You are currently viewing بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ چیست؟ + انواع بازاریابی پارتیزانی

بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ چیست؟ + انواع بازاریابی پارتیزانی


بارگذاری…

بازاریابی چریکی در کنار گوریلا مارکتینگ یکی از روش های مدرن و جذاب برای انواع تبلیغات با هزینه کم می باشد. تبلیغات گوریلا مارکتینگ معمولاً به صورت روش های نامتعارف و بدون ایجاد تداخل در کار افراد انجام می شود که می تواند توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کند. به همین منظور ما در این مطلب قصد داریم شما را با انواع بازاریابی پارتیزانی یا چریکی، انواع اصول و مزایای آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

بازاریابی چریکی یا پارتیزانی چیست؟

بازاریابی چریکی شکلی از استراتژی بازاریابی است که یک شرکت محصولات خود را در بازار هدف و با استفاده از عناصر غافلگیرانه و یا سایر روش های غیر متعارف تبلیغ می کند. جی کنراد لوینسون، معاون سابق آژانس تبلیغاتی، برای اولین بار ایده گوریلا مارکتینگ را در کتاب خود به نام بازاریابی چریکی در سال 1984 بررسی کرد. اصول بازاریابی چریکی این است که شما رویکردهای مختلف و جلب کننده ای را برای تبلیغ برند خود انجام دهید تا افراد با دیدن آن شوکه شوند، شوخی کنند و آن را دهان به دهان بچرخانند. برای کسب و کارهای بزرگ و کوچک، تاکتیک های بازاریابی چریکی یک جایگزین مقرون به صرفه برای بازاریابی سنتی مانند بیلبوردها یا کمپین های رسانه ای در مقیاس بزرگ است.

بیشتر بخوانید: افزونه WooCommerce Brands | افزونه برند محصولات برای ووکامرس

انواع بازاریابی چریکی

همانطور که مشخص است بازاریابی چریکی دارای چندین زیرمجموعه می باشد که در ادامه آنها را به شما معرفی می کنیم.

– بازاریابی چریکی در فضای باز: در این نوع بازاریابی، شما انواع تبلیغات را در فضای باز و معابر و خیایان ها مشاهده می کنید. یک مثال از بازاریابی چریکی در فضای باز می توان به آثار هنری موقت در پیاده روها و خیابان ها اشاره کرد.

– بازاریابی پارتیزانی در مکان سرپوشیده: این نوع بازاریابی را قطعاً در فضاهای سرپوشیده مختلف مشاهده کرده اید. همچنین این نوع بازاریابی چریکی در ایران دارای محبوبیت بالایی می باشد. به عنوان مثال: وقتی وارد ایستگاه مترو می شوید، قطعاً با انواع بیلبوردها و بنرهای تبلیغاتی روبه رو شده اید. این یکی از روش های بازاریابی پارتیزانی محسوب می باشد.

– بازاریابی چریکی در یک رویداد: استفاده از مخاطبان یک رویداد در حال انجام. به عنوان مثال: در یک کنسرت یا یک بازی ورزشی می توانید برند خود را تبلیغ کنید.

– بازاریابی مخفی: این تاکتیک مستلزم ایجاد یک پیشنهاد فروش مخفی به یک مشتری احتمالی است بدون اینکه آنها متوجه شوند.

بیشتر بخوانید: روش های بهینه سازی و افزایش سئو و رتبه ی سایت وردپرس 

بیشتر بخوانید: افزونه Mailster | ارسال ایمیل های انبوه به اعضای سایت با افزونه خبرنامه میلستر

مزایای بازاریابی چریکی

  • از جذابیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.
  • نیازی به سرمایه گذاری زیاد ندارد.
  • متمایز شدن از رقبا
  • افزایش آگاهی از برند
  • خلاقانه است و باعث می شود برند شما بهتر در ذهن مخاطبان برجای بماند.
  • باعث ایجاد هیاهوی زیاد در بین افراد می شود
  • باعث ایجاد ارتباط بهتر شما با مخاطبان می شود
  • و بسیاری از مزایای دیگر

بیشتر بخوانید: افزونه Ultimate Affiliate Pro | ایجاد سیستم همکاری در فروش و بازاریابی

معایب بازاریابی چریکی

  • برای جذب مخاطبین، مدت زمان زیادی نیاز دارید.
  • تضمینی در پیشرفت برند شما نمی کند
  • اگر اصول بازاریابی چریکی به درستی انجام نشود ممکن است باعق به وجود آمدن مشکلات حقوقی شود. به عنوان مثال: درج تبلیغات روی دیوارها و بسیاری از موارد دیگر

بیشتر بخوانید: پکیج محصولات مورد نیاز برای طراحی سایت های فروشگاهی

آموزش بازاریابی چریکی

1- مخاطبان خود را بشناسید

شناخت مخاطبان یکی از اصلی ترین لازمه ها برای پیشرفته کسب و کار شما می باشد. برای برانگیختن احساسات با کمپین های بازاریابی خود، باید خواسته ها، ترس ها و نقاط قوت و ضعف مخاطبان خود را بشناسید. شما باید متوجه شوید که مشتریان شما بدنبال چه چیزهایی هستند، چقدر برای محصولات شما ارش قائل می شوند و چه چیزی باعث می ‌شود آن‌ها را مورد توجه قرار دهند.

