You are currently viewing آموزش ایجاد و ساخت ساب دامین در سی پنل cPanel + حذف آن

آموزش ایجاد و ساخت ساب دامین در سی پنل cPanel + حذف آن


بارگذاری…

یکی از ساده ترین و بهترین روش ها برای جداسازی بخش های مختلف سایت، ایجاد ساب دامین یا همان زیر دامنه می باشد. ساب دامنه به شما این امکان را می دهد تا بخش های مختلف سایت خود را همچون: وبلاگ، فروشگاه، پشتیبانی و… را جداکنید تا کاربران بتوانند بهتر آن را مشاهده نمایند. اینکار به سازماندهی بهتر وب سایت شما نیز کمک می کند. اگر شما از هاست سی پنل استفاده می کنید، خیلی ساده می توانید یک ساب دامین برای دامنه اصلی خود ایجاد کنید. به همین منظور ما در این مطلب قصد داریم شما را با آموزش ساخت ساب دامین در سی پنل جدید به صورت کامل و تصویری آشنا کنیم. همراه ما باشید.

ساب دامین چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم شما را با نحوه ساخت ساب دامین در cpanel آشنا کنیم بهتر است با ساب دامین و مزیت های استفاده از آن آشنا شوید. در واقع ساب دامنه زیر مجموعه ای از دامنه اصلی محسوب می شود که با استفاده از یک نقطه از یکدیگر جدا می شوند. به عنوان مثال آدرس دامنه shop.website.com را در نظر بگیرید. در این آدرس:

  • Website: دامنه اصلی است.
  • Shop: ساب دامین است.
  • Com: پیشوند دامنه می باشد.

دامنه اصلی با استفاده از یک نقطه با ساب دامین جدا می شود. بعد از ایجاد ساب دامین شما می تواند همانند سایت اصلی خود، نحوه ظاهر ساب دامین را نیز به دلخواه سفارشی سازی کنید. استفاده از زیر دامنه علاوه بر سازماندهی بهتر محتوا، به شما کمک می کند تا سایت شما در موتورهای جستجوگر بهینه شود. همچنین از زیر دامنه برای موارد مختلفی همچون: تست سایت، راه اندازی سایت فروشگاهی، جداسازی بخش وبلاگ از سایت و… استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: آموزش نصب وردپرس در هاست سی پنل (Cpanel) + ویدیو آموزشی

مزیت‌های استفاده از ساب دامین

استفاده از زیر دامنه‌ها می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا چندین وب‌سایت را بدون نیاز به حساب میزبانی دیگر و تمام هزینه‌های سربار آن مدیریت کنند. برخی از مزیت های استفاده از زیردامنه عبارت است از:

  • برند خود را ثابت نگه دارید: زیر دامنه به شما این امکان را می دهد تا تمام اطلاعات برند خود را یکسان نگه دارید و همچنین مطمئن شوید که همه سایت های شما به یک روش به یکدیگر متصل هستند.
  • شما می توانید در هر زیر دامنه محتوای متفاوتی داشته باشید: داشتن چندین صفحه در یک سایت با اطلاعات دقیق می تواند باعث نارضایتی کاربران شود. به همین دلیل است که استفاده از زیردامنه بسیار توصیه می شود. ساب دامنه به شما اجازه می دهد تا یک سایت با صفحات مختلف داشته باشید که بر روی بخش های جداگانه کسب و کار شما متمرکز شده اند.
  • شما می توانید سایت های خود را بهتر سازماندهی کنید: اگر می خواهید کاربر بتواند بهتر و سریع تر به محتواهای دلخواه خود دسترسی داشته باشد، ساب دامنه در این خصوص به شما کمک خواهد کرد. شما می توانید موضوعات خاصی را در زیر دامنه خود قرار دهید تا در صفحه اصلی شما ظاهر شوند.
  • شما می توانید مناطق مختلف جغرافیایی را هدف قرار دهید: اگر کسب و کار شما دارای یک مکان فیزیکی در یک منطقه خاص است، ممکن است بخواهید هنگام اشتراک گذاری اطلاعات در وب سایت خود در مورد خدمات و محصولات ارائه شده در آن منطقه، آن مکان را به طور خاص هدف قرار دهید.یک زیر دامنه به شما این امکان را می دهد که این کار را با داشتن هر منطقه جداگانه دارای سایت خاص خود انجام دهید که فقط برای افراد در آن منطقه خاص در دسترس است.این امر باعث می ‌شود بازدیدکنندگان به راحتی اطلاعات مورد نظر خود را بدون مراجعه به سایت‌های دیگر شما پیدا کنند.
  • هدف قرار دادن مخاطبان خاص: از زیر دامنه ها می توان برای هدف قرار دادن بخش های خاص سایت استفاده کرد. این می تواند به شما کمک کند محتوا و استراتژی های سئوی خود را برای این مخاطبان خاص تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش بررسی در دسترس بودن سایت در سراسر دنیا 

آموزش ساخت ساب دامین سی پنل

تا اینجای مطلب شما را با ساب دامین و اهمیت استفاده از آن آشنا کردیم. حال در ادامه مطلب قصد داریم روش ایجاد ساب دامین در سی پنل را به صورت تصویری و گام به گام در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با ما همراه باشید.

برای ثبت ساب دامین در سی پنل ، در ابتدا وارد کنترل پنل سی پنل خود شوید و سپس از صفحه اصلی روی گزینه DOMAINS کلیک کنید.

سپس روی دکمه Create A New Domain کلیک نمائید.

بعد از آن باید اطلاعات زیر را وارد کنید:

  • Domain: زیر دامنه ای را که می خواهید ایجاد کنید را در این قسمت وارد کنید.
  • Document root: علامت چک را برای گزینه Share document root خالی بگذارید.
  • Home icon: یک زیر شاخه برای آن در فهرست اصلی حساب خود انتخاب کنید. این زیر شاخه فایل های زیر دامنه شما را ذخیره می کند.

در نهایت روی دکمه Submit کلیک کنید. سپس ساب دامین شما ایجاد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت دیتابیس در cPanel + نحوه حذف پایگاه داده سی پنل

آموزش حذف ساب دامین در سی پنل

برای حذف ساب دامین در سی پنل ، همانند روش قبل وارد هاست سی پنل شده و به بخش Domains وارد شوید. حال در این قسمت می ‌توانید فهرست زیر دامنه‌های خود را مشاهده کنید. حال کافیست زیردامنه ای که می خواهید آن را حذف کنید را انتخاب و در نهایت روی دکمه delete کلیک کنید تا ساب دامنه برای شما حذف گردد.

سوالات متداول

زیر دامنه بهتر است یا زیر فولدر؟

زیردامنه و زیر فولدر از نظر ساختاری با یکدیگر فرق می کنند. اما در مجموع می توان ساب دامین را بهتر از ساب فولدر در نظر گرفت.

جمع‌بندی

ساب دامنه یک بخش یا نام مستعار از دامنه اصلی شما است که برای سازماندهی وب سایت موجود شما در یک سایت جداگانه استفاده می شود. در صورتی که می خواهید بخش های مختلف سایت خود مانند: بخش وبلاگ، فروشگاه و…را به صورت مجزا نمایش دهید، ساب دامین بهترین گزینه برای شما خواهد بود. ما در این مطلب آموزش ساخت ساب دامین در سی پنل را به صورت کامل و گام به گام در اختیار شما قرار دادیم. امیدوارم این مطلب مورد رضایت شما قرار گرفته باشد.

منبع: chemicloud