You are currently viewing اسلامی: در انتخابات ریاست جمهوری «رای الکترونیکی» نداریم

اسلامی: در انتخابات ریاست جمهوری «رای الکترونیکی» نداریم


محسن اسلامی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گفت وگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم ، در خصوص برگزاری احتمالی کاملا الکترونیکی انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، اظهار داشت: در بند 116 قانون انتخابات شورای اسلامی آمده است: وزارت داخله می تواند پیشنهاد دهد که انتخابات کاملاً مکانیزه در ولسوالی های چند نفره برگزار شود. در مرحله اول دوازدهمین دوره انتخابات شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه انتخابات کاملا الکترونیکی داشتیم و در مرحله دوم به دلیل برگزاری مناسب انتخابات کاملا مکانیزه، هشت حوزه انتخابیه از جمله شهر تهران به این شکل برگزار شد.

وی با بیان اینکه برگزاری این نوع انتخابات تاثیر مثبتی داشت افزود: برای انتخابات ریاست جمهوری این موضوع را با هیات امنا مطرح کردیم و کارگروه مشترکی بین ما (وزارت کشور) و هیات امنا تشکیل شد. موضوع این بود که در قانون انتخابات ریاست جمهوری برخلاف قانون انتخابات مجلس، ماده ای مبنی بر برگزاری الکترونیکی انتخابات نداریم و به دلیل محدودیت های قانونی در انتخابات ریاست جمهوری، متاسفانه این موضوع تدوین نشد و تصویب نشد. توسط شورای نگهبان و در انتخابات ریاست جمهوری 1403 فقط نرخ برگه را می خواهیم. ما از صندوق های الکترونیکی استفاده نمی کنیم.

سخنگوی ستاد انتخابات گفت: نرخ کاغذ چاپ شده و از 4 خردادماه توزیع آن را آغاز می کنیم. تعرفه ها از امنیت بالایی برخوردار بوده و دارای طراحی اسلامی – ایرانی می باشد. نرخ های مرحله دوم در حال چاپ است تا اگر انتخابات به مرحله دوم برود مشکلی در ارائه نرخ نداشته باشیم.

اسلامی در پاسخ به این سوال که نحوه احراز هویت رای دهندگان چگونه است، گفت: احراز هویت الکترونیکی خواهد بود و برگزاری این انتخابات به صورت نیمه الکترونیکی است.

وی در خصوص مدارک مورد نیاز برای رای گیری گفت: مردم می توانند با شناسنامه و شناسنامه رای دهند و مهر شناسنامه در انتخابات امسال حذف شده و نیازی به آن نیست. مشخصات رای دهندگان در سامانه ثبت احوال ثبت می شود و دستگاه احراز هویت به صورت آنلاین این کار را انجام می دهد تا فرد دوبار رای ندهد.

انتهای پیام/+