You are currently viewing آغاز بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری

آغاز بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری


به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم ، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در گفتگو با شبکه خبر گفت: از امروز (سه شنبه) جلسات بررسی صلاحیت نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات برگزار می شود. انتخابات ریاست جمهوری آغاز می شود و صلاحیت 80 نفر از ثبت نام کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری بررسی می شود.

وی افزود: در دوره پنج روزه قانونی، بررسی های شورای نگهبان به صورت فشرده انجام می شود، البته قانون مهلت پنج روزه دوم را نیز پیش بینی کرده است و در نظر داریم در صورت نیاز در پنج روز اول کار را به اتمام برسانیم. ، بخشی از مهلت است.” اجازه دهید از دومی استفاده کنیم.

طحان نظیف خاطرنشان کرد: بر اساس اصل 115 قانون اساسی، رئیس جمهور باید از رهبران دینی یا سیاسی، ایرانی الاصل، تبعه ایران، مدیر و مدبر باشد و همه اعضای شورای نگهبان تلاش کنند تا موظف باشند. صلاحیت هایی که در قانون اساسی برای نامزدهای ریاست جمهوری نوشته شده است و به محض رسیدن به نتیجه، نتیجه نهایی را به اطلاع عموم خواهیم رساند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به افزایش تعداد نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در سال 1396 تعداد 1636 نفر ثبت نام کرده بودیم. بر همین اساس در سال 1400 مصوبه ای بر اساس سیاست های کلی انتخابات و شاخص های تشخیص حاکمان، مدبران، رجال متدین و سیاسی با ابلاغ، تعداد ثبت نام ها به تصویب رسید. کاهش یافته و به 592 نفر از 1400 نفر رسیده است که در همان مرحله افرادی است که دارای حداقل سن و سابقه بوده و دارای مدارک بوده اند به شورای نگهبان معرفی شده اند که پرونده حدود 40 نفر مورد رسیدگی قرار گرفت. در شورای نگهبان

وی افزود: در حال حاضر تعداد نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دو برابر شده و به 80 نفر رسیده و از افرادی که شرایط اولیه را داشته باشند ثبت نام شده است.

انتهای پیام/+