You are currently viewing افزایش تولید نفت/ ایران رکورد جدیدی را شکست

افزایش تولید نفت/ ایران رکورد جدیدی را شکست


اگرچه تحریم های نفتی آمریکا تولید و صادرات این کشور را با مشکلات بزرگی مواجه کرد، اما آمارها نشان می دهد که پس از تحریم ها، تولید نفت ایران هم اکنون به بالاترین حد خود رسیده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: تولید 3 میلیون و 300 هزار بشکه، بالاترین رقم تولید نفت ایران از زمان خروج آمریکا از برجام در 5 سال گذشته است.

آژانس بین المللی انرژی در تازه ترین گزارش ماهانه خود از بازار جهانی نفت، مجموع تولید نفت اوپک در چهارمین ماه سال جاری را 26 میلیون و 970 هزار بشکه در روز اعلام کرد.

مجموع تولید نفت 13 عضو اوپک در آوریل 2024 نسبت به ماه قبل 120 هزار بشکه در روز افزایش یافت. اوپک در ماه مارس 26 میلیون و 850 هزار بشکه نفت در روز تولید کرد.

بر اساس این گزارش، تولید نفت ایران در فروردین ماه امسال با 50 هزار بشکه افزایش نسبت به ماه قبل به 3.3 میلیون بشکه در روز رسید. ایران در ماه مارس 3 میلیون و 250 هزار بشکه در روز نفت تولید کرد.

تولید 3 میلیون و 300 هزار بشکه، بالاترین رقم تولید نفت ایران از زمان خروج آمریکا از برجام در 5 سال گذشته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که تولید نفت ایران در سال 2018، قبل از خروج آمریکا از برجام، 3 میلیون و 600 هزار بشکه در روز بود، در حالی که تولید نفت ایران در آوریل 2024 تنها 300 هزار بشکه در روز کمتر از این رقم بود.

نگاهی به صادرات نفت خام ایران نشان می دهد که پس از تحریم های آمریکا، بیش از 90 درصد صادرات نفت ایران به چین است.

چینی ها تقریبا تنها مشتریان نفت ایران هستند و محموله های نفتی را با تخفیف های جذاب دریافت می کنند. البته نفت ایران فقط به پالایشگاه های کوچکی می رود که خصوصی هستند.

پالایشگاه های دولتی چین مانند سینوپک، سی ان پی سی و پتروچاینا از دریافت نفت ایران خودداری می کنند تا پالایشگاه های کوچک بتوانند از نفت ارزانی که از ایران دریافت می کنند سودهای کلانی کسب کنند.

حجم صادرات نفت ایران به چین

نمودار بالا روند صادرات نفت ایران را نشان می دهد. همانطور که مشخص است، پس از خروج آمریکا از برجام، بیشتر نفت ایران به چین خواهد رفت تا این کشور با نفت ارزان و شرایط نادر و مساعد، برنده تحریم نفت ایران شود.

اگرچه ارقام مختلفی درباره امتیازات نفتی ایران به چین شنیده می شد، اما بیشتر این ارقام بین 12 تا 15 دلار بود. با فرض اینکه میانگین صادرات نفت ایران به چین طبق ادعای دولت 1.2 میلیون بشکه باشد، رقم 12 دلاری بیش از 9 میلیارد دلار است و رقم 15 دلاری تخفیف بیش از 10 میلیارد دلاری از درآمدهای نفتی این کشور است که به چین هدیه داده شده است.

این رقم هنگفت حاصل تفکری است که مدیریت می گوید با تحریم ها سر و کار داشت. تقابلی که یک برنده بزرگ به نام چین و یک بازنده بزرگتر به نام جمهوری اسلامی ایران دارد. درست در ماه هایی که غول های انرژی ماهی هایشان را از جنگ اوکراین بیرون می آوردند، این ایران بود که برای پکن ماهیگیری می کرد!

منبع:

چاپ

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)