. بنابراین، هرچه بیشتر مشارکت کنیم و تنوعی را که در مناطق مختلف داریم در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها لحاظ کنیم، می توانیم به ارتقای برابری آموزشی کمک کنیم.

وی بیان کرد: جذب معلم کافی مطابق با استانداردهای مصوب قانون 886 شورای عالی آموزش و پرورش بر اساس تراکم استاندارد کلاس ها و اختصاص فضاهای آموزشی لازم برای استانداردسازی کلاس های پرجمعیت و پرجمعیت برای یادگیری موثر از جمله راهکارهای دیگر است که می تواند به کاهش نابرابری در برابری آموزشی کمک کند.