You are currently viewing آموزش کار با افزونه ایفرم؛ نحوه راه اندازی و تنظیمات فرم ساز eform

آموزش کار با افزونه ایفرم؛ نحوه راه اندازی و تنظیمات فرم ساز eform


افزونه ایفرم یک افزونه پلاگین فرم ساز پیشرفته وردپرس است که به شما این امکان را می‌دهد تا فرم‌های تماس، فرم‌های سفارش، فرم‌های نظرسنجی و هر نوع دیگر از فرم‌های بازاریابی یا جمع‌آوری داده‌ها را به راحتی ایجاد و در سایت خود اضافه کنید. این همراه با بسیاری از ویژگی‌ها و گزینه‌های پیشرفته ارائه می‌شود که می‌توانید از آن‌ها برای سفارشی کردن فرم‌های خود مطابق با نیاز خود استفاده کنید. پلاگین ایفرم همچنین دارای یک ویرایشگر فرم با کاربری ساده است که در آن می‌توانید عناصری مانند چک‌باکس‌ها، دکمه‌های رادیویی یا جعبه‌ها را انتخاب تا فرم‌های مورد‌نظر خود را سریعتر ایجاد کنید. اگر شما هم در سایت خود از این افزونه در حال استفاده کردن هستید و با بخش‌های مختلف آن آشنایی ندارید به شما پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را تا انتها مشاهده کنید، زیرا قصد داریم شما را با آموزش کار با افزونه ایفرم، آموزش نصب افزونه ایفرم و همچنین نحوه کار با افزونه Eform آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

امکانات و قابلیت‌های افزونه Eform

قبل از اینکه بخواهیم وارد بحث آموزش افزونه فرم ساز ایفرم شویم، بهتر است با قابلیت‌ها و امکانات این افزونه آشنایی کسب کنید. همراه ما باشید.

  • سیستم امتیازدهی و رتبه‌‌بندی: می‌توانید امتیازات و رتبه‌‌هایی را به کاربران خود بر اساس مطالب ارسالی آن‌ها اختصاص دهید. این کار بسیار ساده و سریع انجام می‌شود. سیستم به صورت خودکار نمره کل را برای هر کاربر نیز ایجاد می‌کند. همچنین می‌‌توانید به کاربران اجازه دهید این نتایج را از پورتال خود مشاهده کنند. بر اساس این امتیازات، بسته به رتبه‌ای که آن فرد در یک دسته خاص به‌دست آورده است، می‌توانند به آنها عناوین مختلفی اختصاص دهند.
  • منطق شرطی چند معیاره: ایفرم به شما این امکان را می‌دهد تا از چندین معیار برای نمایش یا پنهان کردن فیلدهای فرم به صورت مشروط استفاده کنید. شما می‌توانید این کار را با ایجاد یک “قانون” برای فرم خود انجام دهید و سپس منطقی را تنظیم کنید که در آن فیلدهای خاص بر اساس شرایطی که مطابقت دارند نشان داده یا پنهان شوند.
  • پذیرش وبلاگ مهمان از هر کسی: این افزونه یک راه ساده برای انتشار پست‌ها در سایت شما ارائه می‌دهد. در واقع به شما کمک می‌کند که ارسالی از افرادی را بپذیرید که به بخش مدیریت سایت شما دسترسی ندارند.
  • محاسبه پرداخت و هزینه: افزونه ایفرم تمام ویژگی‌هایی را دارد که برای ایجاد یک فرم پرداخت مدرن به آن نیاز دارید. همچنین از فروشگاه ساز ووکامرس و انواع درگاه‌های پرداخت انلاین پشتیبانی می‌کند.
  • آپلود کننده فایل هوشمند و ایمن: آپلود کننده فایل برای فرم ساز ایفرم کاملاً ایمن است و دارای یک الگوریتم داخلی است که به شما اجازه نمی‌دهد فایل‌های بالقوه مضر یا خطرناک را ارسال کنید.
  • فرم‌های چند‌صفحه‌ای: فرم‌های چند‌صفحه‌ای برای ارسال فرم های طولانی و پیچیده عالی هستند. این‌ها پر کردن فرم را برای کاربران شما آسان‌تر می‌کند، زیرا می‌توانند صفحات مختلف را به راحتی طی کنند. می‌توانید یک فرم را به چند مرحله تقسیم و فرآیند را برای بازدیدکنندگان سایت خود کاربر پسندتر کنید. از فرم‌های چندمرحله ای می‌توانید برای ساخت فرم‌های استخدام، بازاریابی و… استفاده کنید.
  • تجزیه و تحلیل گزارش‌ها و آمار: این افزونه با گزارش‌ها و نمودارهای تجزیه و تحلیل دقیق ارائه می‌شود که به شما در تجزیه و تحلیل عملکرد فرم خود کمک می‌کند.
  • تایمر و کرونومتر: می‌توانید انتخاب کنید که ویژگی تایمر در فرم نمایش داده شود و نشان می‌دهد که چقدر زمان برای پر کردن آن فرم باقی مانده است.
  • اعلان ایمیل های خودکار: می‌توانید اعلان‌های ایمیل خودکار را پس از ارسال به کاربران ارسال کنید.
  • ادغام با گوگل آنالیتیکس: افزونه به خوبی باگوگل آنالیتیکس یکپارچه شده است، بنابراین شما می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد کاربرانی که فرم شما را پر کرده‌اند، پیگیری کنید.

