You are currently viewing آنچه باید در مورد شنا در دوران بارداری بدانید؟

آنچه باید در مورد شنا در دوران بارداری بدانید؟


شنا در دوران بارداری یکی از مفیدترین و بی خطرترین ورزش ها برای زنان باردار به حساب می آید. این فعالیت به بهبود سلامت قلب و عروق، تقویت عضلات، کاهش تورم و درد مفاصل کمک می کند. از سوی دیگر، شنا و ورزش های گروهی با بهبود خلق و خو و کیفیت خواب می توانند خطرات بارداری را کاهش دهند. در این مقاله ضمن اشاره به مزایا و روش های جدید ورزش های آبی برای بانوان، به محدودیت ها و مشکلاتی که برای خانم ها به وجود می آید نیز اشاره می کنیم. اما به دلیل حساسیت بالای بارداری، مانند هر نوع فعالیت بدنی دیگری، مشورت با پزشک و تصمیم گیری برای شنا در دوره های مختلف بارداری ضروری است.

به عنوان یک فرد باردار، هر بار که با برخی از اطرافیان خود صحبت می کنید، ممکن است به شما بگویند که شنا نکنید و چون رژیم های غذایی خاصی را پیشنهاد می کنند، شما را نیز از انجام آن منع می کنند. اما همانطور که احتمالاً تجربه کرده اید، در مواجهه با فهرست رو به رشد کارهایی که نباید در دوران بارداری انجام دهید، ممکن است احساس کنید که هیچ چیز لذت بخشی برای شما و فرزند متولد نشده تان در دوران بارداری بی خطر نخواهد بود.

اما می دانید که برای حفظ سلامت خود و فرزندتان، علاوه بر رعایت رژیم غذایی سالم، باید خوب بخوابید و ورزش کنید. تعیین اینکه چقدر مجاز به انجام هر ورزش هستید و چه نوع کاری می تواند در ابتدا پیچیده به نظر برسد، اما در نهایت تصمیم در مورد فعالیت های بارداری به عهده شماست. ما اطلاعاتی را بر اساس آخرین تحقیقات و مطالعات در مورد اثرات شنا بر بارداری گردآوری کرده ایم که می تواند به شما در تصمیم گیری در مورد شنا کمک کند.

البته باز هم تاکید می کنیم که همیشه بهتر است در مورد شرایط خاص خود با پزشک خود صحبت کنید زیرا هیچ توصیه ای کامل نیست و جایگزین مشاوره با پزشک نمی شود.

سوال مهم در اینجا این است که آیا شنا بی خطر است؟ اگر بخواهیم در یک کلمه به طور کلی پاسخ دهیم، بله.

آیا شنا در دوران بارداری بی خطر است؟

طبق گفته کالج آمریکایی زنان و زایمان، شنا یکی از ایمن ترین ورزش ها در دوران بارداری است. البته ذکر این نکته ضروری است که اسکی روی آب و غواصی در دریا همانند شنا در استخر نیست و با توجه به افزایش خطرات مختلف احتمال آسیب برای زنان باردار بسیار بیشتر است و این دانشکده باعث تشویق زنان می شود. برای انجام این حرکات

جالب اینجاست که شنا حتی یک نوع ورزش تایید شده در طی لقاح آزمایشگاهی (IVF) است زیرا شنا اگرچه استرس زا نیست، فوایدی برای افزایش سلامتی دارد. اگر نگران از دست دادن استقامت و قدرت عضلانی خود در طول IVF به دلیل محدودیت های فعالیت هستید، شنا راهی مطمئن برای حفظ سطح تناسب اندام فعلی شما است. شنا یک ورزش کم خطر است که با تقویت عضلات قلب و ریه به افزایش ظرفیت هوازی شما کمک می کند. با تمرکز بر تمرینات تقویت کننده هسته که شکم شما را نمی پیچد، می توانید تمرین شنای ایمن خود را حتی تا اواخر بارداری ادامه دهید.

مراقبت های بارداری را در هنگام شنا رعایت کنید

هنگام انتخاب یک محیط شنا، مهم است که فقط در مناطقی شنا کنید که از نظر ایمنی از قبل غربالگری شده اند. به یاد داشته باشید که در دوران بارداری استقامت شما کاهش می یابد و ممکن است زودتر از زمان های دیگر خسته شوید. بنابراین اگر احساس ناراحتی می کنید، سریع شنا را متوقف کنید.

اگر در ساحل شنا می کنید، قبل از شنا، شرایط آب و هوای منطقه را بررسی کنید و مراقب جزر و مد، ناهمواری آب و هرگونه گزارش باکتری در آب باشید.

