You are currently viewing آموزش نحوه تبدیل تصاویر به WebP در وردپرس

آموزش نحوه تبدیل تصاویر به WebP در وردپرس


بارگذاری…

فشرده‌سازی و بهینه‌سازی تصویر به یک استاندارد بسیار مهم در توسعه وب‌سایت وردپرس تبدیل شده است. یکی از فاکتورهای مهم رتبه‌بندی گوگل، اندازه و تعداد تصاویر است که همچنین دلیلی کلیدی برای پرش بازدیدکنندگان از صفحه شما هم محسوب می‌شود. به لطف فشرده‌سازی تصویر، وب‌‌سایت‌ها می‌‌توانند صفحات سنگین سایت خود را در چند ثانیه یا کمتر به صفحات سبک و سریع تبدیل کنند. گوگل در سال‌های اخیر تلاش کرده تا سنگینی صفحات وب را با استفاده از یک فرمت جدید رفع کند که فرمت WebP را معرفی کرد. تصاویر WebP امروزه به یکی از با اهمیت‌ترین فرمت‌ها تبدیل شده‌اند که گوگل هم به آن تاکید کرده، بنابراین اگر قصد دارید تصاویر سایت خود را به WebP تبدیل کنید نگران نباشید. زیرا ما در این مطلب قصد داریم نحوه تبدیل تصاویر به WebP در وردپرس را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

منظور از فرمت WebP چیست؟

WebP یک فرمت فایل تصویری منبع باز است که توسط گوگل توسعه یافته که از فشرده‌سازی تصویر با اتلاف و بدون اتلاف پشتیبانی می‌کند. قالب WebP که اولین بار در سال 2010 معرفی شد، در سال‌های اخیر به صورت آنلاین مورد توجه قرار گرفته است و برای ارائه فایل‌های تصویری با کیفیت بالا و سبک وزن بر روی وب ایجاد شده است.

طبق گفته پینگدوم، تصاویر به تنهایی بیش از 60 درصد از حجم دانلود یک صفحه وب معمولی را تشکیل می‌دهند. حال هرچه تصاویر بیشتری در صفحات سایت خود قرار دهید، سرورهای شما به محتوای بیشتری نیاز دارند تا ذخیره کنند و به بازدیدکنندگان درخواست کننده وب‌سایت شما تحویل دهند. این به نوبه خود سرعت صفحات شما را کاهش می‌دهد که بر تجربه کاربر و نرخ پرش تأثیر می‌گذارد. راه حل اصلی استفاده از فشرده‌سازی تصویر است که حجم فایل‌های تصویر را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

مزیت‌های اصلی استفاده از فرمت WebP در وردپرس

  • عملکرد وب‌سایت را افزایش می‌دهد: فرمت WebP در مقایسه با سایر فرمت‌های تصویر همچون JPEG و PNG سبک‌تر است. همین باعث می‌شود که حجم تصاویر شما کمتر باشد که همین موضوع به افزایش سرعت سایت کمک می‌کند.
  • صرفه‌جویی در پهنای باند: پهنای باند سرعتی است که سرور شما می‌‌تواند داده‌ها را در یک زمان خاص به کاربران نهایی منتقل کند. فرمتWebP می‌تواند فضای پهنای باند را آزاد و به وب‌سایت‌ها اجازه دهد تا محتوای بیشتری ارائه دهند.
  • بهینه‌سازی موتور جستجوگر: با افزایش سرعت صفحات وب خود، سایت شما سبک‌تر و سریع‌تر می‌شود که این موضوع به بهینه شدن سئوی وب‌سایت شما کمک خواهد کرد.
  • نمایش انواع مختلف تصاویر: فرمت WebP از انواع تصاویر متحرک و شفاف به خوبی پشتیبانی می‌کند.

بیشتر بخوانید: آموزش انتقال آسان اطلاعات از یواست سئو به رنک مث 

آموزش تبدیل تصاویر به WebP در وردپرس

تا اینجای مطلب شما را با فرمت WebP و همچنین مزیت‌های استفاده از آن تا حدودی آشنا کردیم. حال در ادامه مطلب قصد داریم روش های تبدیل تصاویر به WebP در وردپرس را به شما عزیزان آموزش دهیم. همراه ما باشید.

