You are currently viewing افزایش یک میلیون و 200 هزار تومانی حقوق کارگران از این ماه

افزایش یک میلیون و 200 هزار تومانی حقوق کارگران از این ماه


واقعیت این است که مردم ما در بخش دستمزد و حقوق به ریال حقوق می گیرند و هزینه زندگی و قیمت ها با افزایش قیمت دلار تغییر می کند.
وی افزود: توصیه ما این بود که اگر شورای عالی کار می خواهد مشکل کارگران این حوزه را با حضور همه شرکای اجتماعی حل کند، تورم و سبد معیشت و جبران خسارت و حفظ قدرت خرید را در نظر بگیرد. در تصمیم آنها برای توده مردان هنوز هم کاهش می یابد.

گلپور در مورد افزایش یا خیر حق مسکن کارگران مستثنی شده اند؟ وی می گوید: بر اساس ماده 41 قانون کار، شورای عالی کار موظف است هر ساله دستمزد کارگران را با توجه به سبد معیشتی و نرخ تورم تعیین کند. در این فضا تفاوت فاحشی در حقوق سال 1403 وجود داشت و حق مسکن تغییری نکرد و عملاً همان مبلغ 900 هزار تومان در سال گذشته اعمال شد.

وی می افزاید: در حال حاضر سوال جامعه کارگری این است که از سوی دیگر علیرغم اینکه فضای مسکن کارگری پیچیده شده است، این بخش کوچک از حق مسکن کارگری افزایش نیافته است.
رئیس مرکز عالی انجمن های صنفی کارگران کشور گفت: اگر حق مسکن کارگران 35 درصد افزایش یابد در بهترین حالت 900 هزار تومان به یک میلیون و 200 هزار تومان افزایش می یابد و تنها 300 هزار تومان به حقوق کارگران تعلق می گیرد.

رئیس مرکز عالی اصناف با تاکید بر اینکه حدود 70 تا 80 درصد دستمزد کارگران صرف مسکن می شود، گفت: توجه به مسکن در قانون کار گنجانده شده و این مطالبه ماست و ادامه دارد. دستمزد باید طبق ماده 41 قانون کار یعنی بر اساس تورم و ارزش سبد معیشتی تعیین شود. بنابراین مطالبه جامعه کارگری چیزی بیش از آن چیزی نیست که قانون تعیین کرده است.
در شرایطی که کارگران سازمان‌های قوی و قدرتمندی برای احقاق حقوق خود ندارند، رهبری وزارت کار باعث تضعیف بیشتر میلیون‌ها مزدبگیر می‌شود که آشفتگی اقتصادی و طوفان‌های تورمی اکثر آنها را به زیر خط فقر رسانده است. علاوه بر این مشکلات، اکنون با خطرات بیشتری مواجه شده اند که ناشی از رویکردهای مخرب وزارت کار است.

بر اساس گزارشی، رویکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یک سال و نیم اخیر و پس از جابجایی سرپرست به گونه ای بوده است که نارضایتی جامعه کارگری افزایش یافته و خروجی این امر این وزارتخانه نه تنها سطح زندگی کارگران را بهبود بخشیده است، بلکه در راستای اصلاحات به اصطلاح، حقوق قانونی کارگری تضعیف می شود.

از مهر ماه 1401 و حضور نمک مرتضوی به جای حجت عبدالمالکی در راس وزارت کار، می توان حدس زد که رویکرد وزیر جدید تفاوت های چشمگیری با وزیر قبلی دارد. با گذشت چند ماه از زعامت مرتضوی و در جلسات شورای عالی کار مشخص شد که این وزارتخانه برخلاف زمان حضور عبدالمالکی حاضر به پیروی از نص صریح قانون و پایبندی به اصل 41 قانون کار نبوده است. . قانون؛ مقاله ای که تناسب دستمزد کارگران و تورم را برجسته می کند. در اسفند 1401 به دلیل تورم افسارگسیخته همان سال که ناشی از لغو ارز ترجیحی و همچنین محدودیت نرخ دلار بود، دستمزد کارگران تنها 27 درصد افزایش یافت و این مشکل نشان داد. که جامعه کارگری چالش های زیادی با وزارت کار دارد.

