You are currently viewing اتاق سرور چیست؟  آشنایی با مشخصات، طراحی و استانداردهای اتاق سرور

اتاق سرور چیست؟ آشنایی با مشخصات، طراحی و استانداردهای اتاق سرور


اتاق سرور مکانی است که تجهیزات مربوط به سرورها در آن ذخیره می شود. این ساده ترین تعریفی است که می توانیم برای اتاق سرور ارائه دهیم. اما احتمالا دوست دارید اطلاعات بیشتر و دقیق تری در مورد مشخصات اتاق سرور، تجهیزات این اتاق و هدف آن داشته باشید. اگر چنین است، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. هدف ما از تهیه این مقاله آشنایی با اتاق سرور است.

اتاق سرور چیست؟

سرورها یکی از مهمترین امکانات مورد استفاده در خدمات میزبانی وب می باشند. با توجه به اینکه اطلاعات مهمی در این فضا ذخیره می شود و کیفیت و کارایی سرورها نقش مهمی در عملکرد کسب و کارهای آنلاین و افرادی که از خدمات سرور و هاست استفاده می کنند ایفا می کند، سرورها در محیطی استاندارد و امن به نام اتاق سرور نگهداری می شوند. طراحی این اتاق بر اساس استانداردهای خاصی انجام شده است تا تجهیزات اتاق سرور با بالاترین بازدهی کار کنند.

شرکت هایی که در زمینه خدمات هاست و سرور فعالیت می کنند و کلیه مشاغلی که بر اساس نیاز سازمانی نیاز به سرور داخلی دارند دارای اتاق سرور می باشند. سرورها و تمامی تجهیزات سخت افزاری مربوطه در این فضا ذخیره می شوند. از مهمترین ویژگی های اتاق سرور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رعایت استانداردهای محیطی مانند ارتفاع سقف، مصالح کف و دیوار و ….
  • محدودیت های دسترسی و سیستم نظارت اتاق سرور
  • مجهز به سیستم های کنترل دما
  • مقاومت در برابر آتش سوزی و بلایای طبیعی

اتاق سرور کجا استفاده می شود؟

برای آشنایی با اتاق سرور در مرحله بعد باید ببینیم که چه سازمان ها و شرکت هایی از این فضا و برای چه منظوری استفاده می کنند:

✓ شرکت هایی که خدمات هاست و سرور ارائه می دهند

اولین گروهی که از اتاق سرور در سطح حرفه ای استفاده می کنند شرکت های هاست و سرویس های سرور هستند. این شرکت ها از اتاق سرور برای راه اندازی هاست مرکز داده و خدمات سرور اختصاصی، سرور مجازی و … استفاده می کنند. اتاق سرور این شرکت ها با بالاترین سطح استانداردهای جهانی طراحی شده است. زیرا اطلاعات هزاران نفر و سازمان در این سرورها ذخیره می شود.

✓ شرکت هایی که به سرور داخلی نیاز دارند

برخی شرکت ها و سازمان ها مانند بانک ها، بیمه ها، سازمان امور مالیاتی، آموزش و پرورش، دانشگاه ها و یا حتی فروشگاه های اینترنتی بزرگ برای نگهداری اطلاعات مهم در سرورهای داخلی، دسترسی آسان کارکنان به اطلاعات مختلف و عدم دسترسی سایر سازمان ها به شبکه اطلاعات داخلی، از اتاق آنها از سرور استفاده می کنند. البته اتاق مرکز داده این شرکت ها در حد یک اتاق سرور حرفه ای نیست اما نیاز داخلی را برطرف می کند.

آشنایی با اجزای اتاق سرور

حالا که به خوبی می دانیم اتاق سرور چیست و در کجا مورد استفاده قرار می گیرد، به سراغ معرفی تجهیزات و اجزای این اتاق می رویم!

