You are currently viewing اندازه گیری تب انتظارات تورمی در فوریه 1402

اندازه گیری تب انتظارات تورمی در فوریه 1402


به گزارش اکو ایران، نسبت پول به نقدینگی یکی از ابزارهایی است که محققان اقتصادی برای بررسی میزان عدم قطعیت در کشور به آن توجه دارند. مشاهدات نشان می دهد که نسبت پول به نقدینگی از اوایل سال 1402 تا فوریه کاهش یافته است، اما از نوامبر افزایش اندکی داشته است.

به همین ترتیب، اگر شاخص نسبت پول به نقدینگی را دماسنج انتظارات تورمی فرض کنیم، به نظر می رسد که انتظارات تورمی در یازدهمین ماه سال 1402 نسبت به ابتدای سال مورد بررسی کاهش، اما نسبت به اواسط سال افزایش یافته است. فصل پاييز.

سهم پول نقدینگی؛ معیار تب اقتصادی

بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، جزئیات سیاست پولی در بهمن ماه 1402 اعلام شد که مشاهده می شود، رقم نقدینگی در یازدهمین ماه سال 1402 به حدود 7780 همات رسیده است. عموماً به مقدار پول و شبه پول در جریان جامعه نقدینگی می گویند.

شبه پول بخشی از نقدینگی است که برداشت و استفاده از آن با محدودیت های خاصی مواجه است، به عنوان مثال سپرده های مدت دار در این قسمت از نقدینگی لحاظ می شود که به جز محدودیت های برداشت، تفاوت چندانی با پول ندارد.

به طور کلی، زمانی که افراد با محدودیت‌های کمتری برای برداشت سپرده‌های خود مواجه می‌شوند، توانایی پاسخگویی آسان‌تر و انعطاف‌پذیرتر را پیدا می‌کنند. به همین ترتیب، به طور کلی، زمانی که عدم اطمینان مردم نسبت به آینده افزایش می‌یابد، مردم ترجیح می‌دهند پول خود را به شکل نقدتر نگه دارند تا با تغییر شرایط سیاسی و اقتصادی، توانایی تنظیم تصمیمات خود را داشته باشند.

از سوی دیگر، وقتی اعتماد مردم بهبود می‌یابد و تصویر واضح‌تری از آینده در ذهن آنها شکل می‌گیرد، افراد جامعه بخش کوچک‌تری از دارایی‌های خود را به صورت نقد نگه می‌دارند تا از سود حاصل از سرمایه‌گذاری سپرده‌شان استفاده کنند.

بهبود انتظارات تورمی نسبت به ابتدای سال 1402

بر اساس محاسبات، نسبت نقدینگی به کل نقدینگی در بهمن ماه 1403 برابر با 24.8 درصد بوده است. این نسبت در بهمن 1401 حدود 25.3 درصد بوده و حتی در فروردین سال گذشته به 26 درصد رسیده است.

مشاهده می شود که از فروردین 1402 تا آبان، سهم پول از شبه پول از 26 درصد به 1/24 درصد کاهش یافته است. سپس از نوامبر تا فوریه به آرامی افزایش می یابد.

برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که نسبت پول به نقدینگی یکی از مهم‌ترین و موثرترین شاخص‌ها برای بررسی انتظارات تورمی مردم در کوتاه‌مدت است. اگر این باور درست باشد، به نظر می رسد انتظارات تورمی در بهمن ماه 1402 نسبت به سال گذشته بهبود یافته است، اما از آبان ماه ممکن است تحت تأثیر اخبار سیاسی و اقتصادی روابط بین الملل افزایش یافته باشد.

در هر صورت مشاهده می شود که در یازدهمین ماه سال 1402 کل پول کشور حدود 1927 همات و حجم شبه پول 5852 همات برآورد شده است.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)