اما مارس 1402 جنبه جدیدی از رویکرد وزارت کار برای تضعیف حقوق قانونی و صنفی کارگران را آشکار کرد. پس از جلسات متعدد شورای عالی کار و نارضایتی نمایندگان کارگران از افزایش 35 درصدی دستمزدها که منجر به خروج آنها و عدم امضای مصوبه 1403 درباره دستمزد شد، وزیر کار درباره تصمیم جدید این شورا صحبت کرد. این وزارتخانه نحوه تعیین دستمزد را تغییر دهد. مرتضوی در 7 اسفند 1402 اظهار داشت: به این نتیجه رسیده ایم که با ارسال لایحه ای به مجلس، نحوه تعیین حداقل دستمزد کارگران را به مجلس واگذار کنیم که بهترین مرجع برای تصمیم گیری در این مورد است. وی حتی در فروردین ماه امسال نیز بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد و خاطرنشان کرد: لایحه تعیین تکلیف تعیین حقوق به حوزه کارشناسی این وزارتخانه در دست بررسی است که پس از بررسی به دولت ارسال شود و در صورتی که مصوبه شورای دولت به مجلس ارسال می شود.

در نهایت اعتراضات و موضع منفی نسبت به این تصمیم وزارتخانه باعث شد رئیس جمهور در تاریخ ماندگار شود و از فرمول فعلی تعیین دستمزد در شورای عالی کار دفاع کند و این موضع سیدابراهیم رئیسی طرح وزارت کار را وتو کرد. .

اما ماجرا به همین جا ختم نشد و اخیراً وزارت کار در تلاش است تا در قالب لایحه ای تغییراتی در قانون «بیمه بیکاری» ایجاد کند. تغییراتی که از نظر این وزارتخانه اصلاحات نامیده می شود! اخیرا احمد غروی، مدیرکل روابط کار و غرامت وزارت کار در خصوص پیشنهاد کاهش مدت بیمه بیکاری و امکان مشارکت کارگران در پرداخت حق بیمه بیکاری به شرح زیر گفته است: «با توجه به پیشنهادات در ماده 5 قانون بیمه بیکاری، حق بیمه بیکاری به میزان 3 درصد از حقوقی که کارفرما پرداخت می کند پیش بینی می شود، اما خود کارگران مبلغی را که در این اصلاحیه پیشنهاد شده است پرداخت نمی کنند. مقداری سهم داشته باشد البته لایحه الحاقی در مرحله نهایی است و هنوز به تصویب هیأت وزیران نرسیده است که در صورت تصویب به مجلس معرفی خواهد شد.»

وی با تشریح جزئیات تفاهم نامه سه جانبه معاونت روابط کار معاونت کار، سازمان آموزش فنی و حرفه ای و سازمان تامین اجتماعی در خصوص بیمه بیکاری گفت: بر اساس این تفاهم نامه سه جانبه معتقدیم که کارگرانی که از بیمه بیکاری استفاده می کنند، توانمند و آموزش خواهند دید. همچنین می توان از این امتیاز برای طیف دیگری از کارگران استفاده کرد و شاهد ارتقای مهارت های کارگران برای ورود به بازار کار بود.

مدیرکل روابط و مزایای کار وزارت کار درباره تغییرات ایجاد شده در جدول مقرر پرداخت بیمه بیکاری گفت: در اصلاحیه قانون بیمه بیکاری، تغییراتی در جدول مقرر پرداخت ها اعمال شد. مدت بیمه بیکاری که هنوز نهایی نشده و باید تصویب شود «هیات وزیران می‌آیند تا ببینند سرنوشت لایحه چه می‌شود».

به گفته غروی، در این لایحه پیشنهاد شده است مدت بیمه بیکاری برای افراد متاهل به 30 ماه و برای افراد مجرد به 24 ماه کاهش یابد، اما تصویب این موضوع منوط به تصویب هیات وزیران است.

جای تعجب است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که قرار است پناهگاه کارگران باشد، اسب خود را برای تضعیف پناهگاه های قانونی نیروی کار زین کرده است. رویکرد این وزارتخانه چه در بحث تغییر قانون کار و چه در قانون بیمه بیکاری حرکتی در راستای ارزان شدن نیروی کار و مقررات زدایی را نشان می دهد. در شرایطی که کارگران سازمان‌های قوی و قدرتمندی برای احقاق حقوق خود ندارند، رهبری وزارت کار باعث تضعیف بیشتر میلیون‌ها مزدبگیر می‌شود که آشفتگی اقتصادی و طوفان‌های تورمی اکثر آنها را به زیر خط فقر رسانده است. علاوه بر این مشکلات، اکنون با خطرات، فرصت های بیشتری کشف شد که ناشی از رویکردهای مخرب وزارت کار بود.

منبع: نامه مکتوب