You are currently viewing بازاریابی ویروسی (وایرال مارکتینگ) چیست؟؛ مثال های آن

بازاریابی ویروسی (وایرال مارکتینگ) چیست؟؛ مثال های آن


بارگذاری…

بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ یک نوع بازاریابی اینترنتی می باشد که پیام تبلیغاتی شما را از طریق دهان به دهان گسترش می دهد. در واقع اصول بازاریابی ویروسی این است که تبلیغات شما مانند یک ویروس از یک فرد به فرد دیگر سرایت کند. این استراتژی نوعی از بازاریابی مدرن است که به شما کمک می کند تا خیلی سریع برند خود را به دیگران معرفی کنید. به همین منظور ما در این مطلب قصد داریم شما را با انواع بازاریابی ویروسی و همچنین مزایای بازاریابی ویروسی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه بازاریابی ویروسی

استراتژی های بازاریابی ویروسی به سال 1995 برمی گردد زمانی که به تازگی بازاریابی دیجیتال ارائه شده بود. هدف هر کمپین بازاریابی ویروسی، ایجاد محتوای جذاب می باشد که احتمال به اشتراک گذاری و ارائه آن توسط کاربران شبکه های اجتماعی وجود دارد.

همانطور که از نامش پیداست، بازاریابی ویروسی قادر است محتوای شما را همانند ویروس در میان کاربران پخش کند تا افراد بیشتری محتوای شما را مشاهده کنند. یک مثال برای بازاریابی ویروسی این است که اگر یک شخص معروف، یک محتوا از سایت شما را در یک شبکه خاص مانند اینستاگرام و… به اشتراک بگذارد، می تواند محتوای شما را ویروسی کند و منجر به هزاران یا حتی میلیون ها بازدید شود. هر چه یک محتوا شما سریعتر و بیشتر به اشتراک گذاشته شود، احتمال ویروسی شدن آن و پخش شدن آن  بیشتر می شود.

بیشتر بخوانید: مزایای سئو: 15 دلیل که چرا کسب و کار شما به سئو نیاز دارد

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی یا همان وایرال مارکتینگ یک استراتژی بازاریابی دیجیتال است که هدف آن دستیابی به بیشترین تعداد مخاطبان از طریق شفاهی و به اشتراک گذاری اجتماعی می باشد. بازاریابی ویروسی دارای اشکال مختلفی مانند: کمپین های ایمیل ویروسی، ویدیوهای ویروسی، صفحات وب ویروسی و… می باشد که هر کدام از آنها به شما کمک می کنند تا خیلی ساده دیگران را از برند خود آگاه کنید.

بازاریابی ویروسی در ایران و جهان به اشکال مختلف انجام می شود. برای اینکه این موضوع را راحت تر درک کنید، یک مثال ساده تر برای شما بیان می کند. همه ی شما با شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک و اینستاگرام آشنایی کامل دارید. زمانی که یک پست در اینستاگرام منتشر می شود، صدها نفر آن را لایک می کنند، به اشتراک می گذارند و حتی برای دیگران ارسال می کنند. زمانی که شما هم یک پست منتشر می کنید، آن پست توسط دوستان شما لایک می شود، کامنت گذاشته می شود، دوستان شما آن را برای دوستان دیگر ارسال می کنند. در واقع پست شما همانند یک ویروس در بین کاربران مختلف می چرخد و هزاران نفر آن پست را مشاهده می کنند. این یک نمونه بازاریابی ویروسی در ایران و جهان می باشد که هم اکنون هزاران نفر از این طریق کسب و کار خود را تبلیغ می کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین سایت های تبدیل فرمت عکس و فشرده سازی تصویر آنلاین و رایگان

اصول بازاریابی ویروسی

امروزه شبکه های اجتماعی به طور قابل توجهی قدرت و پتانسیل بازاریابی دهان به دهان را به عنوان محرک های درآمد کسب و کار افزایش داده اند. در گذشته، تبلیغات دهان به دهان در چارچوب مکالمات خصوصی بین خانواده و دوستان اتفاق می‌افتاد، در صورتی که هم اکنون وایرال مارکتینگ از طریق کانال های بازاریابی دیجیتال مختلف انجام می شود که در آن کاربران با محتوای بازاریابی درگیر می شوند و آن را در پلتفرم های اجتماعی خود با دیگران به اشتراک می گذارند.

