You are currently viewing آموزش ساخت دیتابیس در cPanel + نحوه حذف پایگاه داده سی پنل

آموزش ساخت دیتابیس در cPanel + نحوه حذف پایگاه داده سی پنل


بارگذاری…

سی پنل یکی از مهم ترین کنترل پنل های لینوکس است که به سادگی می توانید وردپرس را روی آن نصب و در نهایت سایت خود را راه اندازی کنید. با توجه به کنترل پنل هاستی که استفاده می کنید، دو کنترل پنل دایرکت ادمین و سی پنل را دریافت خواهید کرد که تمامی اطلاعات سایت از آن مدیریت می شوند. ساخت دیتابیس یکی از مهم ترین مراحل برای طراحی سایت می باشد، زیرا بدون آن شما نمی توانید سایت خود را ایجاد کنید. به دلیل اهمیت سی پنل در میان کاربران، ما در این مطلب قصد داریم شما را با آموزش ساخت دیتابیس در cPanel به صورت کامل و گام به گام آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

منظور از دیتابیس چیست؟

دیتابیس که به آن پایگاه داده نیز گفته می شود، مجموعه ای از داده های سازماندهی شده در جداول است و MySQL یکی از پرکاربردترین سیستم های مدیریت پایگاه داده محسوب می شود. پایگاه های داده را می توان برای یک برنامه PHP یا عملیات CMS اصلی مانند وردپرس، جوملا یا پرستاشاپ استفاده کرد. به عنوان مثال: اگر قصد دارید از وردپرس برای ساخت سایت استفاده کنید، حتماً باید یک دیتابیس در هاست خود ایجاد کنید.

در واقع؛ دیتابیس اطلاعاتی است که برای دسترسی آسان، مدیریت و به روز رسانی تنظیم شده است و مهم ترین اطلاعات یک وب سایت در آن ذخیره می شود. پایگاه های داده برای ذخیره، نگهداری و دسترسی به هر نوع داده استفاده می شود. آنها اطلاعات افراد، مکان ها یا چیزها را جمع آوری تا برای کاربران قابل مشاهده و تجزیه و تحلیل باشد.

بیشتر بخوانبد: آموزش ساخت دیتابیس در دایرکت ادمین DirectAdmin و نحوه حذف آن 

نحوه ساخت دیتابیس در cPanel

ساخت دیتابیس در سی پنل کار چندان سختی نیست و شما می توانید به سادگی و تنها در چند مرحله یک دیتابیس در هاست سی پنل خود ایجاد کنید.

در اولین قدم شما باید وارد هاست سی پنل خود شوید. اگر نمی دانید که چطور باید وارد کنترل پنل هاست خود شوید، به شما پیشنهاد می کنم که مطلب “چگونه وارد هاست وردپرس شویم؟” را مشاهده نمائید.

پس از ورود صفحه اصلی کنترل پنل اکانت هاست خود را مشاهده می کنید. حال باید به قسمت Database رفته و سپس بر روی MySQL Database کلیک کنید.

برای ایجاد دیتابیس، کافیست در بخش Create a new database یک پایگاه داده جدید ایجاد و سپس روی دکمه Create database کلیک کنید.

پس از آن با یک پیغام همانند تصویر زیر مواجه می شوید که به شما نشان می دهد که ساختن دیتابیس در cpanel با موفقیت انجام شد.

بهتر است این نکته را هم بدانید که برای ایجاد پایگاه داده در سی پنل به صورت پیش فرض، سی پنل پیشوندی را قبل از نام پایگاه داده درج می کند که این پیشوند نام کاربری سی پنل شما محسوب می شود.

نام کامل پایگاه داده به شکل زیر خواهد بود:

Username_database

به عنوان مثال: در صورتی که نام کاربری شما Mysite و نام پایگاه داده شما database1 باشد، نام کامل همانند زیرخواهد بود:

Mysite_database1

توجه داشته باشید که برای اتصال به پایگاه داده باید از نام کامل استفاده کنید.

در ادامه آموزش ساخت دیتابیس در سی پنل ، برای اینکه بتوانید از دیتابیسی که ایجاد کرده اید استفاده کنید، شما باید یک کاربر ایجاد و سپس آن را به دیتابیس خود اضافه کنید. در ادامه مراحل را به شما توضیح خواهیم داد.

– نحوه ایجاد یک کاربر جدید در سی پنل

در ادامه نحوه ساخت دیتابیس در سی پنل ، شما باید یک کاربر جدید نیز ایجاد کنید. برای اینکار؛ وارد صفحه اصلی هاست سی پنل خود شده و سپس روی گزینه MySQL کلیک نمائید. سپس وارد بخش ایجاد کاربر جدید شوید. اکنون باید نام کاربری و رمز عبور را انتخاب و آنها را دو بار در دو فیلدی که وجود دارد وارد نمائید. در نهایت برای تکمیل عملیات روی دکمه Create user کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش بررسی در دسترس بودن سایت در سراسر دنیا 

– نحوه افزودن کاربر به دیتابیس در سی پنل cPanel

بعد از اینکه کاربر جدیدی ایجاد کردید، حال باید آن را به دیتابیس خود متصل کنید. برای اینکار؛ وارد بخش MySQL خود شوید. سپس وارد قسمت Add User to Database شوید. روی منوی کشویی اول کلیک و کاربر جدید خود را انتخاب کنید. منوی دوم به شما امکان می دهد تا مشخص کنید که می خواهید کاربر را به کدام پایگاه داده خود متصل نمائید. در نهایت روی دکمه Add کلیک کنید.