دمای آب بسیار مهم است. توجه داشته باشید که در دوران بارداری باید از شنا در آب خیلی گرم یا خیلی سرد خودداری کنید. زیرا می تواند دمای بدن شما را افزایش دهد. در طول رشد کودک دمای بدن زنان باردار نباید بیشتر از 39 درجه سانتیگراد باشد. استفاده از جکوزی، چشمه های آب گرم یا حتی حمام های بسیار آب گرم گزینه مناسبی برای آرامش در دوران بارداری نیست و باید محدود شود یا به طور کلی از آن اجتناب شود.

به خصوص در سه ماهه اول بارداری، با غوطه ور شدن در آب داغ، دمای بدن افزایش می یابد و می تواند منجر به ناهنجاری در هنگام زایمان یا سقط جنین شود، پس حتما این توصیه را جدی بگیرید. همین امر در مورد دمای سرد نیز صدق می‌کند و شنا کردن در دریاچه‌ها، اقیانوس‌ها یا استخرها در هوای سرد می‌تواند بدن را دچار شوک کند یا منجر به بیماری شود که می‌تواند برای نوزاد در حال رشد بسیار خطرناک باشد.

میزان مجاز شنا در دوران بارداری

در بین ورزش های مختلف، ورزش های آبی و شنا در دوران بارداری ایده خوبی است زیرا خطر افتادن در استخر کمتر است و همچنین آب دردهای دوران بارداری را تسکین می دهد، اما مانند هر چیز خوبی، زیاده روی در آن می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد.

در نظر بگیرید که هر جلسه شنا را حدود 30 دقیقه نگه دارید و آنها را به 3 تا 5 بار در هفته محدود کنید. اگر تازه وارد شنا هستید، از یک مربی باتجربه بخواهید که به شما کمک کند تا یک روال ایمن برای بهبود تناسب اندام خود داشته باشید. این می تواند از هرگونه آسیب یا ناراحتی در هنگام شنا جلوگیری کند.

اقدامات احتیاطی برای شنا در دوران بارداری

شنای بیش از حد در دوران بارداری، مانند همه ورزش ها، اگر با احتیاط انجام نشود، می تواند خطرناک باشد. اگر حالت تهوع، ترشحات واژن، خونریزی یا درد شکم و لگن دارید، یا اگر بیش از حد گرم هستید، باید شنا را متوقف کنید و در صورت تداوم به پزشک مراجعه کنید.

تاثیر کلر بر زنان باردار

اگر نگران شنا کردن در استخرهای اجتماعی یا سایر محیط‌هایی هستید که از کلر برای تمیز کردن استفاده می‌کنند، باید بدانید که یک مطالعه در سال 2010 هیچ پیامد منفی یا خال مادرزادی مرتبط با کلر یا مواد شیمیایی تمیزکننده را نشان نداد. در استخرها مشاهده نمی شود. بر اساس این مطالعه، زنانی که در سه ماهه اول و میانی بارداری خود در استخر شنا می کردند، در مقایسه با سایر افرادی که ورزش نمی کردند، خطر زایمان زودرس یا نقص های مادرزادی کمتری داشتند.

مطالعات در مورد مواجهه طولانی مدت جنین در معرض محصولات ضد عفونی کننده آب در استخرها ادامه دارد و هنوز نگرانی های زیادی وجود دارد که داده های طولانی مدت بیشتری مورد نیاز است و آنچه می توان با اطمینان در مورد عدم آسیب به جنین از کلر کوتاه مدت گفت. شنای ترم

فواید شنا در دوران بارداری چیست؟

به طور کلی ورزش در دوران بارداری توصیه می شود زیرا بدن را برای سختی های زایمان آماده می کند. علاوه بر فواید کلی فعالیت بدنی، در اینجا دلایلی وجود دارد که ممکن است بخواهید شنا در دوران بارداری را امتحان کنید:

شنا یک ورزش کم تاثیر و کم خطر است، بنابراین استخوان ها و مفاصل شما به خاطر آن از شما تشکر خواهند کرد. به یاد داشته باشید که قرار گرفتن در آب باعث کاهش فشار بدن به دلیل وزن اضافی بارداری می شود و احساس سبکی بیشتری خواهید داشت.

شنا و خواب بهتر! مانند بسیاری دیگر از ورزش های هوازی، ساعت ها گذراندن در استخر باعث خواب بهتر می شود. از آنجایی که خواب در دوران بارداری دشوار و گاهی سخت خواهد بود، نباید از این مزیت شنا غافل شد.

