You are currently viewing با تعطیلی پنجشنبه ها قطع هفتگی ایران از بازارهای جهانی ۴ روزه می شود

با تعطیلی پنجشنبه ها قطع هفتگی ایران از بازارهای جهانی ۴ روزه می شود


به گزارش بازار به نقل از ایکنگر، در اکثر کشورها شنبه و یکشنبه تعطیلات هفته است و در برخی کشورهای مسلمان جمعه و شنبه به عنوان تعطیلات تعیین شده است. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عمان تعطیلات خود را از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه تغییر داده اند تا همگام با سایر نقاط جهان باشند.
کمیسیون اجتماعی مجلس دهم در آبان ماه 1397 تصمیم گرفت بر اساس ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری، ساعات کار را از 44 ساعت به 40 ساعت کاهش دهد و روزهای تعطیل را از یک روز به دو روز افزایش دهد آن را تایید نکرد.
پس از تحلیف مجلس یازدهم، این طرح با اصلاحیه ای به کمیسیون اجتماعی آورده شد تا به جای پنجشنبه، روز شنبه کار کند و مورد استقبال شدید بخش خصوصی قرار گرفت. اساساً هدف این طرح ارتباط بیشتر با بازارهای جهانی و منطقه ای و جلوگیری از فرصت های تجاری بود.
در حالی که فعالان بخش خصوصی در دیدار با نمایندگان مردم و رئیس مجلس بر تعطیلی روز شنبه به جای پنج شنبه تاکید کردند و مجلس نظر مثبت خود را در این زمینه اعلام کرد، کمیسیون اجتماعی مجلس به یکباره تصمیم گرفت که این قانون را در دستور کار قرار دهد. مصوبه قبلی، پنجشنبه ها و جمعه ها تعطیل خواهند بود تا تعطیلات ملی در نظر گرفته شوند. اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس صبح امروز رسما اعلام کردند روز پنجشنبه را تعطیل اعلام کردند.
این اقدام مجلس با واکنش فعالان اقتصادی، بخش خصوصی و فعالان اجتماعی مواجه شد. کمپین تعطیلی روز شنبه به جای پنجشنبه از دیروز آغاز شد و تا لحظه تنظیم این خبر نزدیک به 12000 نفر ثبت نام کرده اند.
در متن این کمپین آمده است: در حال حاضر در اکثر کشورهای جهان تعطیلات هفتگی شامل شنبه و یکشنبه است و اگر پنجشنبه و جمعه در ایران تعطیل باشد، روزهای کاری مشترک با سایر نقاط جهان سه روز کاهش می یابد. در هفته و در نتیجه آسیب های ناشی از تحریم و منزوی ساختن ایران و پیامدهای جبران ناپذیر، بر تولید ناخالص داخلی، تجارت خارجی و برخی از ارکان توسعه پایدار کشور تأثیر خواهد گذاشت.
اتاق بازرگانی تهران در بیانیه ای در خصوص اضافه شدن روز پنجشنبه (به جای شنبه) به روزهای تعطیل آخر هفته، تصمیمی اتخاذ شد که نشان از بی اعتمادی به بخش خصوصی است.
پدرام سلطانی فعال اقتصادی کشورمان در واکنش به تعطیلی پنجشنبه ها در شبکه ایکس نوشت: شنبه در تمام کشورهای مسلمان تعطیلات آخر هفته است. بیش از 95 درصد مسلمانان جهان در روز شنبه تعطیل هستند. الان مجلس انقلاب میخواد پنجشنبه تعطیل کنه چون یهود شنبه تعطیله! شما 1.8 میلیارد مسلمان را نمی بینید که در روز سبت تعطیل هستند، اما 15 میلیون یهودی را می بینید.
افزایش هزینه انزوای اقتصادی، عباس آرگون، عضو هیات رئیسه اتاق تهران در این باره به «اکونگر» گفت: به عنوان سوال افزایش تعطیلات آخر هفته، بخش خصوصی طی جلساتی با رئیس مجلس مطرح شد. با طرح مجلس و اعضای کمیسیون اجتماعی، چالش ها و مشکلات تعطیلی روزهای پنج شنبه و جمعه و درخواست این بود که روز شنبه به عنوان روز تعطیل در نظر گرفته شود، سپس رئیس مجلس صریحاً با این موضوع موافقت کرد.