در بازاریابی ویروسی شما می توانید تنها با یک کلیک محتوای خود را در شبکه های اجتماعی مختلف در معرض دید میلیون ها کاربر قرار دهید که این موضوع قطعاً می تواند به بهبود کسب و کار شما کمک کند و باعث شود به فروش بالاتری دست پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: رازهای انتخاب رنگ در طراحی قالب وردپرس

مزایای بازاریابی ویروسی

در عصر امرور بی تردید وایرال مارکتینگ می‌ تواند یکی از مؤثرترین و سریع ترین روش ها برای انتقال پیام های خود به هزاران مخاطب می باشد. سه مزیت کلیدی این نوع بازاریابی باعث شده که این استراتژی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار شود.

1- بازاریابی ویروسی مقرون به صرفه است

یک کمپین بازاریابی ویروسی یا همان وایرال مارکتینگ ، اگر به درستی برنامه ریزی و اجرا شود می تواند مقرون به صرفه ترین روش برای انتشار پیام شما به مشتریان باشد. بازاریابی ویروسی تمام هزینه ‌های تولید معمولی مرتبط با هر کمپین بازاریابی را دارد، اما در مقایسه با روش‌های تبلیغات سنتی مانند: چاپ آگهی های تبلیغاتی، بیلبورد یا تلویزیون، از هزینه‌ های بسیار کمتری برخوردار می باشد.

بیشتر بخوانید: ایمیل مارکتینگ چیست؟ | مزایا و معایب بازاریابی ایمیلی

2- بازاریابی غیر تهاجمی است

برخی از روش های تبلیغاتی وجود دارند که ممکن است تهاجمی به نظر برسند که همین موضوع باعث می شود مخاطب به آنچه که می خواهد، دست پیدا نکند. نمونه ای از بازاریابی تهاجمی زمانی است که مخاطب قصد دارد ویدیوی یوتیوپ شما را مشاهده کند، اما قبل از ویدیو مجبور است حداقل 30 ثانیه یک تبلیغ ویدیویی را ببیند که همین موضوع باعث از دست رفتن مشتری می شود.

اما از طرفی؛ در بازاریابی ویروسی، مخاطبان محتوای شما را از طریق کانال های اجتماعی و توسط دوستان و خانواده مشاهده می کنند. این موضوع به آنها کنترل کاملی می دهد تا انتخاب کنند چه زمانی و چگونه محتوا را مشاهده کنند.

3- نمایش به میلیون ها کاربر

اگر اصول بازاریابی را به درستی رعایت کرده باشید، محتوا و تبلیغ شما می تواند توسط میلیون ها کاربر مشاهده شود. در واقع با این ترفند شما می توانید کسب و کار خود را به سادگی در معرض دید میلیون ها کاربر قرار دهید.

بیشتر بخوانید: نحوه اضافه کردن جستجوی گوگل در سایت وردپرس

مشکلات بازاریابی ویروسی

همانند هرنوع استراتژی دیگر، این نوع هم می تواند مشکلات خاص خود را داشته باشد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

– عدم ضمانت برای افزایش فروش: وایرال مارکتینگ هیچ گونه تعهدی نمی دهد که فروش شما را چندین برابر کند. در واقع اگر این استراتژی را به درستی انجام دهید، می توانید برند خود را به کاربران بیشتری معرفی کنید، اما این تعهدی برای افزایش فروش نیست.

– رشد بدون نمودار: با انجام استراتژی های بازاریابی ویروسی می توانید کسب و کار خود را گشترش دهید. شما نمی توانید آمار کاملی از رشد خود را مشاهده کنید. این اصول می تواند تغییرات ناگهانی و غیر منتظره ای در کسب و کار شما ایجاد کند.

– تهدید برند: در صورتی که در بازاریابی ویروسی ضعیف عمل کنید، ممکن است تهدیدی برای برند شما باشد.

 بیشتر بخوانید: بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ؛ 12 ابزار مهم و رایج بازاریابی دیجیتال و مارکترها

بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ چیست؟ + انواع بازاریابی پارتیزانی

پکیج محصولات مورد نیاز برای طراحی سایت های فروشگاهی – بازاریابی و چند فروشندگی

جمع بندی

وایرال مارکتینگ نوعی استراتژی بازاریابی است که باعث می شود برند شما به صورت دهان به دهان در میان کاربران بچرخد و مخاطبان بیشتری با کسب و کار شما آشنا شوند. ما در این مطلب شما را با تاریخچه وایرال مارکتینگ و مزایای آن آشنا کردیم. امیدوارم این آموزش مورد رضایت شما قرار گرفته باشد.

منبع: directiveconsulting