You are currently viewing انتشار 5 تلاش برای “مرکز ملی هوش مصنوعی”

انتشار 5 تلاش برای “مرکز ملی هوش مصنوعی”


به گزارش گروه دانش و فناوری، بهروز مینایی در حاشیه «اولین رویداد استفاده از هوش مصنوعی در بخش تولید برق; تحولات و نوآوری ها» در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به جزئیات سند ملی هوش مصنوعی و برنامه هفتم توسعه هوش مصنوعی، اظهار کرد: بر اساس این سند، تمامی دستگاه ها موظفند ظرف مدت 6 ماه سند خود را تهیه و ارائه می کنند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تمامی این اسناد در مرکز ملی فضای مجازی جمع‌آوری می‌شود تا نقشه‌برداری نهایی از سند هوش مصنوعی کشور درج شود.

وی با اشاره به برخی از مصوبات در این حوزه گفت: تاسیس 7 آزمایشگاه ملی مصوب شده است که از جمله آنها می توان به آزمایشگاه ملی کوانتوم، بیوتکنولوژی و مرکز ایجاد هوش مصنوعی اشاره کرد و آزمایشگاه هوش مصنوعی نیز در سال جاری راه اندازی می شود. .

مینایی با بیان اینکه معاونت علمی ریاست جمهوری این مرکز ملی هوش مصنوعی را در چند سطح مدیریت خواهد کرد، خاطرنشان کرد: در گام نخست ایجاد زیرساخت هوش مصنوعی در کشور را تسهیل می کند و زیرساخت GPU و GPU و واردات تراشه های با کیفیت بالا را ایجاد می کند. توان پردازشی در این زمینه و با هزینه کم در اختیار شرکت های خصوصی و دانش بنیان، دانشگاه ها، موسسات تحقیقاتی و مراکز تحقیقاتی هوش مصنوعی و مربیان قرار دهد.

وی ایجاد، گسترش و توسعه بسترهای اشتراک داده در کشور را از دیگر اقدامات در زمینه توسعه هوش مصنوعی برشمرد و ادامه داد: تا زمانی که داده ای وجود نداشته باشد، الگوریتم های هوش مصنوعی نمی توانند کاری انجام دهند و بر اساس مصوبات مجلس برای همه دستگاه ها ضروری است. قانون «پایداری» که تصویب شد، داده ها و اطلاعات ملی را در اختیار دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی قرار می دهد.

مینایی سومین لایه حمایتی در حوزه هوش را مقیاس گذاری عمودی هوش مصنوعی عنوان کرد و گفت: هوش مصنوعی در حوزه بهداشت و درمان، فین تک و امور بازرگانی و در حوزه امور صنعتی که به نام Digital Twin و مصنوعی است. هوش در این میان حوزه کلان داده در حوزه زبان فارسی برای اپراتورهای کشور است.

وی افزود: محققان علاقه مند به توسعه فناوری های هوش مصنوعی در لایه چهارم حمایت ما قرار می گیرند.

دبیر معاونت علمی توسعه فناوری هوش مصنوعی و رباتیک ریاست جمهوری تاکید کرد: همه این موارد باید در برنامه هفتم توسعه به ویژه توسعه هوش مصنوعی صنعتی در حوزه هایی مانند وزارت نیرو، تامین آب کشور، گرما فعال شود. انرژی و نفت به عنوان دوقلوهای دیجیتال می تواند در بهبود بهره وری تولید، انتقال و توزیع انرژی کشور موثر باشد.

مینایی افزایش بهره وری در حوزه انرژی را به معنای اقتصاد و زندگی بهتر می داند و می افزاید: توسعه هوش مصنوعی در حوزه علوم انسانی نیز دیده می شود، به گونه ای که یک دوره 3 واحدی برای همه علوم انسانی ایجاد کرده ایم. رشته های مهندسی که در مهرماه سال جاری ارائه می شود و بدین ترتیب تمامی رشته های تحصیلی با هوش مصنوعی و کاربردهای آن آشنا می شوند.

کشور توسط هوش مصنوعی در حال تغییر است

وی با تاکید بر اینکه این سند تحولات خوبی در حوزه هوش مصنوعی به همراه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: قطعا در مکان هایی که بستر داده وجود ندارد باید بسترهای داده و ایجاد بسترهای ذخیره سازی و اشتراک گذاری داده ها فراهم شود.

مینایی افزود: از سوی دیگر در نهادهایی که این بستر وجود دارد، مانند حوزه برق حرارتی، برای تجزیه و تحلیل داده ها از طریق ایجاد دریاچه داده (سکویی برای ذخیره انواع داده های خام در قالب اصلی و دست نخورده) استفاده می شود. و همچنین ایجاد Data Warehouse (ذخیره سازی داده های ساخت یافته) برای ارائه داشبوردهای خوب برای مدیران و تصمیم گیرندگان.

اعتبار برای توسعه هوش مصنوعی

دبیر تیم توسعه هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی ریاست جمهوری در خصوص اعتبارات این حوزه بیان کرد: اعتبارات خوبی برای مرکز ملی هوش مصنوعی به میزان 2.4 حمت در نظر گرفته شد که برای واردات هزینه می شود. GPU و این میزان به 5 سجاف افزایش می یابد، در حالی که احتمال می رود با مشارکت اپراتورها و بنیاد مستوفان به 10 سجاف افزایش یابد.

مینایی افزود: مرکز ملی هوش مصنوعی شایعه شده است که 20 اعتبار سجاف برای توسعه الگوریتم و هوش مصنوعی دارد اما 5 اعتبار برای این مرکز قطعی است.

وی در خصوص سرمایه گذاری بخش خصوصی گفت: برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در هوش مصنوعی، مشارکت خوبی با زیرساخت هایی که بخش دولتی در اختیار بخش خصوصی قرار داده است، ایجاد شده است.

رویداد هوش مصنوعی در ماه اکتبر

مینایی از برگزاری همایشی با عنوان IA Summit در مهرماه امسال خبر داد و گفت: سران هوش مصنوعی کشور در این همایش حضور خواهند داشت و «جایزه هوش مصنوعی» نیز اعطا می شود.

وی خاطرنشان کرد: این اقدامات نشان می دهد که بخش خصوصی و مشارکت مردمی که نخبگان کشور هستند در تولید هوش مصنوعی بسیار فعال است.

انتهای پیام

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)