2- اهداف خود را تعیین کنید

اگرچه بازاریابی گوریلا مارکتینگ بسیار سرگرم کننده است، اما به یاد داشته باشید که وظیفه اصلی آن رسیدن به اهداف شما می باشد.  بنابراین، شما باید اهداف مشخص، قابل اندازه گیری، دقیق، قابل اعتماد و به موقع را برای کمپین خود تعیین کنید. اصلی ترین هدف بازاریابی پارتیزانی یا چریکی ایجاد سر و صدا و افزایش آگاهی از برند می باشد. با این حال، ممکن است بخواهید از کمپین های خود برای افزایش فروش نیز استفاده کنید. بنابراین باید هدف کمپین شما با اهداف تجاریتان همخوانی داشته باشد.

3- محیط خود را بررسی کنید

وظیفه شما با بازاریابی چریکی این است که مشتریان بالقوه را در یک محیط آشنا به خود جلب کنید. علاوه بر این، شما باید آنها را شگفت زده و خوشحال کنید. بنابراین، بدون بررسی محیط قطعاً موفق نمی شوید. در واقع شما باید اطلاعاتی را در خصوص اینکه مردم در خصوص چه موضوعی با هم صحبت می کنند، آنها بیشتر به دنبال چه چیزی هایی هستند و از چه چیزی هایی دوری می کنند، به دست اورید. سعی کنید نمونه هایی از کمپین های بازاریابی چریکی آنها را پیدا کنید و آنها را تجزیه و تحلیل کنید. هر دو بهترین و بدترین شیوه ها می توانند بینش های ارزشمندی را در مورد نحوه شکل دادن به اقدامات متمایز منحصر به فرد خود به شما ارائه دهند.

بیشتر بخوانید: بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ؛ 12 ابزار مهم و رایج بازاریابی دیجیتال و مارکترها

4- یک ایده نو به دست آورید

در مرحله بعد باید از افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند، کمک بگیرید و ایده های مختلفی را جمع اوری کنید. سپس باید ایده های خود را جمع آوری کنید و آنها را بسنجید. از ویژگی های بازاریابی چریکی استفاده از ایده های نو است.

5- اجرا کنید

همانطور که اشاره شد، گوریلا مارکتینگ یک کار تقریباً پیچیده ای می باشد. این امر مستلزم آن است که شما و شرکایتان با هم دیگر کارتان را شروع کنید. به عنوان مثال: برای چسباندن یک پوستر در یک مکان، شما باید سبک پوستر را طراحی کنید، آن را به تعداد نیاز چاپ کنید و پوستر را در مکان های مختلف و شلوغ بچسبانید.  فقط این نکته را فراموش نکنید که شما باید کار خود را شروع کنید، از شکست نترسید، زیرا در این صورت با شکست مواجه می شوید.

بیشتر بخوانید: چگونه آمار سایت وردپرس خود را مشاهده کنیم

استراتژی ها و نکات بازاریابی چریکی

  • از پوستر و برچسب استفاده کنید: پوسترها و برچسب ها یک تاکتیک بازاریابی چریکی مقرون به صرفه می باشند. می توانید به مشتریان خود برچسب های مارک دار و زیبا ارائه دهید تا بتوانند برند شما را به دیگران نشان دهند. حتی یک راه موثرتر برای استفاده از این استراتژی، قرار دادن پوسترهای خود در مکان های عمومی مانند دیوارها، سنگ فرش ها، مجسمه ها و غیره است. علاوه بر آن شما می توانید پوسترهای خود را برروی اجسام متحرک مانند: اتومبیل، مترو و… بچسانید.
  • به افراد نمونه رایگان ارائه دهید: مردم معمولاً عاشق دریافت کالای خوب به صورت رایگان هستند. در واقع این یکی ترفند روانشناسی می باشد که فرد را وادار می‌کند تا در صورت دریافت لطف قبلی، به کسی لطفی بکند. فقط این نکته را فراموش نکنید که اگر می خواهید به مردم یک کالای رایگان بدهید، حتماً باید یک کالای ارزشمندی ارائه دهید، به گونه ای کهمردم باید پس از دریافت نمونه شما احساس خوشحالی کنند تا اثربخشی آن بیشتر باشد.
  • روی گروه های کوچکتر تمرکز کنید: یک مخاطب هدف معمولاً از چندین گروه متمایز از مشتریان تشکیل شده است. به جای اینکه سعی کنید همه آنها را با کمپین بازاریابی چریکی خود مبهوت بگیرید، سعی کنید روی بخش های کوچکتر تمرکز نمائید. این رویکرد به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های مؤثرتری ایجاد کنید که نتایج محسوسی را به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: ایمیل مارکتینگ چیست؟ | مزایا و معایب بازاریابی ایمیلی

9 مرحله برای ایجاد و ساخت یک فروشگاه اینترنتی آنلاین در سال 2022

جمع بندی: مهمترین ویژگی در بازاریابی چریکی چیست؟

اگر شما دارای کسب و کار کوچک یا بزرگ هستید و می خواهید برند خود را در ذهن مردم برجای بگذارید، بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ می تواند یک گزینه ایده آل برای شما باشد. در واقع در این نوع بازاریابی شما باید با استفاده از روش های نامتعارف و عجیب، مخاطبان خود را غافلگیر کنید.

منبع: sendpulse