You are currently viewing آیا صادرات/تولید گوشت، مرغ و تخم مرغ افزایش می یابد؟

آیا صادرات/تولید گوشت، مرغ و تخم مرغ افزایش می یابد؟


محمدابراهیم حسن نژاد، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: ظرفیت خوبی برای تولید پروتئین های مورد نیاز کشور از جمله شیر و لبنیات، گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ است. وی با بیان اینکه کشور در زمینه تولید شیر و فرآورده های لبنی به خودکفایی رسیده است و تمامی نیازهای خانوار در این زمینه توسط دامداران کشور تامین و در اختیار مردم قرار می گیرد، تصریح کرد: در حال حاضر در این زمینه به مردم نیاز داریم.

وی افزود: حدود 11.5 میلیون تن تولید شیر در کشور داریم که بیشتر آن در بنگاه های صنعتی و بخشی در بنگاه های سنتی و روستایی تولید می شود. این شیر در کارخانه ها فرآوری شده و به سایر محصولات لبنی تبدیل می شود.

صادرات بیش از 100 هزار تن پنیر و کره در سال گذشته

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در یک برنامه تلویزیونی گفت: سال گذشته بیش از 185 هزار تن شیر خام تولید کردیم و 95 هزار تن از آن به سایر نقاط جهان صادر شد. همچنین بالغ بر 95 هزار تن پنیر و 13 هزار تن کره صادر کردیم. در واقع می توان گفت اگر لبنیات را به شیر تبدیل کنیم، سال گذشته حدود 2 میلیون تن شیر صادر کرده ایم.

صادرات بیش از 4000 تن مرغ در سال جاری

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به وضعیت تولید گوشت مرغ در کشور اشاره کرد و گفت: بیش از 18 هزار و 300 واحد مرغداری در زمینه تولید گوشت سفید فعال هستند. ما سالانه حدود 2600000 تن گوشت مرغ سفید تولید می کنیم. با تلاش تولیدکنندگان و میزان جوجه ریزی در سال 1402 بیش از یک میلیارد و 560 میلیون واحد پرنده جوجه ریزی شده تولید شد که نسبت به سال های گذشته افزایش چشمگیری داشته است. امسال طرح تولید 1403 خودکفایی در گوشت سفید است و در برنامه این است که علاوه بر تامین نیاز مردم، تمامی ذخایر استراتژیک از تولید داخل تامین شود.

حسن نژاد همچنین گفت: در خصوص صادرات مازاد تولید نیز برنامه داریم که از ابتدای سال با جوجه ریزی و تولید انجام شد، صادرات گوشت سفید آغاز شد و در سال 1403 بیش از 4000 تن مرغ صادر شد. .

صادرات 130 هزار تنی تخم مرغ در سال گذشته

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تخم مرغ بیش از نیاز کشور تولید می شود، گفت: سال گذشته حدود یک هزار و 130 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید شد که حدود 139 هزار تن آن به کشور صادر شد. کشورهای همسایه . برنامه ریزی برای سال 1403 در حوزه تخم مرغ صادرات 160 هزار تنی این محصول است.

به گفته وی، علاوه بر تامین نیاز یک میلیون و 250 هزار تنی تخم مرغ داخلی، مابقی صادر می شود.

ما به اندازه نیاز کشور گوشت قرمز تولید نمی کنیم

این مسئول در وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت: میزان تولید گوشت قرمز حدود 900 هزار تن است. گوشت قرمز به اندازه نیاز کشور تولید نمی شود و بخشی از نیاز از طریق واردات تامین می شود. 140 تا 150 هزار تن گوشت قرمز نیاز داریم که سال گذشته بخشی از نیاز آن از خارج تامین شد. البته در 40 سال گذشته چون نیاز ما به گوشت در صنعت و فرآوری زیاد بوده است، بخشی از گوشت صنعتی را وارد کشور کرده ایم و همیشه به ویژه به صورت منجمد وارد کرده ایم.

وی گفت: امسال برای افزایش تولید گوشت قرمز برنامه ریزی کرده ایم زیرا معتقدیم این بخش ظرفیت خوداتکایی را دارد. در واقع برنامه ۱۴۰۳ برای گوشت قرمز مشابه سایر تولیدات دامی معیشتی است.

منبع:

ایسنا

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)