آموزش پلاگین فرم ساز ای فرم

تا اینجای مطلب شما را با قابلیت‌ها و امکانات افزونه ایفرم آشنا کردیم، حال در ادامه مطلب قصد داریم بخش‌های مختلف این افزونه را به شما عزیزان آموزش دهیم. با آموزش افزونه eform با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: آموزش افزودن کیف پول به سایت وردپرسی 

1- آموزش نصب افزونه ایفرم

در اولین قدم باید افزونه را خریداری کنید. پس از خرید یک فایل فشرده شده در اختیار شما قرار داده می‌شود که می‌توانید از طریق 2 روش آن را در سایت خود نصب و فعال کنید.

روش اول؛ از طریق پیشخوان وردپرس است. برای این‌کار وارد پنل مدیریتی خود شده و سپس از بخش “افزونه‌ها” روی گزینه “افزودن” کلیک کنید. سپس روی دکمه “افزودن جدید” کلیک کنید و فایل افزونه را بارگذاری کنید. پس از آپلود شدن فایل، آن را نصب و فعال کنید.

روش دوم؛ از طریق هاست است. اگر به دلایلی نتوانستید فایل اصلی افزونه را از طریق پنل مدیریتی خود آپلود کنید، همچنان می‌توانید از طریق FTP آن را نصب کیند. برای انجام اینکار وارد کنترل پنل هاست خود شده و سپس به روت هاست خود یعنی publiv-html مراجعه کنید. سپس مسیر /wp-content/plugins/ را طی کنید. حال افزونه را در این پوشه آپلود و از حالت فشرده خارج کنید. پس از آن وارد پنل وردپرس خود شوید و سپس از بخش “افزونه‌ها” روی “افزونه‌های نصب‌شده” کلیک کنید. سپس افزونه ایفرم را پیدا و آن را فعال کنید.

همچنین شما می‌توانید از طریق لینک “چگونه در وردپرس افزونه اضافه کنیم؟ راه های نصب پلاگین در وردپرس” نحوه نصب افزونه را به صورت کامل مشاهده کنید.

2- آموزش کار با سازنده افزونه ایفرم

– ایجاد فرم محدود با رمز عبور

با کمک این افزونه یک فرم محدود شده با رمز عبور ایجاد کنید.

