You are currently viewing افزایش مصرف سوخت نیروگاه ها/ آیا انرژی مورد نیاز تامین می شود؟

افزایش مصرف سوخت نیروگاه ها/ آیا انرژی مورد نیاز تامین می شود؟


نیروگاه های کشور مصرف سوخت بالایی دارند و همانطور که مشخص شد این میزان 11 درصد افزایش داشته است.

با توجه به روند صعودی رشد مصرف، دولت سیزدهم در 29 ماهه نخست امسال توانست در مجموع بالغ بر 6 میلیارد لیتر گازوئیل و نفت کوره برای جلوگیری از تعطیلی نیروگاه ها به دلیل افزایش مصرف گاز که ارزش دلاری آن است، تامین کند. برابر با 3.8 میلیارد دلار است.

سوخت نیروگاه های کشور گاز است و در صورت عدم تامین سوخت گاز (به دلیل افزایش مصرف خانوارها در فصل سرد سال)، صنایع از سوخت های جایگزین مانند گازوئیل یا نفت کوره (نفت کوره) استفاده می کنند. بنابراین یکی از موارد قابل تقدیر در کار دولت سیزدهم تامین سوخت پایدار نیروگاه ها از جمله گازوئیل و نفت کوره است.

بر اساس آمار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی دولت سیزدهم، ظرف 29 ماه از شروع به کار، فعالیت خود تامین پایدار و ذخیره سازی سوخت مورد نیاز 110 نیروگاه در کشور با ظرفیت حدود 3 میلیارد و 600 میلیون لیتر گاز نفتی و 2 میلیارد و 500 میلیون لیتر نفت کوره

البته منظور از این سوال، کاهش تولید یا کاهش تولید گاز نیست. بلکه به گفته سعید آکلی، مدیر دیسپاچ شرکت ملی گاز ایران؛ مصرف گاز کشور در سال گذشته (1402) بالغ بر 249 میلیارد متر مکعب بوده که این میزان نسبت به سال قبل (1401) 7 میلیارد متر مکعب افزایش داشته که از این میزان 79 میلیارد مترمکعب به نیروگاه ها اختصاص یافته است. از سوی دیگر در سال 1402 نسبت به سال 1401 شاهد افزایش 11 درصدی تزریق گاز طبیعی به نیروگاه ها بودیم.

بر اساس این گزارش، اگرچه تولید و تزریق گاز در نیروگاه ها بیشتر است، اما مصرف آن بر تولید پیشی گرفته و افزایش چشمگیری خواهد داشت. به همین دلیل باید سوخت مایع به نیروگاه تزریق شود تا از خاموش شدن نیروگاه جلوگیری شود. این در حالی است که مصرف نیروگاهی منجر به مصرف 2.52 میلیارد دلار گازوئیل و 1.250 میلیون دلار نفت کوره تنها برای مصرف در 29 ماهه نخست دولت سیزدهم شده است، به عبارت دیگر دولت سیزدهم ماهانه 310 میلیون دلار برای رفع عدم تعادل پرداخت می کند.

منبع:

ایرنا

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)