تمامی اتاق های سرور دارای یک سری تجهیزات اولیه و امکانات مهم هستند که برای پشتیبانی از سرورها استفاده می شود. البته نمی توان گفت که همه این تجهیزات را دارند اما به طور کلی یک اتاق سرور کامل مجهز به تجهیزات زیر است:

سیستم کنترل محیطی

اولین و مهمترین تجهیزات اتاق سرور سیستم کنترل شرایط محیطی است. این سیستم ها وجود دما، رطوبت و آلودگی را در تمام قسمت های اتاق نظارت و اندازه گیری می کنند. از آنجایی که سرورها نسبت به رطوبت و شرایط محیطی کثیف حساس هستند و همچنین به دلیل دمای بالای هوا در نزدیکی سرورها، وضعیت آنها باید به طور مداوم کنترل شود. این سیستم ها به طور کامل به سیستم های اطفای حریق و سرمایش سرورها متصل هستند تا در مواقع بحران فعال شوند.

سیستم های خنک کننده

یک اتاق سرور معمولاً گرمای زیادی تولید می کند و نیاز به یک سیستم خنک کننده فعال 24/7 دارد. از آنجایی که سرورها در فاصله نزدیکی از یکدیگر قرار دارند و باید تهویه مناسبی ایجاد شود تا سرورها در اثر افزایش دما سقوط نکنند. این کار توسط سیستم خنک کننده انجام می شود. سیستم خنک کننده باید بتواند دمای اتاق را بدون افزایش رطوبت پایین نگه دارد.

سیستم اطفاء حریق

یکی از مهمترین تجهیزات اتاق سرور سیستم اطفای حریق می باشد. این سیستم برای مواقع اضطراری که احتمال آتش سوزی به دلیل افزایش دمای اتاق یا اتصال برق وجود دارد در نظر گرفته شده است و با آب کار نمی کند. این سیستم باید Novec، Inergen، FM-200 یا مشابه باشد که از آسیب رساندن به سرورها یا تجهیزات الکتریکی در سریعترین زمان ممکن بدون ایجاد رطوبت جلوگیری کند.

سیستم برق و اینترنت

همانطور که می دانید سرورها کامپیوترهای قدرتمندی هستند که باید در 24 ساعت شبانه روز روشن شوند و اینترنت پرسرعت آنها همیشه در دسترس باشد. بنابراین، طبیعتاً تجهیزات بعدی در مورد ارائه برق بدون نویز و اینترنت بدون وقفه است. اگرچه ارائه چنین چیزی در کشور ما دشوار است، اما غیر ممکن است. تمامی اتاق های سرور برای تامین برق از باتری های یو پی اس بسیار قدرتمند و برای تامین برق اینترنت از منابع اینترنتی اصلی کشور استفاده می کنند.

سیستم مدیریت کابل سرور

یکی از مهمترین قسمت های اتاق سرور کنترل و مدیریت سیستم کابل کشی سرورها می باشد. سازماندهی تعداد زیادی کابل برق، شبکه، اینترنت و غیره در اتاق سرور کار همه نیست و باید توسط یک تیم متخصص انجام شود.

قفسه ها و جعبه های ذخیره سازی سرور

سرورها و تجهیزات سخت افزاری آنها گران و حساس هستند و باید در یک محیط امن نگهداری شوند. رک ها و برج ها از رایج ترین کانتینرهای ذخیره سازی سرور هستند. معمولاً چندین سرور در یک رک ذخیره می شوند.

روتر و سوئیچ

همانطور که می دانید سرورها باید به صورت شبکه ای و متصل به یکدیگر باشند. وظیفه اتصال سرورهای ذخیره شده در رک ها بر عهده روتر و سوئیچ شبکه است. یک سوئیچ شبکه سرورها را به خودشان متصل می کند، یک روتر سرورها را به دنیای خارج متصل می کند.

سیستم های حفاظت فیزیکی

تجهیزات اتاق سرور بسیار گران و حساس هستند و باید در بالاترین سطح امنیتی نگهداری شوند. بنابراین مهم است که اتاق سرور مجهز به سیستم های حفاظت فیزیکی باشد. این اتاق باید از هر نظر ایزوله باشد و هیچکس جز مسئول به آن دسترسی نداشته باشد.