1: رمز عبور را در صفحه فرم فعال کنید

ساده‌ترین کار این است که یک رمز عبور را در خود صفحه فرم فعال کنید. شما می‌توانید از بلوک یا کدهای کوتاه گوتنبرگ برای انتشار فرمی در صفحه یا پست خود استفاده کنید.

حال باید صفحه پست خود، بهDocument  بروید و visibility را روی Password Protected تنظیم کنید.

2: استفاده از منطق شرطی در فرم

در این روش، از منطق شرطی ایفرم می‌توانید برای مخفی کردن تمام قسمت‌های فرم به جز فیلد رمز عبور استفاده کنید. زمانی که کاربر رمز عبور خود را وارد می‌کند، اگر با شرایط شما مطابقت داشته باشد، بقیه فیلدهای فرم به کاربر نمایش داده می‌شود.

ابتدا یک فیلد رمز عبور را در فرم وارد کنید. آن را ضروری کرده و شناسه (O0) را در تصویر یادداشت کنید.

اکنون بسته به نیاز خود، به افزودن صفحات دیگر یا ظروف دیگر ادامه دهید. مفهوم این است که شما می‌توانید منطق شرطی را به تمام صفحات و کانتینرهای دیگری که قصد داریم مخفی کنید، اضافه کنید تا زمانی که رمز عبور مطابقت داشته باشد. در مثال زیر یک صفحه دیگر اضافه و منطق شرطی آن را تنظیم می‌کنیم.

مانند تصویر بالا به تنظیمات صفحه بروید و منطق شرطی را فعال کنید. وضعیت اولیه را روی مخفی و وضعیت را به نشان داده شده تغییر دهید. در قسمت‌های شرطی، عنصر O0 را اضافه و این مقدار را روی رمز عبور دلخواه خود قرار دهید.

در نهایت مسیر CONFIG > FORM SETTINGS > PROGRESS BUTTONS را طی کرده و همان منطق شرطی را برای دکمه ارسال داشته باشید. به صورت مشابه، منطق شرطی مشابهی را برای سایر صفحات یا عناصر فرم خود اضافه و سپس فرم محافظت شده با رمز عبور شما آماده انتشار خواهد بود.

– افزودن عناصر با استفاده از میانبر صفحه کلید

یکی از ویژگی‌های مخفی‌سازی فرم‌ساز ایفرم، مدیریت عناصر با استفاده از کلیدهای میانبر صفحه کلید است. هنگامی که در صفحه فرم ساز افزونه هستید، به میانبرهای صفحه کلید زیر دسترسی خواهید داشت:

بیشتر بخوانید: گیمیفیکیشن چیست؟ کاربرد Gamification در بازاریابی دیجیتال 

– غیرفعال کردن میانبر صفحه کلید

همانطور که لیست نشان می‌دهد، می توانید با ترکیب کلیدهای Ctrl/⌘ + h میانبرهای صفحه کلید را تغییر دهید. وضعیت میانبر صفحه کلید در مرورگر شما برای همه فرم‌ها باقی می‌ماند. بنابراین لازم نیست هر بار که وارد ادمین وردپرس می‌شوید آن را فعال یا غیرفعال کنید.

– دکمه رادیو و چک باکس را وارد کنید

این یکی از ویژگی‌های درخواست شده از طرف بسیاری از مشتریان بوده است. به همین دلیل در افزونه گزینه‌ای به عناصر رادیویی و چک باکس اضافه شده تا آنها را به صورت دکمه یا بلوک نمایش دهید.

برای فعالسازی، کافیست یک عنصر رادیویی یا چک باکس اضافه کنید، به تنظیمات بروید و Appear as blocks را فعال کنید.

3- بخش گوتنبرگ افزونه ایفرم

– با استفاده از بلوک گوتنبرگ فرم ورود ایجاد کنید

ایفرم از نمایش یک فرم ورود با مضمون زیبا برای وب‌سایت شما پشتیبانی می‌کند. این را می‌توان با استفاده از بلوک گوتنبرگ در هر صفحه‌ای درج کرد. برای انجام این‌کار کافیست روی افزودن بلوک کلیک کرده و Login را جستجو کنید.

