You are currently viewing این اقدام طلا به بازگرداندن اعتماد به پول ملی کمک می کند!

این اقدام طلا به بازگرداندن اعتماد به پول ملی کمک می کند!


یکی از اعضای صندوق مستقر در واشنگتن در پاسخ ایمیلی به سؤالات بلومبرگ گفت: «معرفی ZIG یک اقدام مهم سیاستی با چندین اقدام مکمل است. سیاست‌های اضافی در حوزه‌های سیاست پولی، مالی و نرخ ارز خواهد بود.»

کلمه زیگ مخفف طلای زیمبابوه است که در 5 آوریل معرفی شد. این اقدام ششمین تلاش این کشور آفریقای جنوبی در 15 سال گذشته است. تلاش های قبلی این کشور برای ایجاد ارز موثر در شرایط تورم بالا و سقوط پول ملی ناکام مانده است.

در تلاش های شکست خورده قبلی، بانک مرکزی ، شروع به چاپ پول برای پوشش هزینه های دولت کرد که باعث کاهش ارزش پول کشور و جایگزینی دلار به عنوان پول ملی در معاملات تجاری شد. اما این بار بانک مرکزی متعهد شده است که چاپ پول را آغاز نکند مگر اینکه پول چاپ شده با پشتوانه ذخایر باشد.

پس از راه اندازی ZIG، بانک مرکزی زیمبابوه نرخ بهره معیار خود را از 130 درصد (بالاترین نرخ بهره معیار در جهان) به 20 درصد کاهش داد. بانک مرکزی نیز روزانه نسبت زیگ به دلار را در سایت خود منتشر می کند.

واحد اطلاعات مالی بانک مرکزی با همکاری نیروی انتظامی با معامله گران غیررسمی بازار ارز که زیگ را با نرخ رسمی مبادله نمی کنند، برخورد و جریمه می کند.

Innocent Matsche، معاون بانک مرکزی در پاسخ به بلومبرگ گفت: این اقدامات به این دلیل است که ارز آنطور که باید در بازار است و شهرت خوبی ایجاد می کند، اما نیروهای بازار ارزش ZIG را تعیین می کنند. روز پنجشنبه ارزش ZIG در برابر دلار در محدوده 13.21 در هر دلار به بالاترین حد خود رسید. این مقدار 2.6 درصد بیشتر از رکورد 8 آوریل بود.

صندوق بین المللی پول تصمیم گرفت در پایان ماه ژوئن تیمی را برای تشخیص اقتصاد زیمبابوه به زیمبابوه بفرستد.

زیمبابوه از سال 1999 به دلیل عدم پرداخت بدهی های بین المللی از بازارهای جهانی قطع شده است. اما تلاش می کند مواضع بین المللی خود را بازگرداند.

منبع: اکو ایران