آب درمانی روشی عالی برای تسکین درد است، به خصوص در دوران بارداری که به دلیل افزایش وزن در قسمت های مختلف بدن دچار تورم و ناراحتی می شوید. حتی در هنگام زایمان طبیعی، استفاده از وان یا حوض آب یک راه آرامش بخش برای تسکین دردهای احتمالی در نظر گرفته می شود و به همین دلیل زایمان در آب به عنوان یکی از بهترین روش های زایمان طبیعی شناخته می شود.

فواید شنا برای جنین

شنا به رشد و بهبود سیستم عصبی جنین کمک می کند. در آزمایش شنای معتبر موش باردار، تغییرات مثبت در رشد مغز جنین او ثبت شد. این مطالعه نشان داد که شنا در دوران بارداری می تواند از نوزادان در برابر هیپوکسی-ایسکمی (که یک مشکل عصبی است) محافظت کند.

نکاتی برای شنا در دوران بارداری

شنا به طور کلی در سه ماهه اول بارداری بی خطر است. بنابراین، هنگامی که به نقطه امن بارداری رسیدید، نگران توقف آن نباشید. اگر تصمیم دارید شنا را به عنوان ورزش اصلی خود در دوران بارداری انتخاب کنید، در اینجا چند نکته برای لذت بردن از آن و تا حد امکان ایمن کردن آن وجود دارد:

  1. لباس شنای کشسان مناسب را پیدا کنید. با افزایش سن، اندازه و شکل بدن شما به طور طبیعی تغییر می کند. تلاش برای تن دادن به لباس‌های تنگ یا شنا کردن با لباس‌های تنگ که اجازه حرکت زیاد را نمی‌دهند، جالب یا راحت نخواهد بود. بنابراین به خرید یک مایو جدید فکر کنید.
  2. مراقب پاهای خود در استخر باشید! قسمت های ورودی و خروجی محیط آب ممکن است لغزنده باشد. با احتیاط راه بروید تا زمین نخورید و در رختکن استخر مراقب باشید.
  3. برای جلوگیری از سوختگی هنگام شنا در استخر روباز از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 30 استفاده کنید. باید به طور مکرر از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و از شنا کردن زیر نور مستقیم خورشید بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر خودداری کنید.
  4. مقدار زیادی آب بنوشید و هیدراته بمانید. حتی اگر احساس تشنگی نکنید، باز هم ممکن است کم آب باشید. احساس خنکی آب می تواند احساس خوبی در شما ایجاد کند، اما مهم است که برای نوشیدن آب استراحت کنید. همچنین از مصرف نوشیدنی های الکلی یا کافئین دار که باعث کم آبی بدن می شود خودداری کنید.
  5. همیشه با شخص دیگری شنا کنید و اگر در منطقه ای بدون غریق شنا می کنید یک دوست همراه داشته باشید و اگر شناگر مبتدی هستید مطمئن شوید که زیر نظر بهترین مربی باتجربه شنا هستید.

نتیجه

اگرچه ممکن است در دوران بارداری احساس کنید که نمی توانید کاری انجام دهید (یا حتی غذا بخورید)، اما از پزشک خود برای شنا در اطراف استخر اجازه بگیرید.

شنا به طور کلی به عنوان یک ورزش بی خطر در دوران بارداری در ماه های اولیه در نظر گرفته می شود، بنابراین اگر به آن علاقه دارید، قطعا ارزش امتحان کردن را دارد. توصیه می کنیم قبل از برنامه ریزی برای نوع زایمان با پزشک خود مشورت کنید، زیرا این نوع زایمان می تواند تجربه خوبی برای بسیاری از زنان باشد.

شنا یکی از بهترین انواع فعالیت بدنی با کمترین آسیب و خطر در دوران بارداری است. شنا نه تنها درد عضلات و مفاصل در دوران بارداری را کاهش می دهد، بلکه فواید دیگری مانند بهبود خواب و حفظ تناسب اندام نیز دارد.

مهم ترین نکاتی که در هنگام شنا باید به آن توجه کرد پرهیز از شنا در آب بسیار سرد یا گرم، انتخاب استخرهای شنا برای خانم ها که از نظر بهداشتی تمیز باشد و پرهیز از حرکات ناگهانی مانند شیرجه رفتن یا حرکات شدید که می تواند به جنین آسیب خطرناکی بزند، می باشد.

یادآوری این نکته مهم است که اگرچه شنا به طور کلی یک ورزش بی خطر در دوران بارداری در نظر گرفته می شود، اما ممکن است برای زنانی که دارای شرایط پزشکی خاصی (مانند استراحت در بستر) یا محدودیت فعالیت به دلیل عوارض بارداری هستند، تایید نشود. همیشه بهترین کار این است که در مورد وضعیت خاص خود با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر در حال تغییر برنامه تمرینی معمول خود هستید یا شرایط پزشکی/مرتبط با بارداری دارید.