You are currently viewing اطلاعات گوگل ادز دقیق تر است یا گوگل آنالیتیکس؟

اطلاعات گوگل ادز دقیق تر است یا گوگل آنالیتیکس؟


انتشار:
یکشنبه 2 اردیبهشت 1403

به روز رسانی:
یکشنبه 2 اردیبهشت 1403

به تفاوت بین داده های Google Ads و Google Analytics توجه کنید. اگر داده‌های این دو پلتفرم مطابقت نداشته باشند، ممکن است در آن باشد تجزیه و تحلیل کمپین های تبلیغاتی گوگل ادوردز خودت را به دردسر بیانداز شما قادر به تشخیص و رفع ایرادات نخواهید بود و در نتیجه بودجه تبلیغات را از دست خواهید داد. این مقاله توسط آفریقا برای جلوگیری از این وضعیت تا انتها بخوانید.

5 تفاوت در داده های Google Ads و Google Analytics

به طور کلی، نباید تفاوتی در داده های دریافتی از دو پلتفرم وجود داشته باشد تبلیغات گوگل و گوگل آنالیتیکس را بررسی کنید. غول فناوری گوگل به قدری باهوش و دقیق است که هرگز به کاربران و مشتریان خود اجازه اشتباه در کار با پلتفرم های خود را نمی دهد.

بنابراین اگر در بررسی داده‌های Google Ads و Google Analytics خود ناهماهنگی می‌بینید، باید در جای دیگری به دنبال مشکل باشید. گوگل در پاسخ به این سوال که چرا داده های گوگل ادز با گوگل آنالیتیکس متفاوت است؟ او به چند دلیل اشاره می کند:

1. حساب ها مرتبط نیستند

ممکن است زمان زیادی طول بکشد یک حساب Google Ads ایجاد کنید و Google Analytics شما را پاس می کند و اکنون تصمیم می گیرید آنها را متصل کنید. در این شرایط، داده‌های دو پلتفرم با هم مطابقت ندارند. بنابراین در تجزیه و تحلیل اثربخشی کمپین های تبلیغاتی مشکل خواهید داشت و نمی توانید بازده سرمایه گذاری ROI خودت رو درست حساب کن

2. پیوند چند حساب به یک نما

اگر چندین حساب Google Ads را به یک نمای Google Analytics مرتبط کنید، با مشکل مواجه خواهید شد. گزارش‌های Google Analytics داده‌های همه حساب‌های Google Ads را نشان می‌دهد. بنابراین، تجزیه و تحلیل داده ها دشوار می شود و تشخیص اثربخشی کمپین های مختلف برای شما دشوار است.

چگونه گوگل آنالیتیکس را به گوگل ادوردز متصل کنم؟

3. از فیلترها استفاده کنید

اگر از فیلترها در گزارش‌های Google Analytics استفاده می‌کنید، ممکن است برخی از داده‌ها در گزارش‌ها ظاهر نشوند. به این ترتیب، در تجزیه و تحلیل کمپین های تبلیغاتی گوگل با مشکل مواجه خواهید شد و گزارش عملکرد نادرست کمپین خواهید داشت. پس مطمئن شوید که هیچ فیلتری URL نهایی کمپین ها را ویرایش نمی کند.

4. اختلاف زمانی

داده‌هایی که هنگام گزارش‌دهی در پلتفرم Google Analytics مشاهده می‌کنید، جدیدترین داده‌های دریافت شده از پلتفرم Google Ads است. در نتیجه، ممکن است با داده‌هایی که چند وقت پیش یا بعد در Google Ads دیده‌اید یا خواهید دید متفاوت باشد.

5. محاسبات مختلف

Google Ads در مقایسه با Google Analytics محاسبات داده های متفاوتی را انجام می دهد. به همین دلیل، ممکن است تفاوت هایی را در داده های آنها مشاهده کنید. به عنوان مثال، Google Ads از تاریخ کلیک روی تبلیغ که منجر به تبدیل شده است به عنوان تاریخ تراکنش استفاده می کند. در حالی که Google Analytics از تاریخ واقعی تراکنش برای محاسبات استفاده می کند.

نرخ تبدیل چیست و چرا باید آن را جدی بگیریم؟

چرا داده های Google Ads با Google Analytics متفاوت است؟

اگر همان فعالیت تبدیل را در پلتفرم‌های Google Ads و Google Analytics دنبال کنید، داده‌ها ممکن است به دلایل مختلفی متفاوت باشند. این دلایل عبارتند از:

تفاوت در معیارهای محاسبه

در گوگل ادز، تبدیل زمانی است که کاربر روی تبلیغ کلیک می کند و سپس تبدیل می کند. این مدل محاسبه آخرین کلیک نام دارد.

برعکس، در گوگل آنالیتیکس، اعتبار به تمام کانال هایی که کاربر با آنها تعامل داشته است، داده می شود. این شامل تبلیغات در رسانه های اجتماعی، ایمیل، جستجوی ارگانیک و موارد دیگر می شود. با استفاده از مدل های مختلف تبدیل در گوگل آنالیتیکس، می توانید تصویر دقیق تری از عملکرد بازاریابی خود به دست آورید.