سپس یک پنجره جدید برای شما باز می شود که در آن شما نیاز به انتخاب امتیازات کاربر دارید، روی کادر کنار همه امتیازات کلیک و سپس روی دکمه Make Changes در پایین صفحه کلیک نمائید.

– نحوه ایجاد دیتابیس در سی پنل با ابزار Wizard

در این مرحله از روش ساخت دیتابیس در سی پنل قصد داریم شما را با مراحل ساخت دیتابیس در سی پنل با ابزار Wizard آشنا کنیم. در واقع؛ اگر نمی خواهید از روش قبل برای ساخت دیتابیس در سی پنل استفاده کنید، می توانید این روش را امتحان کنید که هم سریع است و هم خودکار.

در ابتدا وارد هاست سی پنل خود شده و سپس روی گزینه MySQL Database Wizard کلیک نمائید.

سپس وارد بخش ساخت دیتابیس شده و نام پایگاه داده دلخواه خود را وارد کنید. توجه قسمت را پر کرده و روی مرحله بعدی کلیک کنید.

حال شما باید یک کاربر جدید ایجاد کنید تا با پایگاه داده خود ارتباط برقرار نمائید. اولین فیلد برای پر کردن نام کاربری است، توجه داشته باشید که در این حالت و در مورد نام بانک اطلاعاتی، نام کاربری توسط پیشوند و نامی که انتخاب می کنید ارائه می شود.

رمز عبور کاربر را انتخاب کرده و بار دوم در قسمت رمز عبور (دوباره) وارد کنید. پس از پر کردن تمامی فیلدها، روی Create user کلیک نمائید.

در این مرحله می توانید امتیازاتی را به کاربر تازه ایجاد شده اختصاص دهید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، چندین گزینه را برای همه امتیازات بررسی و سپس روی Next step کلیک کنید.

در این بخش پایگاه داده کاربر جدید ایجاد و آن را به پایگاه داده متصل کردیم.

بیشتر بخوانید: بهترین ssl رایگان؛ معرفی سایت های ارائه دهنده SSL مجانی 

نحوه حذف پایگاه داده از سی پنل cPanel

بعد از اینکه یک دیتابیس جدید برای هاست خود ایجاد کردید، ممکن است بنا به هر دلیلی بخواهید آن را حذف کنید. خوشبختانه حذف پایگاه داده سی پنل کار چندان سختی نیست و شما می توانید به راحتی اینکار را انجام دهید.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که وارد کنترل پنل سی پنل خود شوید و سپس از صفحه اصلی روی گزینه MySQL Databases کلیک نمائید.

حال باید بخش پایگاه داده ای که قصد دارید ان را حذف کنید، پیدا نمائید.

برای حذف پایگاه داده، تنها کافیست روی دکمه Delete در زیر ستون Actions کلیک کنید.

سپس باید تأیید کنید که شما قصد حذف دیتابیس خود را دارید. پنجره ای به شما نشان داده می شود که باید روی دکمه Delete Database کلیک نمائید.

بعد از آن دیتابیس شما به صورت دائم حذف خواهد شد.

سوالات متداول

نحوه حذف دیتابیس در سی پنل چگونه است؟

برای حذف دیتابیس، کافیست از هاست سی پنل خود وارد بخش MySQL Databases شوید. سپس لیستی از تمامی دیتابیس هایی که ایجاد کرده اید به شما نشان داده می شود. کافیست روی گزینه Delete در کنار دیتابیس کلیک نمائید.

نحوه اتصال به دیتابیس در cpanel چگونه است؟

برای اینکار باید به قسمت Database رفته و سپس بر روی MySQL Database کلیک کنید. حال در فیلدهای مشخص شده، دیتابیس و کاربری که می خواهید به یکدیگر متصل کنید را وارد نمائید.

جمع بندی

برای اینکه بتوانید یک سایت را اجرا کنید، حتماً باید در ابتدا یک دیتابیس ایجاد نمائید. انواع کنترل پنل های هاست همچون سی پنل و دایرکت ادمین وجود دارد که شما می توانید از طریق انها به سادگی یک پایگاه داده ایجاد کنید. ما در این مطلب شما را با آموزش ساخت دیتابیس در cpanel به صورت کامل و گام به گام آشنا کردیم. امیدوارم این آموزش مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.

منبع: supporthost