نحوه Webp کردن تصاویر در وردپرس با استفاده از افزونه

یکی از ساده‌ترین و بهترین طریقه تبدیل تصاویر به WebP در وردپرس، استفاده از افزونه است. افزونه‌های مختلفی هم به صورت رایگان و هم به صورت پولی وجود دارند که می‌توانید به دلخواه خود از آن‌ها در سایتتان استفاده کنید. یکی از بهترین افزونه‌هایی که می‌توانید برای تبدیل فرمت تصاویر خود استفاده کنید، افزونه Imagify است.

پلاگینImagify یک ابزار WebP و فشرده‌سازی و بهینه‌سازی تصویر است که به صورت رایگان در مخزن وردپرس به ثبت رسیده و تا به امروز بیش از 700 هزار نصب فعال را به خود اختصاص داده است. این یک افزونه بسیار قدرتمند و سبک است که برای فشرده‌سازی WebP در وردپرس ساخته شده است. این پلاگین به شما این امکان را می‌دهد تا تصاویر را یکجا با گزینه بهینه‌سازی انبوه ناهمزمان خود بهینه کنید. شما می‌توانید اندازه تصاویر خود را به سرعت تغییر دهید تا به صورت خودکار در بهترین سطح فشرده‌سازی بهینه شوند. همچنین در صورت نیاز، این امکان برای شما فراهم است تا تصاویر خود را به نسخه اصلی خود بازگردانید.

پس از فعال کردن آن در سایت، تمام تصاویر شما از جمله ریز عکس‌ها هنگام آپلود در وردپرس به صورت خودکار بهینه می‌شوند. همچنین می‌توانید از Imagify برای تبدیل تصاویر WebP به صورت رایگان استفاده کنید. علاوه بر آن این افزونه سه سطح فشرده‌سازی مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد که عبارت‌اند از:

  • نرمال: یک الگوریتم فشرده‌سازی بدون تلفات که کیفیت تصویر شما را به هیچ وجه تغییر نخواهد داد.
  • تهاجمی: یک الگوریتم فشرده‌سازی با اتلاف است. در این نوع فشرده‌سازی، ممکن است با کاهش جزئی کیفیت تصویر مواجه شوید.
  • فشرده‌سازی فوق‌العاده: قوی‌ترین روش فشرده‌سازی با استفاده از الگوریتم اتلاف است.

ادامه مطلب را مشاهده کنید، زیرا قصد داریم آموزش تبدیل عکس ها به فرمت WebP در وردپرس را با کمک افزونه Imagify به صورت گام به گام در اختیار شما قرار دهیم.

افزونه Imagify را در سایت خود نصب کنید

برای استفاده از بهینه ساز تصویر وردپرس Imagify ابتدا باید افزونه را در سایت خود نصب و فعال کنید. برای اینکار وارد پیشخوان وردپرس خود شده و سپس از بخش “افزونه‌ها” روی گزینه “افزودن” کلیک کنید. سپس در باکس بالای صفحه نام افزونه را وارد و سرچ کنید. پس از اینکه افزونه برای شما پیدا شد کافیست آن را نصب و فعال کنید. همچنین اگر با طریقه نصب افزونه آشنایی ندارید می‌توانید مطلب “چگونه در وردپرس افزونه اضافه کنیم؟ راه های نصب پلاگین در وردپرس” را مشاهده کنید.

پس از نصب و فعال‌سازی افزونه، روی از بخش “تنظیمات” روی گزینه “Imagify” کلیک کنید تا وارد بخش پیکربندی پلاگین شوید.

پس از ورود به صفحه پیکربندی افزونه، برای دسترسی به صفحه گزینه‌ها باید یک کلید API رایگان دریافت کنید. فقط روی دکمه “ایجاد یک API رایگان” کلیک تا کلید خود را دریافت کنید.

نکته: زمانی که روی دکمه کلیک می‌کنید، از شما ایمیلتان را می‌خواهد. کافیست حساب ایمیل دلخواه خود را وارد کنید و بلافاصله یک کلید API برای شما ارسال خواهد شد. سپس به ایمیل خود مراجعه کرده و کلید را کپی و پیست کنید.

هنگامی که کلید API خود را به قسمت مورد نیاز اضافه کردید، روی دکمه “ذخیره تغییرات” کلیک کنید و به ادامه راه بروید. پس از افزودن کلید API و ذخیره، می‌توانید به پنل پیکربندی دسترسی پیدا کنید.

پس از آن وارد بخش تنظیمات افزونه خواهید شد که در ادامه بخش‌های مختلف آن را به شما آموزش می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: معرفی مدیریت رسانه در وردپرس 

بخش تنظیمات عمومی

ابتدا سطح بهینه‌سازی تصویر را که ترجیح می‌دهید انتخاب کنید.

