You are currently viewing ایران 0.3 درصد از صادرات جهانی صنایع غذایی را به خود اختصاص داده است

ایران 0.3 درصد از صادرات جهانی صنایع غذایی را به خود اختصاص داده است


به گزارش بازار، ابوالحسن خلیلی رئیس کمیسیون صنایع غذایی خانه ایران با استناد به آمارهای موجود میزان صادرات این بخش در سال 1402 را یک میلیارد و 811 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به 1401 که معادل یک میلیارد و 580 میلیون دلار است که حدود 14 درصد افزایش دارد.
خلیلی افزود: صادرات صنایع غذایی جهان در سال 2023 700 میلیارد دلار اعلام شد و نسبت صادرات صنایع غذایی ایران در سال جاری نسبت به صادرات صنایع غذایی جهان 0.3 درصد بوده است.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه صنایع غذایی 3.7 درصد از تولید ناخالص داخلی و 18 درصد از کل اشتغال صنعتی را به خود اختصاص داده است، گفت: سهم صنایع غذایی از ارزش افزوده بخش صنعت حدود 11 درصد و آن سهم صادرات 3.7 درصد از کل صادرات صنایع است. از سوی دیگر در حال حاضر 8 هزار و 300 واحد صنعتی ثبت شده در کشور با اشتغال 361 هزار نفر و تولید 40 میلیون تن فرآورده های غذایی فعال هستند.
وی همچنین میزان صادرات این بخش در سال 1402 را یک میلیارد و 811 میلیون دلار برشمرد و گفت: این رقم نسبت به سال 1401 حدود 14 درصد افزایش داشته است که معادل یک میلیارد و 580 میلیون دلار بوده است.

خلیلی با نگاهی به ظرفیت بی بدیل ایران در تولید انواع محصولات غذایی تاکید کرد: عمده اقلام صادراتی دنیا لبنیات، شیرینی و شکلات، نوشابه، گوشت و فرآورده های گوشتی و شرکت های ایرانی به ویژه در قالب برندهای حلال هستند. که متقاضیان زیادی در کشورهای مسلمان و غیر اسلامی دارند می توانند از فرصت های موجود استفاده کرده و حجم صادرات صنایع غذایی را افزایش دهند.
رئیس کمیسیون صنایع غذایی خانه ایران خاطرنشان کرد: این بخش با توجه به مزیت های نسبی در صادرات، ایجاد ارزش افزوده، اشتغالزایی بالا و توسعه فعالیت های کشاورزی می تواند نقش موثری در اقتصاد ایران داشته باشد. بنابراین باید رفع نیازهای او را در اولویت قرار دهیم.
به گفته این نماینده مجلس نمایندگان، افزایش تولید و امنیت غذایی، جلوگیری از صادرات مواد خام کشاورزی، وابستگی کم به مواد اولیه وارداتی، پایین بودن میزان سرمایه گذاری نسبت به سایر بخش های صنعتی و انحصار تولید در برخی محصولات از جمله مواردی است از جمله مزیت های این صنعت، صنعتی است که با اتکا به آنها می بایست محیط تولید و صادرات آسان تری را برای آن فراهم آورد.
خلیلی در ادامه به مهم ترین چالش های پیش روی صنایع غذایی ایران اشاره کرد. به گفته وی، فعالان صنایع غذایی ایران با نوسانات نرخ ارز و مشکلات عدیده در تامین مواد اولیه بسته بندی، افزایش قیمت تمام شده ناشی از تصمیمات ارزی کشور، دخالت دولت در قیمت گذاری، نبود شناسنامه بخش زیادی از آن مواجه هستند. از محصولات کشاورزی و اعمال محدودیت های عرضی در حوزه صادرات.
وی همچنین کمبود نقدینگی برای بهبود زیرساخت ها و خرید ماشین آلات بسته بندی جدید را چالشی جدی دانست و افزود: طولانی بودن زمان گردش سرمایه به دلیل فصلی بودن محصولات کشاورزی و افت کیفیت مواد غذایی به دلیل شرایط نامناسب حمل و نقل و نگهداری در فرآیند صادرات یک مشکل دیگر وجود دارد که هنوز نتوانسته ایم آن را حل کنیم.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)