وی افزود: 90 درصد کشورهای جهان در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند و 10 درصد مابقی روزهای جمعه و شنبه را تعطیل می دانند که در صورت تصویب پنجشنبه، ایران تنها کشوری خواهد بود که تعطیلات کاملا متفاوتی با سایر کشورها دارد. جهان
این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: در این شرایط فرصت تعامل با دنیا را از دست می دهیم و این اقدام مجلس نوعی تحریم خودخواسته است که همگام شدن فعالان اقتصادی در بازارهای جهانی و دسترسی بیشتر آنها را تهدید می کند. به بازارهای بین المللی
آرگون با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که باید روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و اروپایی برقرار شود، گفت: با تعطیلی پنج شنبه و جمعه شرکت های داخلی نمی توانند فعالیت کنند و از سوی دیگر بازارهای بین المللی نیز بسته است. شنبه و یکشنبه و عملا فعالان اقتصادی کشور ما چهار روز در هفته را از دست داده اند و تنها سه روز فرصت کار دارند.
عضو هیئت مدیره اتاق تهران تاکید کرد: اگر تقویم کاری کشورمان با تقویم بین المللی همخوانی داشته باشد، علاوه بر رونق اقتصادی، توسعه گردشگری، رشد تبادلات ترانزیتی و افزایش توسعه و رفاه را به دنبال خواهد داشت. تبادل.
وی تصریح کرد: تعطیلی روز پنجشنبه به معنای افزایش هزینه انزوای اقتصادی است و در این صورت نباید انتظار توسعه اقتصادی داشت. کشور ما عضو بریکس و پیمان شانگهای است اما در روزهایی که روز کاری این کشورها محسوب می شود در تعطیلات هستیم و فرصت های همکاری از بین می رود.
جمشید نافر دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران در این خصوص به آکنگر گفت: با تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه، عملا فعالان اقتصادی به مدت 4 روز با دنیا قطع همکاری خواهند کرد.
وی افزود: بخش خصوصی مخالف صددرصد مصوبه مجلس است و اتاق بازرگانی تهران در بیانیه ای خواستار لغو این مصوبه و جایگزینی روز شنبه به روز یکشنبه شد.
دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به راه اندازی کمپین لغو تصمیم تعطیلی در روز پنجشنبه گفت: یکی از بزرگترین مشکلاتی که وجود دارد این است که دولت در هر زمینه ای با بخش خصوصی شفاف نیست. موضوع تعطیلات رسمی باید مطرح می شد تا بخش خصوصی بتواند هزینه ها و منافع آن را تحلیل کند، اما متاسفانه دولت خود را ولی مردم می داند و بدون مشورت در همه زمینه ها عمل می کند.
بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی درباره نتایج تعطیلی روز پنجشنبه به «اکونگار» گفت: مهم ترین دستاورد تعطیلی پنج شنبه و جمعه قطع ارتباط کشور از بازارهای بین المللی به مدت چهار روز بود.
وی ادامه داد: تبعات این تصمیم برای کالاهای مصرفی بسیار زیاد است. یک بال اقتصاد مقاومتی صادرات بود. اگر می خواهیم کشور رونق صادرات داشته باشد باید با تقویم کاری جهانی همگام باشیم اما مصوبه مجلس رسما ما را از تقویم کاری جهانی ارجاع می دهد.
این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: دولت هر ساله رسما برخلاف شعار سال فعالیت می کند. در سال کبیسه تولید، تصمیمات رسمی علیه تولید گرفته می شود.
یکی از اعضای هیئت اتاق بازرگانی ایران گفت: نمایندگان مجلس شرایط فعالان اقتصادی و بخش خصوصی را درک نمی کنند، چون ارتباط با بازارهای بین المللی کاهش می یابد، اقتصاد کشور ضعیف می شود.
وی گفت: نمایندگان مجلس ماهیت بخش خصوصی را درک نمی کنند و نمی دانند یک واحد اقتصادی (تولیدی، خدماتی یا صادراتی) با چه مشکلاتی سر و کار دارد.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)