با این کار فرم لاگین مورد نیاز در صفحه شما وارد می‌شود. به سادگی آن را منتشر تا یک فرم ورود به سیستم برای کاربرانی که وارد نشده‌اند نشان داده شود.

فرم ورود دارای ویژگی‌های زیر است که می‌تواند از طریق تنظیمات بالا سفارشی کنید:

  • Login Form Theme: شما می‌توانید هر موضوعی را که توسط ایفرم پشتیبانی می‌شود را انتخاب کنید.
  • Redirect To: آدرسی که کاربر پس از ورود به سیستم منتقل می‌شود.
  • Show Registration: می‌توانید از یک آدرس صفحه با فرم ثبت نام منتشر شده ایفرم نیز استفاده کنید.
  • Show Forgot Password: نمایش رمز عبور فراموش شده، اگر فعال باشد، دکمه نمایش رمز عبور فراموش شده نشان داده می‌شود.
  • Form Heading: عنوان فرم ورود برای غیرفعال کردن این گزینه خالی بگذارید.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت گردونه شانس آنلاین در وردپرس 

– اضافه کردن پاپ آپ در گوتنبرگ

افزونه ایفرم همراه با بلوک‌های گوتنبرگ ارائه می‌شود. برای اضافه کردن پنجره پاپ‌آپ به پست خود، کافی است روی دکمه افزودن بلوک کلیک کرده و eForm را جستجو کنید. سپس روی فرم پاپ آپ ایفرم کلیک کنید.

– تنظیم دکمه پاپ آپ

ماهیت فرم پاپ‌آپ یک دکمه بازشو است، با گزینه‌های زیر می‌توانید خیلی راحت آن را تنظیم کنید:

  • متن دکمه: همان چیزی است که در دکمه نشان داده شده است.
  • رنگ دکمه: رنگ متن دکمه
  • رنگ پس‌زمینه دکمه: رنگ پس‌زمینه دکمه.
  • موقعیت دکمه: جایی که دکمه روی صفحه‌نمایش شما قرار می‌گیرد.
  • سبک دکمه: به صورت پیش‌فرض دکمه‌ها مستطیلی هستند. اگر قصد دارید دکمه‌‌های دایره‌ای تنظیم کنید که فقط نماد را نشان می‌‌دهند، می‌توانید آن را در این قسمت فعال کنید.
  • هدر پاپ‌آپ: متن نشان داده شده در سرصفحه بازشو
  • زیرنویس پاپ‌آپ: متن کوچکی که در زیر هدر پنجره نمایش داده شده است.

4- بخش کد کوتاه و ابزارک های افزونه ایفرم

 در ادامه آموزش کار با افزونه ایفرم قصد داریم شما را با بخش‌های کد کوتاه و ابزارک‌های افزونه ایفرم آشنا کنیم. با آموزش تنظیمات افزونه ایفرم همراه باشید.

آموزش افزونه دکان پرو | نصب و کار با افزونه Dokan چند فروشندگی

– انتشار آمار کاربران برای ایفرم

افزونه ایفرم از کدهای کوتاه آماری برای نمایش عملکرد کاربر استفاده می‌کند. شما می‌توانید از آن‌ها در صفحه پورتال کاربر یا در نوارهای کناری یا یک صفحه آمار اختصاصی استفاده کنید تا نمودارهایی را در مورد نحوه عملکرد کاربران خود ارائه دهید. کدهای کوتاه را می‌توان در زیر سازنده افزونه مشاهده کنید.

  • وارد سازنده کد کوتاه افزونه شوید.
  • سپس مسیر Insert Statistics Charts > User Statistics را طی کنید.
  • کد کوتاه مربوطه را انتخاب کنید.