اگر قصد دارید تصاویر خود را به صورت آنلاین با یکدیگر مقایسه کنید، کافیست روی دکمه ” مقایسه بصری” کلیک کنید.

هنگامی که سطح بهینه‌سازی را انتخاب کردید، ادامه دهید و به بقیه تنظیمات بروید. شما می‌توانید بر روی جعبه‌های مورد نظر خود کلیک کنید. اما به شما پیشنهاد می‌کنیم دو مورد زیر را علامت بزنید:

  • بهینه‌سازی خودکار تصاویر هنگام آپلود
  • پشتیبان‌گیری از تصاویر اصلی

بخش بهينه‌سازي

سپس صفحه را به سمت پایین اسکرول کنید تا وارد بخش بهینه‌سازی شوید. در اینجا می‌توانید تصاویر WebP را برای وردپرس تنظیم کنید.

بخش کتابخانه رسانه و بهینه‌سازی فایل‌ها

در مرحله بعد، کتابخانه رسانه و مناطق بهینه‌سازی فایل تنظیمات را پیدا خواهید کرد. شما می‌توانید اندازه کتابخانه و فایل خود را برای همه چیز به دلخواه تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید: ابزارهای تست ریسپانسیو سایت وردپرس 

بخش گزینه های نمایش

در آخرین مرحله با بخش گزینه‌های نمایش مواجه خواهید شد. در این قسمت تنها یک گزینه وجود دارد. بنابراین اگر در صورت نیاز می‌توانید آن را علامت بزنید. پس از پایان کار و آماده شدن برای دریافت تصاویر WebP در وردپرس، روی “ذخیره تغییرات” کلیک کنید.

بهترین افزونه‌های فشرده‌سازی تصویر WebP

تا اینجای مطلب شما را با نحوه تبدیل تصاویر به WebP در وردپرس آشنا کردیم. حال قصد داریم بهترین افزونه‌هایی که می‌توانید از آن‌ها برای فشرده‌سازی تصویر WebP استفاده کنید را به شما عزیزان معرفی کنیم.

1- افزونه فشرده‌سازی تصویر WebP Express

WebP Express یک افزونه آسان و سبک وزن است که از WebP Convert Library برای تبدیل تصاویر به فرمت WebP استفاده می‌کند. در این افزونه می‌توانید از روش‌های مختلف برای تبدیل تصویر استفاده کنید. استفاده از این افزونه نتایج بسیار بهتر و سریع‌تری را روی تصاویرتان به ارمغان می‌آورد.

2- افزونه فشرده‌سازی تصویر EWWW Image Optimizer

افزونه EWWW Image Optimizer تبدیل خودکار WebP را بدون نیاز به پیکربندی اضافی برای شما انجام می‌دهد. در مجموع اگر می‌خواهید یک پلاگین سبک وزن و عالی را برای تبدیل تصاویر خود انتخاب کنید، این می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

3- افزونه فشرده سازی تصویر WebP Converter for Media

استفاده از WebP Converter for Media ساده است و با ارائه تصاویر WebP سرعت وب سایت شما را افزایش می‌دهد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که افزونه را نصب کرده و آن را فعال کنید. پس از فعال شدن، تمام تصاویر فعلی در کتابخانه رسانه شما به فرمت WebP تبدیل خواهند شد.

آموزش بهترین روش های بهینه سازی URL سایت | سئو آدرس صفحات سایت

سوالات متداول

فرمت Webp چیست؟

WebP یک فرمت فایل تصویری است که توسط گوگل ارائه شده و به شما این امکان را می‌دهد تا حجم تصاویر سایت خود را بدون از دست دادن کیفیت آن‌ها فشرده کنید.

چگونه فرمت Webp را به سایت اضافه کنیم؟

ساده‌ترین روش برای افزودن چگونه فرمت Webp را به سایت استفاده از افزونه است.

جمع‌بندی

هر چه قدر تصاویر سایت شما حجم کمتری داشته باشند، قطعاً سرعت وب‌سایت شما بیشتر می‌شود. ساده ترین روش برای بهینه سازی تصاویر، تبدیل کردن آنها به فرمت WebP است. ما در این مطلب آموزش تبدیل تصاویر به WebP در وردپرس را به صورت کامل در اختیار شما قرار دادیم. امیدواریم این مطلب مورد رضایت شما قرار گرفته باشد.

منبع: greengeeks