ردیابی تبدیل چگونه است؟

تفاوت در تاریخ معاملات

در تبلیغات گوگل، تاریخ تراکنش زمانی است که کاربر روی تبلیغی کلیک می کند که منجر به تبدیل می شود. کاربر ممکن است مدت ها پس از این کلیک و در زمان های دیگر و تحت شرایط دیگر اقدام به خرید، ثبت نام یا هر اقدام دیگری از سایت کند. با این حال، اولین کلیک روی تبلیغ، تاریخ تراکنش گوگل ادز است.

در ضمن در گوگل آنالیتیکس تاریخ واقعی تبدیل به عنوان تاریخ تراکنش گزارش می شود. این تاریخ ممکن است با تاریخی که کاربر روی تبلیغ گوگل ادوردز کلیک می کند متفاوت باشد.

تفاوت زمان نمایش اعداد

در گوگل ادز، اعداد به دست آمده از ردیابی کمپین معمولاً در عرض 3 ساعت پس از تبدیل در گزارش ها منعکس می شود. در حالی که این زمان می تواند تا 9 ساعت در گزارش های گوگل آنالیتیکس طول بکشد.

این تفاوت در زمان نمایش به این دلیل است که Google Ads داده های تبدیل را مستقیماً از سیستم خود جمع آوری می کند. در این صورت گوگل آنالیتیکس ابتدا باید داده ها را از وب سایت یا اپلیکیشن دریافت کرده و سپس پردازش کند.

تفاوت در ردیابی داده ها

در Google Ads می توانید داده های مربوط به کمپین های تبلیغاتی را برای هر حساب به طور جداگانه تجزیه و تحلیل کنید. همچنین امکان ردیابی داده ها در چندین حساب به طور همزمان وجود دارد.

برخلاف گوگل ادز، در گوگل آنالیتیکس رفتار کاربر به صورت جداگانه در سطح دارایی ردیابی می شود. یک دارایی می تواند یک وب سایت، یک برنامه یا ترکیبی از هر دو باشد.

این تفاوت در ردیابی در سطح حساب به این دلیل است که Google Ads بر اساس کمپین های تبلیغاتی کار می کند. در حالی که هسته اصلی گوگل آنالیتیکس تجربه کاربری کل وب سایت یا اپلیکیشن است.

تفاوت در محاسبه کلیک ها و جلسات

گوگل ادز و گوگل آنالیتیکس کلیک ها و جلسات را متفاوت محاسبه می کنند. هر بار که کاربر روی یک تبلیغ کلیک می کند، یک کلیک در Google Ads ثبت می شود. Session در گوگل آنالیتیکس همچنین به معنای مجموعه ای از تعاملاتی است که کاربر با برنامه یا وب سایت در یک بازه زمانی معین (معمولاً 30 دقیقه) داشته است.

تبلیغات گوگل فقط کلیک های منابع معتبر (مانند کاربران واقعی) را می شمارد. در Google Analytics، تمام تعاملات کاربر با وب سایت یا برنامه، صرف نظر از منبع، ردیابی می شود.

به عنوان مثال، اگر یک کاربر روی یک تبلیغ کلیک کند، این به عنوان یک کلیک در تبلیغات گوگل محسوب می شود. اما همین کاربر برای ثبت جلسه باید به مدت 30 دقیقه در گوگل آنالیتیکس با وب سایت تعامل داشته باشد.

چند نکته مهم

  • به یاد داشته باشید که Google Ads و Google Analytics برای اهداف مختلفی طراحی شده اند. تبلیغات گوگل برای ردیابی و بهینه سازی کمپین های تبلیغاتی است. در حالی که Google Analytics برای تجزیه و تحلیل جامع رفتار کاربر در وب سایت یا برنامه است.
  • هیچ پلتفرمی کامل نیست و گاهی هم پلتفرم گوگل ادز و گوگل آنالیتیکس با خطا مواجه می شوند.
  • بهترین راه برای استفاده از این دو پلتفرم، درک تفاوت های آنها و استفاده از آنها در کنار هم است. به این ترتیب می توانید تصویر کاملی از اثربخشی تبلیغات و بازاریابی به دست آورید.

نتیجه؛ هنگام بررسی داده ها، ماشین حساب خود را فراموش نکنید!

کار با Google Ads و Google Analytics به دانش و تجربه زیادی نیاز دارد. اگر جزئیات را نادیده بگیرید یا در تحلیل اشتباه کنید، ممکن است بودجه تبلیغاتی خود را از دست بدهید. پس ابتدا خود را به دانش و تجربه مجهز کنید و سپس مدیریت کمپین های تبلیغاتی گوگل ادوردز را آغاز کنید.

پیشنهاد ما همکاری با آژانس دیجیتال مارکتینگ آفریقا است. همکاران ما با دانش و تجربه چندین ساله خود می توانند در مدیریت هر چه بهتر کمپین های تبلیغاتی به شما کمک کنند. با ما تماس بگیرید.