حال در این قسمت نمودارهای آماری مختلفی را مشاهده می‌کنید. نمودار ترکیبی برای نشان دادن تفکیک ارسال برای کاربر انتخابی یا فعلی در روز، در هر فرم برای فرم‌ های انتخابی را دارد:

  • شناسه فرم‌ها: شناسه‌های عددی فرم‌ها که می‌توانید آن‌ها را با استفاده از جداکننده و کاما از یکدیگر جدا کنید.
  • شناسه کاربر: شناسه کاربر فعلی را وارد کنید تا برای کاربر وارد شده فعلی نمایش داده شود. همچنین می‌توانید یک شناسه را به صورت دستی وارد تا برای یک کاربر خاص نشان داده شود.
  • نمایش فرم ورود: در‌صورتی‌که این گزینه فعال باشد و آمار برای کاربر فعلی نشان داده شود، فرم ورود به سیستم را نشان می‌دهد.
  • پیام ورود: عنوان فرم ورود به سیستم.
  • قالب فرم ورود: یکی از تم‌های از پیش تعیین شده برای فرم ورود را انتخاب کنید.

– اضافه کردن فرم با استفاده از گوتنبرگ

برای افزودن فرم به پست خود، کافیست روی دکمه افزودن بلوک کلیک کرده و سپس EForm را جستجو کنید. اکنون بر روی Embed Form  کلیک کرده و فرم مورد نظر خود را از منوی کشویی انتخاب کنید.

می‌توانید گزینه “USE IFRAME” را فعال کنید. اگر این فعال باشد، ایفرم با یک فریم ریسپانسیو که با ارتفاع و عرض سازگار است، در صفحه‌‌های مختلف جایگذاری می‌شود.

آموزش ایجاد چت روم برای کاربران با استفاده از افزونه Chat Room

– ایجاد فرم ورود از طریق افزونه ایفرم

ایفرم از نمایش یک فرم ورود با الگوی زیبا برای وب سایت شما پشتیبانی می‌کند. این را می‌توان از طریق یک کد کوتاه به هر صفحه، پست یا ویجت اضافه کرد.

برای اضافه کردن کد کوتاه ورود به وب سایت مراحل زیر را دنبال کنید:

  • روی دکمه eForm Insert Shortcode کلیک کنید.
  • مسیر System Shortcode > Login Form را طی کنید.
  • ویژگی‌ها را مرور و در نهایت روی دکمه‌ اوکی‌ کلیک کنید.

با این کار کد کوتاه مورد نیاز در صفحه شما وارد می‌شود. حال کافیست به سادگی آن را منتشر تا یک فرم ورود به سیستم برای کاربرانی که وارد نشده‌اند را نمایش دهید.

آموزش جامع کار با ویرایشگر گوتنبرگ

سوالات متداول

افزونه های فرم ساز مختلفی هم به صورت رایگان و هم به صورت پولی ارائه شده است که برخی از بهترین آنها عبارت هستند از: افزونه ایفرم، افزونه گراویتی فرم، افزونه فرم تماس7 و…

کاربردهای افزونه ایفرم چیست؟

برخی از کاربردها و قابلیت‌های پیشرفته افزونه عبارت است از: سیستم امتیازدهی حرفه‌ای، رابط کاربری ساده، ساخت فرم‌های چندمرحله‌ای، پشتیبانی از منطق شرطی و…

جمع‌بندی

ساخت و طراحی فرم یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در هر نوع وب‌سایتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وردپرس به صورت پیش‌فرض امکان ساخت فرم حرفه‌ای را به شما نمی‌دهد، بنابراین برای افزودن این قابلیت به سایت می‌توانید از افزونه استفاده کنید. یکی از بهترین افزونه‌هایی که در این خصوص ارائه شده است، افزونه ایفرم است. به همین منظور ما در این مطلب شما را با آموزش کار با افزونه ایفرم، آموزش نصب افزونه ایفرم و همچنین نحوه کار با افزونه Eform آشنا کردیم. امیدواریم این آموزش مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.

منبع: wpquark