علاوه بر این موارد، استفاده از کفپوش اپوکسی، کف کاذب، سقف کاذب و دیوار کاذب، درب ضد حریق، محفظه بسته، نردبان و شبکه کابلی و سیستم های دسترسی و کنترل تردد از جمله مواردی است که ممکن است تجهیزات به حساب نیاید اما جزئی محسوب می شود. از آن آنها از اتاق سرور هستند.

قوانین استاندارد اتاق سرور

با این قسمت از مقاله و با ارائه مشخصات اتاق سرور، احتمالا متوجه شدید که این اتاق چقدر مهم است و نگهداری آن در محوطه شرکت چقدر حساس و گران است. در اغلب موارد استفاده از سرویس هایی مانند سرور مجازی و سرور اختصاصی می تواند نیاز سازمان ها را با سهولت و سرعت بسیار بیشتر برطرف کند مگر اینکه بنا به دلایل خاص و مهم تری نیاز به ایجاد سرور داخلی باشد.

در صورت نیاز به جداسازی اتاق سرور در شرکت یا دفتر، باید استانداردهای زیر رعایت شود:

  • استانداردهای محل از نظر موقعیت مکانی (عدم ایجاد مزاحمت برای واحدهای اداری یا مسکونی مجاور، داشتن کمترین خطر بلایای طبیعی، آتش سوزی و …)
  • استانداردهای زیست محیطی اتاق سرور (اندازه و اندازه اتاق سرور، وجود دیوارهای مستحکم و عایق، عایق بندی کف کافی و استانداردسازی محفظه های ذخیره سازی سرور)
  • محدودیت دسترسی به اتاق سرور (وجود سیستم های امنیتی و کلیدهای هوشمند، تنظیم پروتکل های ترافیکی با اثر انگشت یا تشخیص چهره)
  • ملاحظات سازه ای در اتاق سرور (استاندارد سازی ارتفاع سقف، ایمن سازی کف و درب های ورودی و خروجی)
  • مشاوره در مورد سیستم برق اتاق سرور (منبع برق قدرتمند یو پی اس، سیستم روشنایی اضطراری، کلید خاموش شدن اضطراری و …)
  • سیستم کنترل آب و هوا برای دمای اتاق (دستگاه های اندازه گیری دما)

مانیتورینگ اتاق سرور چگونه انجام می شود؟

مهمترین مرحله نگهداری از اتاق سرور، نظارت بر سرور است. شرایط اتاق مرکز داده باید دائما بررسی شود و باید مطمئن شویم که همه چیز به درستی کار می کند. این وظیفه بر عهده مدیر اتاق سرور می باشد. کاری که مسئول نظارت بر اتاق سرور انجام می دهد کنترل موارد زیر است:

  • هک سرورها برای کنترل تمامی عوامل مهم و حیاتی
  • بررسی سلامت و عملکرد سرورها
  • مدیریت بحران و کنترل موارد در شرایط خاص و رفع مشکلات در کمترین زمان ممکن
  • بررسی شرایط محیطی، وضعیت شبکه، اینترنت و…
  • در صورت نیاز مشکلات کاربر سرور را عیب یابی کنید

نتیجه

در این مقاله با اتاق سرور، تجهیزات و استانداردهای راه اندازی آن آشنا شدیم. به نظر شما با وجود این همه تجهیزات و پروتکل های گران قیمت و مسائل مربوط به تعمیر و نگهداری، آیا بهتر نیست به جای داشتن یک اتاق سرور با امکانات بهتر و حرفه ای تر و تجربه بالاتر، راه اندازی مرکز داده را به شرکت های خدمات میزبانی و میزبانی وب بسپارید. آیا آنها پیشینه ای دارند؟

در Server.ir سرورهایی داریم که مختص سازمان ها و کسب و کارها هستند. این سرورها سرعت و امنیت بالایی دارند و مقرون به صرفه هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات هاست و سرور ما با کارشناسان فروش ما برای راهنمایی تماس بگیرید.